نخ اسپان

 

نخ اسپان در اصلاح انگلیسی به کلیه نخ های استیپل ریسیده شده اطلاق میشود. در ایران به آن دسته از الیاف پلی استر گفته میشود که به صورت تکه تکه ریسیده میشود و حالت یکسره ندارد.

نخ هایی  که به صورت یکسره تولید میشود نسبت به نخ های اسپان نرم تر، براق تر و کمی ضخیم تر هستند. پارچه تهیه شده از این نخ ها دارای زیر دست سخت تری نسبت به پارچه اسپان است و جذب رطوبت کمتری نسبت به آن دارد. به همین علت پارچه های بافته شده با نخ اسپان احساس راحتی بهتری به فرد میدهد. از آنجایی که این نخ ها به صورت تکه تکه تولید میشوند، لباس تهیه شده از آن امکان تبادل و گردش هوای بیشتری را برای فرد فراهم میکند و راحتی پوشاک بیشتری دارد. از این جهت این نخ ها به صورت گسترده در برای بافت پارچه های لباس های ورزشی مورد استفاده قرار میگیرد. این لباس ها علاوه بر راحتی پوشاک، عرق بدن را جذب کرده و از تعریق و بو گرفتن بدن جلوگیری میکند.

مزایای پارچه های تولید شده از نخ اسپان:

1- استحکام بالا در برابر کشش  

2- ثبات رنگ و مقاومت در برابر مواد شوینده

3- عدم چروک شدن و حفظ حالت اولیه

4- راحتی پوشش 

با توجه به ویژگی های یاد شده وهمچنین قیمت مناسب، این نخ ها به عنوان یکی از بهترین گزینه ها برای تولید پارچه های مورد مصرف در پوشاک، مبلمان، فرش و منسوجات پزشکی محسوب میشود و مورد توجه بسیاری از تولید کنندگان و مصرف کنندگان، مخصوصأ پارچه های تریکو، در سراسر جهان قرار گرفته است.

این نخها به صورت خام و رنگ شده و درنمرات 10،12،16،20،30،40،50 به صورت یک لا و دولا تولید میشود، و قابلیت استفاده در تمامی سیستم های بافندگی از جمله تاری-پودی، گردبافت و جوراب بافی را دارد.

نخ های اسپان به دو روش ریسندگی رینگ و اپن‌اند تولید میشود. در جدول، مشخصات فنی این دو نخ تولید شده با این دو سیستم مختلف، مورد مقایسه قرار گرفته است.

نخ اسپان اوپن اند

نخ اسپان رینگ

ویژگی های نخ

بسیار زیاد

زیاد

میزان تولید

متوسط

بسیار زیاد

استحکام

20-60 tex

5-600 tex

نمره

بیشتر

کمتر

مقاومت سایشی

کم

زیاد

پرزینگی

سفت تر

نرم تر

زیر دست

دارد

ندارد

الیاف کمربندی

حجیم تر

فشرده تر

شکل ظاهری

photo_2023-06-03_12-46-14

آقای صالح ناظمی

مدیر فروش نخ اسپان

سامانه خرید فروش نخ اسپان

جدول قیمت نخ اسپان