لاکرا چیست؟

نخ لاکرا

لاکرا یا اسپاندکس پارچه ای میباشد که خاصیت کشسانی بالایی دارد و الیاف آن مصنوعی است و معمولا در تولید لباس های زنانه کاربرد دارد، این پارچه بسیار بادوام تر از لاستیک طبیعی می باشد و مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل محیطی دارد و تا پنج برابر اندازه واقعی خود کش می آید در حالیکه هیچ آسیبی به بافت آن وارد نمی شود. حتی در صورت شستشوی این پارچه با آب بسیار گرم و آویزان کردن آن، خواهید دید که هیچگونه تغییری در بافت، سایز و اندازه آن ایجاد نمیشود.

لاکرا برای تولید انواع لباس معمولا با پنبه یا پلی استر ترکیب می شود و یک پارچه با بافت بسیار مقاوم تولید می شود.

الیاف لاکرا کاملا مصنوعی است، به این معنی که تمام اجزای آن در محیط های آزمایشگاهی ایجاد می شوند. چهار راه برای تولید لاکرا وجود دارد، اما اکثر این روش ها تقریباً به طور کامل کنار گذاشته شده اند. در حالی که برخی از تولیدکنندگان ممکن است هنوز از ریسندگی واکنشی، محلول ریسی یا اکستروژن مذاب برای تولید محصولات الاستین استفاده کنند، روشی که به عنوان خشک ریسی شناخته می شود تقریباً 95 درصد از تولید جهانی لاکرا را تشکیل می دهد.

این فرآیند زمانی شروع می شود که ماکرو گلیکول و یک مونومر دی ایزوسیانات برای ایجاد پیش پلیمری که به عنوان ماده اصلی لاکرا عمل می کند، مخلوط می شوند. سپس، محلول در معرض درجه حرارت و فشار دقیق قرار می گیرد که باعث شروع واکنش شیمیایی می شود تا پیش پلیمر را تشکیل دهد. اگر نسبت حجمی بین این دو ماده نامتعادل باشد، پیش پلیمر تشکیل نمی شود بنابراین در اکثر کاربردها نسبت 1:2 مشاهده می شود.

سپس پیش پلیمر در معرض اسید دی آمین قرار می گیرد که واکنش شیمیایی دیگری به نام واکنش زنجیره ای اکستروژن ایجاد می شود. ماده ای که از این واکنش حاصل می شود غلیظ و چسبناک است تا حدی که لجن مانند باشد، بنابراین از یک حلال برای رقیق کردن محلول و سهولت کار با آن استفاده می شود.

سپس محلول رقیق شده در دستگاه استوانه ای به نام سلول تولید الیاف بارگذاری می شود. این دستگاه دارای یک نوع اسپینرت تخصصی است و سپس محلول وارد شده از طریق اسپینرت در سلول تولید الیاف شروع به ریسیدن میکند. محلول به شکل الیاف از طرف دیگر اسپینرت خارج میشود، اما این الیاف هنوز باید در معرض نیتروژن و گاز حلال گرم شده تا پلیمر محلول بصورت نخ های جامد شکل گیرند.

هنگامی که الیاف جامد شدند، الیاف از سلول استوانه ای ریسندگی خارج میشوند و سپس با دستگاه هوای فشرده به نخ تبدیل شد. این هوای پرفشار همچنین نخ ها را تاب میدهد و نخ حاصل را می‌توان در اندازه‌های مختلف شکل داد تا درکاربردهای مختلف لاکرا در صنعت نساجی مصرف شوند.

قبل از اینکه نخ لاکرا کارخانه را ترک کند و بصورت پارچه بافته شود، هنوز باید در معرض ماده تکمیلی، متشکل از استئارات منیزیم یا پلیمر مشابه قرار گیرد. در نهایت، نخ لاکرا به یک قرقره بزرگ منتقل می شود و به کارخانه تولید منسوجات ارسال می شود.

خواص پارچه تریکو پنبه لاکرا

در داخل الیاف پنبه منافذی وجود دارد که هوا می تواند در آن رفت و آمد کند. این امر باعث میشود در فصلهای گرم سال بدن احساس گرما نکرده و همچنین باعث جلوگیری از تعریق و بوی بد بدن می شود و در هنگام استفاده حس خوشایندی به انسان می دهد.

پنبه و لاکرا سازگاری خوبی با هم دارند و می توان گفت که باکیفیت ترین پارچه تریکو را به وجود آورده است.

کارایی و استفاده:

لباس هایی که در تولید آنها از لاکرا استفاده می شود عبارتند از:

انواع پوشاک و لباس های ورزشی مانند لباس کشتی گیران، کمربند، دستکش، انواع جوراب، ساق پوش، باندهای کشی مخصوص ارتوپدی، لباس های قایقرانی، شلوار جین چسبان، شلوار اسکی، زیر شلواری، مایو مناسب برای حمام کردن، شلوار تنگ و بسیاری کاربردهای دیگر.

نخ لاکرا یا اسپاندکس در پروسه تولید پارچه همانند نخ های دیگر به پارچه اضافه می شود که پارچه ی تولید شده اصطلاحا پارچه لاکرا نیز نامیده می شود اما دلایل  فراوانی برای افزودن نخ لاکرا به پارچه وجود دارد :

قابلیت الاستیکی بودن لاکرا باعث می گردد تا سایز لباس پس از شست و استفاده ، تغییر نکرده و به شکل اولیه ی خود باز گردد (برخلاف پارچه های پنبه که دارای تغییر سایز و فرم می باشند )

نخ ویسکوز ، به تنهایی استحکام بسیار پایینی دارد و به تنهایی قابل بافت نیستند . با استفاده از لاکرا  به آن استحکام می بخشند.

لاکرا به لباس حالت تحرک پذیری بالایی می دهد که در پوشاک ورزشی و ایروبیک ، بسیار مفید است .

از حالت کششی و استرج آن در مد استفاده کرده و لباس های جذابی را پدید می آورند.

واردات نخ لاکرا

بازار نخ و الیاف ایران مفتخر است که یاری دهنده شما در امر واردات نخ لاکرا در نمرات مختلف با برندهای معتبر از کشورهای چین، کره، ترکیه و … باشد.

جهت مشاهده لیست قیمت این نخ و تماس با کارشناس فروش به صفحه قیمت نخ لاکرا مراجعه فرمایید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/lknt

بازار نخ و الیاف ایران

5 دیدگاه برای “لاکرا چیست؟

  1. balaeihamid گفته:

    سلام با تشکر و قدردانی از شما سایت خوبی هست اگه بیشتر در مورد الیاف و نحوه تولید آن و پروسه تولید نخ آن را مقاله کنید خیلی عالیه

    • admin گفته:

      ممنون بابت نظر شما ، حتما ، در برنامه ما این چنینن موارد هست و حتی در مورد تولید نخ ها کلیپ های را هم آماده کرده ایم و به زودی منتشر می کنیم .

  2. مرتضی گفته:

    سلام
    ممنون از اطلاعات خوب سایت تون
    ی سوال داشتم پارچه پنبه ۴۰_۴۰ یا ۶۰_۶۰ که در پیراهن مردانه مصطلح است یعنی چی؟
    این اعداد همان شماره نخ بکار رفته در پارچه است یا مربوط به تراکم بافته؟
    تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *