نخ پلی استر اسپان

نخ پلی استر اسپان

در گذشته پنبه رایج ترین الیاف مورد استفاده در صنایع مختلف بود. الیاف پنبه از سلولز خالص تشکیل شده است و دارای خواص احساس نرمی، راحتی و تنفس پذیری است. از طرف دیگر، عمر محصول پنبه ای طولانی نیست، بلکه جز مواد اولیه است و به دلیل اینکه یک الیاف طبیعی است، در قیمت آن نوسان وجود دارد. نخ پلی استراسپان برای تقلید از الیاف پنبه ایجاد شده است. با این حال، نخ پلی استراسپان بیش از نیم قرن است که ظاهر شده است. مزایای نخ پلی استر اسپان این است که در برابر چروک مقاوم است ، ماندگاری و دوام بیشتری دارد. نخ پلی استر اسپان از فرایند ریسندگی الیاف کوتاه پلی استر (PSF) تولید میشود. نخ پلی استراسپان هم از الیاف اصلی پلی استر و هم از الیاف بازیافتی پلی استر به دست می آید. نخ پلی استراسپان  بیشتر برای پارچه های حلقوی و تاری پودی و تولید نخ خیاطی و گلدوزی استفاده می شود.

 مزایای پارچه های تولید شده از نخ اسپان:

  • استحکام بالا در برابر کشش
  • ثبات رنگ و مقاومت در برابر مواد شوینده
  • عدم چروک شدن و حفظ حالت اولیه
  • راحتی پوشش

دو روش ریسندگی نخ اسپان

  • ریسندگی رینگ

ریسندگی رینگ قدیمی ترین سیستم ریسندگی است. اولین روش ریسندگی که امروزه رایج است. ظرفیت تولید رینگ اسپان در مقایسه با روتور یا اپن اند پایین است. با این حال، کیفیت محصول نهایی بهتر از بقیه است، سیستم ریسندگی رینگ از وسیع‌ترین طیف تعداد نخ استفاده میکند و بهترین نخ‌ها را تولید می‌کند.

فرآیند ریسندگی رینگ ساده است. در ورودی فرایند، نیمچه نخ معمولاً از 3 رول در سیستم درفتینگ عبور می کند. پس از درفتینگ (کشش)،  الیاف توسط یک دوک چرخان که یک ماسوره متحرک روی آن قرار دارد به یک نخ پیچیده می شود. پیچش نخ روی بوبین به دلیل ترکیب شیطانک و رینگ صورت می گیرد. ریسندگی رینگ در مراحل بعدی به یک مرحله پیچش نیاز دارد. ماسوره کاملا باید روی یک بوبین مخروطی پیچیده شود تا بسته بزرگتر برای بافندگی تاری پودی یا حلقوی ایجاد شود. این مراحل اضافه تر چرخش و پیچش، همراه با سرعت تولید آهسته (در مقایسه با اپ اند)، دلایل اصلی تفاوت هزینه بالاتر برای نخ ریسندگی رینگ هستند.

  • ریسندگی اپن اند

ریسندگی اپ اند به ازای هر دوک نخ ده برابر سریع تر از ریسندگی رینگ است. سیستم ریسندگی اپن اند به منظور کاهش هزینه و افزایش سرعت ریسندگی نخ ابداع شده است. در سیستم ریسندگی رینگ تاب به وسیله شیطانک به نخ اعمال میشود و تاب همزمان با پیچش بسته نخ، به نخ وارد میشود که این اعمال در حین پروسه ریسندگی باعث کاهش سرعت و کاهش مصرف انرژی شده است. نخ به طور مستقیم از دستگاه آماده استفاده است. در حال حاضر، این فرآیند کاملا اتوماتیک است و شامل بسته بندی خودکار و برداشت محصول است.

درخشندگی نخ اسپان

درخشش به درجه نور منعکس شده از سطوح الیاف یا درجه براقیت یا درخشندگی الیاف اشاره دارد.

نخ های کامل مات

نخ های کامل مات از مواد خام اصلاح شده شیمیایی و فیزیکی برای کاهش درخشندگی معمولی خود ساخته می شوند. نخ‌های کاملا مات استحکام بالایی دارند و شبیه الیاف پنبه هستند. این نخ ها دارای ویژگی هایی همانند جذابیت بصری،  لطافت و پوشش قوی هستند. نخ های کاملا مات کاربردهای مختلفی در تولید پوشاک، منسوجات خانگی و غیره دارند.

نخ نیمه مات

نخ نیمه مات از مواد خام با درخشندگی تولید می‌شود. نخ نیمه کدر نیمه ارایش یافته دارای خواص ماندگاری و پایداری بیشتری است. کاربردهای مصرف کننده نهایی نخ نیمه مات در صنایع پوشاک و پوشاک برای کارهای بافندگی و گلدوزی است. این نخ های نیمه کدر در انواع دنیر و فیلامنت موجود می باشند.

کاربرد نخ اسپان پلی استر

طول نخ های اسپان پلی استر بلند و پیوسته است مناسب برای تولید منسوجات، قلاب بافی، حلقوی، تاری و پودی، گلدوزی، طناب سازی و غیره می باشد.

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/85s7

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *