میکرونر پنبه

میکرونر(Micronaire) یک اصطلاح فنی برای الیاف پنبه به شمار می آید و نشان دهنده میزان ظرافت و بلوغ در الیاف آن است. بر اساس تعریف انجمن تجارت صنعت پنبه COTTON INC، میکرونر میزان نفوذپذیری هوا در الیاف پنبه فشرده است.

اندازه میکرونر پنبه بر روی کارایی، عملکرد، کیفیت و ظاهر محصول نهایی تاثیر می گذارد. از جمله عواملی که میکرونر بر روی آن تاثیر به سزایی دارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. درصد ضایعات تولید پنبه
  2. میزان نپ ها
  3. بازدهی ریسندگی
  4. ظاهر و کیفیت پارچه تولیدی
  5. میزان رنگ پذیری محصول نهایی

میکرونر تحت تاثیر عوامل مختلفی در دوران رشدگیاه پنبه قرار میگیرد و تحت تاثیر عواملی مانند میزان رطوبت، دما، نور خورشید، شرایط نامساعد هوایی و میزان مواد مغذی دریافتی گیاه، این عدد متغیر است. اندازه میکرونر الیاف باید در یک محدوده بهینه قرار بگیرد و خیلی زیاد یا خیلی کم نباشد. به دلیل اینکه پنبه یک لیف طبیعی است بی تردید عوامل محیطی مختلف تاثیر به سزایی در تعیین کیفیت محصول نهایی تولید شده دارند. در صورتی که فصل رشد گیاه کوتاه باشد، مانند یخبندان زود هنگام، پنبه با میکرونر پایین تر تولید میشود. در صورتی که پنبه در فصل پرآب رشد کند، به دلیل ضخیم تر شدن دیواره سلولی الیاف، اندازه میکرونر لیف پنبه افزایش می یابد.

اندازه میکرونر در 5 دسته طبقه بندی میشود:

الیاف در محدوده میکرونر 3.7 تا 4.2 برای نخ ریسی مناسب هستند. برای تولید محصول با میکرونر مناسب استفاده از بذر مرغوب حائز اهمیت است. برای تولید بذر مرغوب سالها تحقیق و توسعه بر روی آن انجام شده است تا با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه بهترین بذر در اختیار کشاورزان قرار گیرد. الیافی که در این رنج میکرونر قرار میگیرند به دلیل مناسب بودن جهت ریسندگی دارای قیمت بالاتری نسبت به سایر پنبه ها هستند. در صورتی که میکرونر الیاف در این محدوده باشد، فرآیند جداسازی ضایعات و ناخالصی ها آسان تر است و بازدهی تولید افزایش میبابد و همچنین میزان نپ موجود کمتر است.

در صورتی که میکرونر الیاف پایین باشد یا به عبارتی الیاف بسیار نازک باشند (میکرونر زیر3)، بیشتر الیاف به ضایعات تبدیل میشوند و این بدان معناست که علاوه بر اینکه میزان ضایعات بسیار افزایش می یابد، مقدار بسیار زیادی از الیاف پنبه نیز همراه آن از بین میرود. میکرونر پایین یا الیاف ظریف تر موجب میشود عملیات فرآوری پنبه شامل بازکردن، تمیز کردن و شانه زنی آن با سرعت پایین تری انجام شود تا از آسیب رسیدن و شکسته شدن الیاف جلوگیری شود، این کاهش سرعت دستگاه ها روی بازدهی تولید تاثیر منفی میگذارد.

هر چه قطر الیاف بیشتر باشد، مقاومت بیشتری در برابر خم شدن از خود نشان میدهند و به همین دلیل فضای بیشتری در بین الیاف ایجاد میشود. این فضا موجب افزایش جذب مایعات و هوا در میان الیاف میشود. از این رو برای مصارف بهداشتی مخصوصا لایه رویی پوشک و محصولات بهداشتی مراقبتی مورد استفاده قرار میگیرد.

پنبه با میکرونر های بالا برای منسوجات بی بافت مورد استفاده قرار میگیرد. هر چه میزان میکرونر پایین باشد، الیاف پنبه نرم تر هستند و با افزایش میکرونر، الیاف زبرتر و زمخت تر میشوند. از این رو با توجه به نوع کاربرد منسوجات، از نوع مناسب الیاف استفاده میشود. جایی که نیاز به جذب بالا باشد، از پنبه با میکرونر بالا استفاده میشود؛ در صورتی که راحتی محصول مد نظر باشد، الیاف با میکرونر پایین انتخاب مناسبی به شمار میرود.

الیاف با میکرونر بالاتر از 5 نیز به دلیل زمخت بودن و کاهش میزان انعطاف پذیری، برای ریسندگی مناسب نیستند و کیفیت نخ تولیدی را تحت الشعاع قرار میدهند. به علاوه فرآیند ریسندگی نخ بسیار دشوار است.

هر چه میزان رسیدگی الیاف بیشتر باشد ، میزان رنگ پذیری و ماندگاری آن بیشتر است.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/l4nv

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *