نخ پلی استر DTY

تولید پارچه از الیاف طبیعی به الیاف شیمیایی فرآیندی زمان بر بود. اولین کاربرد ثبت شده از نخ مربوط به مصر در 5500 سال قبل از میلاد است. پشم هزاران سال قبل از اولین تجارت ابریشم مصنوعی، در سال 1910 به عنوان یک الیاف طبیعی استفاده می شد. در سال 1958، Eastman Chemical Products اولین نوع پارچه پلی استر به نام Kodel را تولید کرد. امروزه ریسندگی مذاب پلیمرها رایج ترین روش تولید الیاف مصنوعی است که برای توسعه نخ DTY استفاده می شود.

نخ پلی استر DTY نخی است که از کشیدن و تابیدن همزمان نخ POY به دست می آید. (DTY) مخفف عبارت Drawn Textured Yarn است در حقیقت این نخ نوعی نخ مولتی فیلامنتی با فر و موج نرم و حجیم شده است که توسط عملیات تکسچرایزینگ به نخ‌های تهیه شده از الیاف طبیعی شبیه شده و بسیار بادوام است.

این نخ می تواند به صورت های مختلف نیمه مات، مات و شفاف به بازار عرضه شود و با توجه به تعداد اینترمینگل به صورت NIM با تعداد 0-10 گره در متر، SIM با تعداد 40-50 گره بر متر، HIM با 120 تا 140 گره در هر متر طبقه بندی کرد. این گره ها توسط هوای گرم و درهم رفتگی الیاف ایجاد میشود.

نخ DTY بطور گسترده در پارچه پلی استر استفاده می شود و معمولاً در صنایع پوشاک و مبلمان خانگی استفاده می شود. نخ DTY به روش های مختلف قابل استفاده است و به دلیل دوام و استحکام شناخته شده است.

این مقاله به تعریف نخ DTY، انواع نخ DTY،  ویژگی ها وکاربردهای نخ DTY و مزیت آن می پردازد:

انواع نخ DTY و ویژگی های آنها

انواع مختلفی از نخ های DTY وجود دارد و هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند.

DTY رایج:  یک پارچه پلی استری است که از تاب و تثبیت حرارتی نخ ایجاد می شود. این رایج ترین نوع نخ DTY است

DTY باز یافتی:  نوعی پارچه پلی استری است که از مواد بازیافتی مانند تکه های بطری پلی استر ساخته می شود. این محصول سازگار با محیط زیست نیز به گرمی مورد استقبال قرار می گیرد.

DTY شبیه به پنبه:  یک پارچه پلی استری است که ظاهر و احساس پنبه را شبیه سازی می کند. دارای ظاهری سه بعدی، چسبندگی خوب و حجیم بودن است.

DTY الاستیک: نوعی پارچه پلی استری است که با الیاف الاستومری ساخته می شود. آنها به طور گسترده در لباس هایی مانند جوراب شلواری، جوراب بافی، مایو و لباس ورزشی استفاده می شوند.

DTY ترکیبی: نوعی پارچه پلی استری است که از ترکیب پلی استر و نوعی پلاستیک به نام کوپلیمر الفین حلقوی (COC) ساخته شده است. بدلیل سطوح مختلف جذب رنگ، پارچه را می توان در یک زمان با دو رنگ مختلف رنگ کرد.

آنتی باکتریال DTY : نوعی پارچه پلی استر ساخته شده با یک عامل ضد میکروبی است که به جلوگیری از رشد باکتری ها و قارچ ها کمک می کند. با این ویژگی، به طور گسترده ای در منسوجات پزشکی، لباس نوزاد، لباس ورزشی و ملافه استفاده می شود.

DTY قابل تنفس / خشک شونده سریع: در مقایسه با لباس‌های پشمی یا پنبه‌ای، لباس‌هایی که با DTY تنفس پذیر/خشک‌شونده سریع بافته می‌شوند، راحت‌تر رطوبت را تبخیر کرده و سریع‌تر خشک می‌شوند. ویژگی‌های تنفس پذیری و خشک شدن سریع آن به سطح مقطع آن مربوط می‌شود که عرق شما را بسیار راحت‌تر از بین می‌برد.

کاربردهای نخ DTY

صنعت پوشاک: این نخ به دلیل قابلیت رنگرزی و مقاومت در برابر چروکیدگی و چروک شدن در برخی موارد معمولاً در صنعت پوشاک استفاده می شود. نخ DTY را می توان در تی شرت، تی شرت یقه دار، سویشرت، ژاکت و سایر پوشاک یافت.

صنعت مبلمان منزل: روتختی، فرش، پرده: این نخ معمولاً برای ملافه، فرش، پرده و سایر اثاثه یا لوازم داخلی نیز استفاده می شود. دلیل برجسته بودن نخ DTY به عنوان ماده اولیه، دوام و استحکام آن است.

صنعت خودرو: روکش صندلی، پارچه سقف ماشین: یکی دیگر از کاربردهای معمول نخ DTY، پارچه‌های خودرو، به‌ویژه روکش صندلی، سقف ماشین و سایر قطعات داخلی است.

کیف: کوله پشتی ها و کیف های دستی به دلیل استفاده مداوم، به دوام و استحکام بیشتری نیاز دارند. نخ DTY متناسب با نیاز است و این کیف ها منحصراً از این ماده ساخته می شوند.

نخ ترویرا

مزایای نخ DTY

استفاده از نخ DTY  نسبت به سایر نخ های موجود در بازار مزایای زیادی دارد. از مزایای نخ DTY می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ثبات ابعادی خوب
  • پایداری حرارتی
  • مقاوم در برابر ضربه
  • ماندگاری طولانی
  • استحکام
  • سبک وزن
  • کشش و انعطاف پذیری
  • مقاوم در برابر جمع شدگی و چروک
  • رنگ پذیر
  • ضد الکتریسیته ساکن
  • مقاوم در برابر تاب خوردگی
  • مقاومت عالی در برابر نور
  • زیردست نرم

واردات نخ DTY:

گروه بازرگانی بازار نخ و الیاف ایران با بیش از 20 سال سابقه در زمینه واردات نخ DTY از کشور چین و هند آماده خدمت رسانی به مشتریان عزیزی است که تصمیم به ثبت پروفرم و واردات این نخ را دارند.

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/dstl

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *