نخ اسلب

نخ اسلاب دار

نخ اسلب چیست؟

نخ اسلب تحولی در خیاطی، نساجی، بافندگی و گلدوزی، بازار صنعت نساجی و مد ایجاد کرده است. طول این نخ ها بسیار زیاد است و از الیاف طبیعی و مصنوعی ساخته شده است. این نخ نوعی ازنخ های فانتزی است که عمدا تغییرات نایکنواختی در الیاف ایجاد میکنند تا اثر ناپیوستگی مورد نظر ایجاد شود. در واقع اسلب ها مکان های ضخیمی در نخ هستند که تغییر آن بصورت تدریجی در طول نخ است.

از طرف دیگر، ممکن است ضخامت یک نخ سه یا چهار برابر ضخامت نخ پایه باشد و افزایش ضخامت ممکن موجب کوتاهی طول نخ گردد. نخی که در شکل زیر نشان داده شده تصویر واضحی از ساختار خود نخ است.

نخ اسلب به نخی اطلاق می شود که به طور عمدی با نایکنواختی (بخش های ضخیم تر در امتداد نخ) ریسیده شده است، زمانی این نایکنواختی فقط به عنوان یک عیب دیده می شد، نخ اسلب اکنون عمداً برای خواص ظاهری پارچه تولید میشود. اثر نایکنوختی را میتوان با ابزارهای مختلفی تولید کرد که هر کدام مزایا و چالش های خاص خود را دارد. نخ اسلب ظریف را برای ایجاد تنوع در ظاهر سطح پارچه های ساده بکار میروند و اغلب در پارچه های اثاثه یا لوازم داخلی منزل و پوشاک استفاده می شود. نخ‌های اسلب در پارچه‌های تاری پودی و در پارچه‌های گردبافت بکار میروند.

همچنین می‌توان با تغییر تنظیمات کارد الیاف بگونه ای کشش یابندکه نپ‌ها یا اسلب ها را ایجاد کرد. این فرآیند برعکس عمل کاردینگ معمول است. می توان با تغییر تنظیم سیلندر-دافر یا سرعت دافر، اسلب تولید کرد. با این حال، این تکنیک به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد زیرا تغییر سرعت این سیلندرهای بزرگ بسیار دشوار و زمان بر است. با استفاده از الیافی که انسجام خوبی بین آنها وجود دارد، می توان نخ بهتری تولید کرد.

تولید نخ اسلب

نخ اسلب از الیاف طبیعی پنبه و الیاف مصنوعی ساخته شده است. الیاف طبیعی مورد استفاده پنبه است و الیاف مصنوعی پلی پروپیلن و الفین نامیده می شود. فرآیند تولید شامل استفاده از کاردینگ، ریسندگی و تاب است. طی این فرایند مواد خام را به تولید نخ اسلب تبدیل می کند. سپس، این نخ‌های اسلب به صورت طرحدار بافته می‌شوند که برای تولید پوشاک و سایر اقلام استفاده می‌شود.

انواع نخ اسلب

انواع نخ های اسلب بر اساس جلوه بصری:

  • نخ های اسلب منظم و طرحدار
  • نخ های اسلب بدون طرح/ نامنظم
  • نخ های اسلب چند عددی
  • ترکیبی از دو نخ اسلب طرح دار و بدون طرح هستند.

همچنین، نخ اسلب میتواند، بسته به طول و ضخامت آن به دو نوع طبقه بندی می شود. دو نوع نخ اسلب به شرح زیر است:

  • نخ های اسلب چند عددی: در این نوع، تعداد نخ ها تغییر می کند در حالی که تعداد تاب ثابت می ماند. منجر به تولید محصولات مختلف در فرآیند ریسندگی می شود و ترکیب رنگی خوبی ایجاد می کند.
  • نخ چند -تاب: در روش نخ چند تاب، تعداد تاب ​​ها تغییر می کند و تعداد نخ ها بدون تغییر باقی می ماند. نخ مولتی تاب، بافت ها و رنگ های مختلفی را در پارچه ایجاد می کند.

نخ های اسلب بطور یکنواخت رنگرزی نمیشوند بلکه بصورت تکه تکه رنگ میشوند. تغییرات در ضخامت رشته های تشکیل دهنده نخ موجب نایکنواختی می شود که منجر به بافت های متفاوت می شود. از این نخ در صنعت مد، پوشاک، پیراهن های با کیفیت، صنایع پشمی بافندگی، صنایع دستی و منسوجات خانگی استفاده میشود.

ویژگی های نخ اسلب

نخ اسلب استحکام کششی فوق العاده ای دارد، به همین دلیل است که می تواند در برابر کشش و سایش مقاومت کند آنها در برابر انقباض مقاوم هستند و طبیعتا بادوام هستند. نخ اسلب یک گزینه بسیار مقرون به صرفه است و به راحتی قابل استفاده است.

تأثیر بصری نخ اسلب :

چهار عامل وجود دارد که بر اثر بصری نخ اسلب تأثیر می گذارد:

  • تعداد اسلب در هر کیلومتر
  • قطر اسلب
  • طول اسلب
  • فاصله بین اسلب

همه این پارامترها توسط کامپیوتر انتخاب می شوند. برای این منظور از نرم افزار Slub vision استفاده می شود.

 

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/hr4s

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *