نخ های گلدوزی

مشخصات و انواع نخ گل‌دوزی

عنصر مهم در طیف وسیعی از هنرها و صنایع دستی مانند سوزن‌دوزی، گل‌دوزی، شماره‌دوزی، بخارادوزی و رشته‌دوزی، نخ می‌باشد. نخ کتان به دلیل قیمت مناسب‌، بیشترین میزان مصرف در این صنایع را دارد. ولی از نخ‌های ابریشمی و براق، پلی‌استر و ریون نیز برای گل‌دوزی استفاده می‌شود. نخ دمسه فرانسه یکی از بهترین نخ‌های مورد استفاده در گل‌دوزی است اما برای شروع کار و تمرین‌های اولیه بهتر است از نخ‌هایی با قیمت مناسب‌تر مانند نخ‌های چینی و هندی استفاده کرد.

نخ‌های گل‌دوزی از شش رشته نخ تابیده شده تشکیل شده‌است که با توجه به طرح و دوخت مورردنظر می‌توان تعداد رشته‌ها را کم یا زیاد کرد. برای مثال برای ساتن‌دوزی و ابریشم‌دوزی از یک یا دو رشته نخ و برای دوخت رز عنکبوتی از شش رشته نخ استفاده می‌شود.

باتوجه به زمان و انرژی زیادی که برای برای تولید این صنایع‌دستی صرف می‌شود، نخ و کیفیت آن اهمیت زیادی می‌یابد به همین دلیل به بررسی نخ‌های مختلف مورد استفاده در گل‌دوزی و به تبع آن در شماره‌دوزی، سوزن دوزی، چهل‌تکه و ساخت دستبند و زیورآلات می‌پردازیم.

انواع نخ گل‌دوزی:

پنبه‌ای: این نخ از پنبه مرسریزه شده یا ابریشم نما شده تهیه شده که باعث محکم، بادوام شدن و براق شدن آن می‌شود. این نخ به عنوان نخ استاندارد برای شماره‌دوزی محسوب می‌شود این نخ قابل تقسیم به رشته‌های باریک‌تر می‌باشد به عبارت دیگر می‌توان از این نخ به طور جداگانه یا درقالب گروهی از نخ‌های شل به هم تابیده استفاده کرد.

چند رنگ: این نخ دارای یک طیف رنگ ملایم و متغیر در طول نخ است که هنگام کوک زدن و کار با نخ رنگ نخ کمی تغییر می‌کند. جنس این نخ می‌تواند از جنس پنبه یا کتان یا ابریشم باشد.

نورتاب: این نخ از جنس پلی‌استر است و می‌تواند نور را به جلوه‌های مختلف منعکس کند.

متالیک: این نخ‌ها صد در صد پلی‌استر هستند و رنگ‌های تندی دارند که در اغلب پروژه‌های گل‌دوزی و هنرهای دستی کاربرد دارند.

ساتن/ ریون: از نوع نخ درخشان و بسیار نرم می‌باشد. این نوع نخ دارای جلوه بسیار نافذ بوده و به خوبی از سایر نخ‌ها قابل تشخیص است.

کتان: این نخ از جنس کتان صد در صد می‌باشد که جلوه‌ای مات دارد و باعث ظاهری طبیعی می‌شود.

ابریشمی: از جنس نخ صد در صد ابریشم است و ظرافت و زیبایی خاصی به گل‌دوزی می‌بخشد.

پنبه‌ای در فام: این نخ دولا برخلاف سایر نخ‌های گل‌دوزی به رشته‌های باریک‌تر تقسیم نمی‌شود. این نخ‌ها درخشندگی زیادی دارد و از سایز 3 (ضخیم‌ترین) تا 16 (نازک‌ترین) طبقه‌بندی می‌شود.

یکی از هنرهای دستی که این روزها بسیار مورد توجه قرارگرفته هنر کچه‌دوزی که اکثر توریست‌ها و افرادی که به دنبال اجناس خاص و یونیک هستند به شدت آن را دنبال می‌کنند. در مطالب زیل به این هنر می‌پردازیم:

هنردستی جذاب کچه‌دوزی بسیار شبیه نمد دوزی است. در نمد دوزی الیاف را با دست بهم فشار می‌دهند و نمد تولید می‌کنند ولی در کچه‌دوزی ابتدا الیاف کچه که معمولا از جنس پشم گوسفند هستند، حرارت می‌دهند و سپس با فشرده‌سازی و جوش‌دادن الیاف کچه را تولید می‌کنند. درواقع در روش کچه‌دوزی الیاف را بروی پارچه کنفی قرار می‌دهند سپس این لایه را از زیر یک صفحه فلزی سوزن‌دار عبور می‌دهند، سوزن‌ها مستقیما درون لایه و پارچه فرو رفته و بیرون می‌آیند و این روند باعث درهم تنیده شدن الیاف می‌شود بعد از این مرحله الیاف توسط رزین تثبیت می‌شوند.

کاربردها: الیاف کچه‌دوزی کاربردهای زیادی دارند که می‌توان به ساخت کفپوش، کنف، نمدهای صنعتی، کیف، کلاه، گل‌دوزی و تزیین وسایل مختلف و… اشاره کرد. یکی از کاربردهای جذاب و دل‌نشین کچه استفاده از آن در صنعت عروسک‌سازی است در واقع در این صنایع الیاف کچه را با رنگ‌های اسیدی رنگ می‌کنند و پارچه‌ای تولید می‌شود که علاوه بر مرغوبیت خوب به سادگی نیز از هم باز نمی‌شوند و برای تولید لباس عروسک از آن استفاده می‌شود.

امروزه در بسیار از به دلیل قیمت مناسب، تنوع ظاهری، دوام و جنس مرغوب در بسیاری از پروژه‌های صنایع دستی از کچه استفاده می‌شود. برای تولید کچه‌ها از نخ، ریون، خز و آریلیک نیز استفاده می‌شود.

 مطالب مرتبط:

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/he2x

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *