کاربرد نخ در مد و فشن

معرفی انوع نخ در مد و فشن

امروز اهمیت مد و فشن بر هیچکس پوشیده نیست. ارزش مد در سطح جهانی 3 تریلیون دلار است بنابراین از لحاظ تجارت و اقتصاد دومین جایگاه را به خود اختصاص میدهند. صنعت فشن فرصت های شغلی بسیاری را ایجاد کرده است که در حدود 60 میلیون نفر در این صنعت مشغول به کار هستند که 80 درصد آنها بانوان هستند. صنعت مد نیز مانند سایر صنعت ها از پیشرفت تکنولوژی بهره گرفته و توسعه یافته است. بنابراین امروزه نخ های جدید با ویژگی های متفاوتی در این سیستم بکار میروند که در ادامه به معرفی انها میپردازیم.

نخ ذخیره کننده گرما

تا زمانیکه بتوانیم از منابع انرژی زمین به خوبی استفاده کنیم محیط زیست زندگی ما بهبود می یابد. بنابراین تولید نخ های پلی استری ذخیره کننده گرما با فرآیند خاص، نه تنها برای بدن انسان مضر نیستند و سازگار با پوست هستند، بلکه بطور موثری اشعه مادون قرمز را جذب میکند تا گرما را در خود ذخیره کنند. این نخ عملکرد ذخیره سازی گرما و انرژی پایدار و موثری دارد و در ادامه بطور ایمن اشعه مادون قرمز را آزاد میکند تا محیط لباس را گرم و راحت کند بنابراین ویژگی محصولات حاصل از این نوع نخ، ذخیره سازی گرما، جذب مادون قرمز است که محیط پوشاک را گرمتر و راحتتر میکند. این نخ در لباس های ورزشی، منسوجات خانگی و کالای خواب، در پوشاک ورزشی که در فضای باز پوشیده میشوند، جوراب، لباس های روزانه و پوشاک ورزش اسکی  بکار میروند.

نخ مشابه لینن

نخ های مشابه لینن ازجنس پلی استر از طریق تکنولوژی فرآیند خاص تولید میشوند که از لحاظ زیر دست و استایل همانند نخ لینن طبیعی است. پارچه این نوع نخ مقاومت خوبی در برابر چروک و جمع شوندگی دارد و  زیر دست انها مانند لینن خشک و آهار دار است. این نخ ها در شلوار، دامن، دکوراسیون منزل و پرده ها بکار میروند.

نخ ملانژ پلی استر

الیاف در هم تابیده شده ظاهری سه بعدی دارند و مانند لینن طبیعی هستند. رنگرزی آنها توسط رنگزای کاتیونیک و دیسپرس انجام میشود که اثر و ظاهری زیبای چند رنگی دارند. ظاهر و زیردست مانند لینن و پشم دارند. پارچه های حاصل از پلی استر در هم تابیده، بسیار رنگی هستند. مشکل مهاجرت رنگرزا در فرآیند رنگرزی زمانیکه پارچه با پوشش دهی اصلاح میشوند بهبود می یابد. این نوع نخ در منسوجات خانگی، لباس خانگی، پوشاک ورزشی و لباس های اجتماع بکار میروند.

نخ فیلامنتی کاتیونیک

ویژگی شیمیایی الیاف پلی استر توسط تغییر کیفیت تکنولوژی ریسندگی، تغییر میکند بنابراین میتوان نخ را با رنگزای کاتیونیک رنگرزی کرد که ثبات رنگی و وضوح و شفافیت رنگی خوبی دارد. زیردست آنها نرم و خنک است. موضوع مهاجرت رنگرزا در فرآیند رنگرزی زمانیکه پارچه با پوشش دهی اصلاح میشوند بهبود می یابد. این نوع نخ در منسوجات خانگی، لباس خانگی، پوشاک ورزشی و لباس های اجتماع بکار میروند.

نخ الاستیک

این نوع ترکیب نخ از الیاف الاستیک تشکیل شده اند که ساختار مورفولوژی (نامنظم) دارند. در فرآیند ریسندگی  از دونوع پلی استر اصلاح یافته تولید میشود که در نهایت ساختار DTY حاصل میشود. ساختار حاصل مجعد است زیرا عملکرد جمع شدگی این دونوع متفاوت است که منجر به اثر الاستیک و کشسانی میشود. تجعد طبیعی و کشسانی بالای نخ منجر به تولید پارچه با کشسانی عالی میشود این کشسانی بیش از 20 درصد است و زیر دست آن نرم است. برای کشسانی نیازی به نخ اسپاندکس نیست. فرایند رنگرزی وتکمیل این نوع نخ مشابه نخ پلی استر معمول است. این نوع نخ میتواند بصورت تاری پودی و حلقوی بصورت پارچه بافته شوند و در پوشاک ورزشی و لباس های رسمی بکار روند. طبق کشسانی مد نظر برای پارچه، این نخ میتواند با سایر نخ ها بافته شود.

نخ بدون در رفتگی

پس از آنکه پلی استر توسط فرایند کوپلیمرازسیون اصلاح شد و طی یک فرآیند ریسندگی بکار میرود تا خواص کششی نخ  را بهبود دهد بنابراین پارچه خواص ضدپرزدهی خوبی دارد. برای پارچه هایی با حس سه بعدی مقعر محدب قوی  این نوع نخ بکار گرفته میشود که لباس را زیبا و لاکچری میکند.

گرافن

مواد گرافن اصلاح شده در تولید پلی استر و اعمال ان در الیاف توسط یک فرآیند ریسندگی خاص انجام میشود. این نوع الیاف ویژگی های الیاف پلی استر و عملکرد گرافن را بطور همزمان دارد و به عنوان یک لیف هوشمند با عملکرد چندگانه جدید عمل میکند. از ویژگی های منحصر به فرد این نخ میتوان به خواص طولانی مدت ضد باکتری،  ضد حشره، ضد اشعه UV، ذخیره کننده اشعه مادون قرمز و گرما هستند و همچنین ضدآتش، جاذب رطوبت و تنفس پذیر هستند که استحکام و ماندگاری بالایی دارند. بنابراین ویژگی های ضد باکتری و حشرات، در کالای خواب، حوله ها، فرش و پرده، مبلمان، لباس های زیر، جوراب، لباس های نوزاد و پزشکان بکار میروند. باتوجه به ویژگی ضد اشعه ماورا بنفش برای لباس های کوهنوردی، چادرها، کلاه های افتابی، چترهای آفتابی بکار میروند. ویژگی ذخیره کننده انرژی مادون قرمز و گرما منجر به استفاده در لباس های اسکی، ژاکت ها، تیشرت و لباس زیر گرمایی بکارمیرود.  همچنین در لباس های ورزشی، لباس های روزانه و تیشرت بدلیل ویژگی جاذب رطوبت و تنفس پذیری بکار میروند.

نخ شب نما و شب رنگ

اضافه کردن مستربچ های نورانی در حین فرایند رسیندگی منجر به تولید الیاف پلی استری میشود که انرژی نور مرئی را میتواند جذب و ذخیره کند و در تاریکی نور را بازتاب میکند تا درخشان و عملکرد نورانی داشته باشد. مواد بکار رفته در این نوع نخ بطور طبیعی نور ازاد میکند که سازگار با محیط زیست و غیرسمی است و همچنین اشعه مضر منتشر نمیکند. عملکرد نورانی آن بطور دائمی است و اثر آن بر اثر شستشو از بین نمیرود. فرآیند جذب انرژی در حدود 10 الی 15 دقیقه طول میکشد اما انتشار نور در تاریکی میتواند تا 4 ساعت طول بکشد. سطح الیاف صاف است  و اثر فرسایش ناشی از سوزن و وسایل لازم در فرایند بافندگی بسیار اندک است. این نخ شب نما در پوشاک ورزشی، لباس های محافظتی در محیط بیرون، لباس های اتش نشانی، جلیغه های نجات، بند کفش، پرده و اکسسوری های شب رنگ استفاده میشود.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/icse

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *