نگاهی دقیق‌تر به سیستم‌های ریسندگی الیاف کوتاه (3)

بررسی نخ‌های تولید شده در سیستم‌های رینگ، ورتکس و اپن‌اند

در ادامه روند پیشرفت ماشین آلات ریسندگی پنبه‌ای، در نمايشگاه بين المللي ايتما 2007 ارائه مدل MVS 61 شركت موراتا قادر بود تا فتیله‌های پنبه‌ای کارد شده را با سرعت 400 متر بر دقیقه به نخ نمره 40 انگلیسی و بسیار مشابه نخ رینگ به لحاظ ساختمانی تبدیل نماید.

به منظور شناخت برتري هاي نسبي سيستم ريسندگي جت هوا که همچنان در حال توسعه می‌باشد این سیستم  با سیستم ریسندگی رینگ مورد قیاس قرار گرفته است. بطوریکه در حجم تولید یکسان 8 تن در روز نخ نمره Ne 30 ، در سیستم ریسندگی رینگ با تعداد 19152 دوک و سرعت 17000 دور بر دقیقه (سرعت تولید 20 متر بر دقیقه)،  برآورد می‌گردد که حدود 13 ماشین رینگ 1475 دوک، 4 ماشین فلایر 120 پروانه و 3 اتوکنر 60 واحدی و 25 نفر کارگر و مکانیک در سالن ریسندگی موردنیاز است که علاوه بر اشتغال فضای تولیدی، انرژی بیشتری را نیز طلب می‌نماید.

بطوریکه برای این مقدار تولید در سیستم ریسندگی جت هوا تنها به 10 ماشین ریسندگی  80 دوکی(مجموعا 800 دوک، سرعت تولید 450 متر بر دقیقه) و 11 نفر کارگر مکانیک در سالن ریسندگی مورد نیاز است.

در هر دو سيستم ريسندگي جت هوا و رينگ روند تولید نخ تا ماشین كشش یکسان است، اما بعد از اين مرحله درسيستم ريسندگي رينگ سه مرحله رينگ، فلاير و بوبین پيچي وجود دارد در حالي كه در سيستم جت هوا فتيله ماشین كشش مستقيما به ماشین ورتکس تغذیه می‌شود و ساير مراحل حذف می گردد كه سبب اشغال فضاي کمتر و مصرف انرژی پایین‌تری می‌گردد، ضمن آنکه سرعت تولید آن نیز حدود 20 برابر سرعت تولید رینگ می‌باشد. در هر دو سيستم ريسندگي تعداد ماشین‌آلات تا مرحله كشش یکسان است اما براي نخهای ظریف در سيستم جت هوا تعداد ماشین‌آلات كشش دو برابر سيستم رينگ است چرا كه در ريسندگي جت هوا، فتیله مستقيما به ماشین ريسندگي جت هوا تغذيه می‌شود لذا لازم است كه فتيله نازک‌تر باشد و به این منظور بايستي مراحل كشش بيشتري را طي نمايد.اما در اين سيستم ريسندگي چون بعد از  مرحله كشش تنها سيستم ريسندگي جت هوا وجود دارد لذا تقريباً 50 درصد فضاي كمتري را نسبت به سيستم ريسندگي رينگ اشغال می‌کند.

از آخرين پيشرفت هاي صورت گرفته در اين زمینه و ماشین‌آلات ريسندگي نوین ارائه شده در نمايشگاه بين‌المللي ايتما 2011 بارسلون اسپانيا می‌توان به ماشین‌آلات ريسندگي جت هوا شركت ريتر (Rieter) سوییس تحت عنوان Rieter’s J20 اشاره نمود. اين ماشین ريسندگي داراي سرعت تولید 400 متر بر دقیقه، دو طرفه و داراي 120 واحد ريسندگي می‌باشد و با نصب آن در كشورهای اندونزي و تركيه نخ تولیدی آن تحت عنوان ComforJet مورد استقبال قرار گرفته است. از مزاياي مهم آن نسبت به ماشین‌آلات شركت موراتای ژاپن، تولید بالا و اشغال فضاي كمتر می باشد، چرا كه برخلاف ماشین‌آلات MVS موراتا، فتيله از دو سوی ماشین تغذیه می‌شود بطوریکه در هر طرف ماشین می‌توان یک نوع نخ سیستم پنبه‌ای ریسید و با قرارگیری بانکه‌های فیتیله در زیر ماشین و فاصله کمتر نسبت به غلتک تغذیه موجب کشش بیشتر و فضای اشغالی کمتر در سالن تولید شده است. در این نمایشگاه نسل سوم ماشین‌آلات MVS موراتای ژاپن تحت عنوان Vorte 870 با سرعت تولید 500 متر بر دقیقه و 64 واحد ریسندگی اما یکطرفه نیز به نمایش درآمد که در حال حاضر یکی از پرسرعت‌ترین ماشین ریسندگی نخ سیستم پنبه‌ای به شمار می‌رود.

 

جهت مطالعه سایر مقالات مرتبط با سیستم‌های ریسندگی الیاف کوتاه از لینک های زیر استفاده نمایید:

در مطلب بعدی به بررسی فناوری‌های نوین تولید نخ در سیستم‌های پنبه‌ای(الیاف کوتاه) خواهیم پرداخت. با ایران یارن همراه باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/fupe

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *