کاربرد پارچه لاکرا

کاربرد پارچه لاکرا

لاکرا در اشکال مختلف منسوجات بطور گسترده استفاده می شود. از همان روزهای اولیه تولید پارچه لاکرا، خاصیت ارتجاعی باورنکردنی این ماده در برخی بازارهای پوشاک بسیار مطلوب بوده است، اما پارچه های الاستین به ندرت به تنهایی به بازار عرضه می شوند. در عوض، معمولاً لاکرا در انواع دیگر منسوجات بافته می شود تا کشش کلی آنها افزایش یابد. به عنوان مثال، اگر مقدار کمی اسپندکس در پلی استر، پنبه یا پشم بافته شود، کشسانی پارچه ها افزایش می یابد. در تعیین افزایش خاصیت ارتجاعی که پس از معرفی الاستین در پارچه ها مشخص می شود، تولیدکنندگان نساجی در نظر دارند که این پارچه تا هشت برابر اندازه اصلی خود کشیده شود. بنابراین، اگر 10 درصد اسپندکس در یک منسوجات سفت و سخت بافته شود، تقریباً دو برابر اندازه اصلی خود کشیده میشود.

لاکرا در لباس های چسبان محبوبیت بیشتری دارد.  بطور مثال در لباس زیر زنانه و مردانه نیز استفاده می شود. در اکثر زیرپوش هایی که در تماس با پوست بدن هستند، حداقل مقداری از این ماده را دارند. حتی شلوارهای مردانه ای که معمولاً گشاد هستند، مقداری اسپاندکس در کمربند آنها وجود دارد تا دور شکم محکم شود. فراتر از کمربند، لاکرا در اکثر جوراب استفاده می شود. بدون وجود این ماده، جوراب ها به میزان قابل توجهی کشش کمتری دارند و پوشیدن و درآوردن آن ها سخت تر می شود.

علاوه بر این، تقریباً هر نوع لباس ورزشی حاوی حداقل مقداری لاکرا است. الاستین باعث میشود لباس‌هایی که هنگام دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی یا شنا استفاده می‌شوند و به نوعی برای تماس نزدیک به پوست طراحی شده اند، علاوه بر تنگی، راحتی پوشش داشته باشند.

این پارچه یک کاربرد صنعتی نیز دارد، بازیگران صنعت فیلم گاهی اوقات انواع لباس هایی به نام کت و شلوار موشن کپچر می پوشند که این لباس ها طوری طراحی شده اند که به هر قسمت از بدن بچسبند و در مقابل یک صفحه سبز قرار می‌گیرند تا تهیه‌کنندگان فیلم شخصیت‌های سه بعدی را وارد صحنه فیلم کنند که به‌طور باورنکردنی واقعی به نظر می‌رسند.

پارچه لاکرا کجا تولید میشود؟

لاکرابه عنوان یک برند تجاری شرکت دوپونت، اولین بارتوسط این شرکت بین المللی در ایالت متحده امریکا ساخته شده است؛ دوپونت در بیش از 90 کشورکارخانه تولیدی دارد. پارچه لاکرا غالبا در مناطق مختلف جهان مانند چین، هند، پاکستان،آمریکا و برزیل تولید میشود. اما درچند دهه اخیر چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده وصادرکننده پارچه لاکرا در جهان مطرح شده است. دوپونت تعدادی کارخانه در چین دارد و بسیاری از شرکت های دیگر نیز در این کشور اسپندکس تولید می کنند. آینده تولید پارچه لاکرا در سراسر جهان روشن به نظر می رسد. گزارشات درسال 2018 نشان میدهد که تا سال 2023 تولید پارچه لاکرا پیش از قبل افزایش می یابد.

اثر پارچه لاکرا بر محیط زیست

فرآیند تولید لاکرا اساسا برای محیط زیست مضر نیست. اما تولید پارچه های الاستین به سطوح بالایی از انرژی و انواع مواد شیمیایی سمی نیاز دارد، اما برخلاف پارچه هایی مانند نایلون، مواد اولیه لاکرا از منابع تجدید ناپذیر مانند نفت استخراج نمی شود، مواد اولیه به طور کامل در آزمایشگاه سنتز می شوند. فرآیند تولید لاکرا شامل مواد شیمیایی سرطان زا نیست، اما تحقیقات علمی خطر ابتلا به سرطان را در کارگران کارخانه الاستین سوئد به میزان ناچیزی نشان داده است، بنابراین محل های کار با این مواد بسیار خطرناک نیستند. اما، هیچ مطالعه ای برای بررسی تأثیر تولید الاستین بر کارگران در کشورهای دیگر انجام نشده است.

پلی اورتان حاوی ایزوسیانات است که مواد شیمیایی سرطان زا هستند که می توانند باعث مشکلات تنفسی در کودکان و بزرگسالان شوند. اما وجود ایزوسیانات ها در پارچه لاکرا تایید نشده است.

این پارچه پس از فروش به طور قابل توجهی برای محیط زیست مضر است. طبق تحقیقات، 60 درصد زباله های موجود در آبراه ها از الیاف زیست تجزیه ناپذیر تشکیل شده است، لاکرا نیز در محیط زیست تجزیه پذیر نیست. زمانیکه لباس های لاکرا شسته شوند، الیاف الاستین پاره شده و آب را آلوده می کند. هزاران یا حتی میلیون ها سال طول میکشد تا تمام لاکراهای جهان در محیط زیست تجزیه شوند. در این میان، جزایر زباله های غول پیکر ساخته شده از منسوجات و سایر پلاستیک ها در بسیاری از اقیانوس های جهان به رشد خود ادامه می دهند.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/ruvc

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *