رنگ در نساجی

رنگ در نساجی

مسائل مورد توجه رنگرز

اصولا رنگ پارچه اولین موردی است که مشتری را جذب میکند. بنابراین استانداردهای تاثیررنگ در هنگام استفاده باید رضایتبخش باشد.

رنگرز مسِئول انتخاب و استفاده از رنگ باکیفیت است که مقاومت درمقابل هرگونه مشکل احتمالی را تضمین میکند. مواردی از این قبیل برای هر نوع محصول رنگی مانند پلاستیک، جوهر چاپ و منسوجات مهم است.

از زمانی که ویلیام هنری پرکین رنگ تجاری مصنوعی و بادوام را کشف کرد، هزاران ترکیب رنگی جدید وارد بازار شد. از این تعداد، موارد کمی به لحاظ تجاری مورد توجه واقع شد. با این وجود، رنگرز با طیف گیج کننده ای از رنگها مواجه میشود زمانیکه سعی در برآوردن انتظارات مشتری برای مقاومت در برابرموارد مخربی است که کالا ممکن است . به هنگام استفاده درمعرض آنها قرار گیرد. مقاومترین رنگها در برابر اتفاقات مخربی همچون شستشوی مکرر و یا نور خورشید برای ساخت از قیمت بالایی برخوردارند و اگر محصول نهایی قیمت بالا را تضمین نکند انتخاب رنگها محدود میشود. در نتیجه حداقل مقاومت موردنیاز برطبق استفاده نهایی موردنظر از پارچه محاسبه میشود.

برای برخی محصولات همچون پرده سینما، کاغذ بسته بندی و یا گردگیر، مقاومت در برابر نور خورشید یا رطوبت مهم نیست، زیرا شسته نمیشوند و بندرت در معرض خورشید قرار میگیرند. از سوی دیگر انتظار میرود محصولاتی همچون فرش، پارچه مبل و پرده، سالهای زیادی دربرابر نور خورشید و شستشو مقاومت کنند. سایر موارد بسته به نوع استفاده از آنها باید مقاومت خاص خودشان را داشته باشند، مثلا لباس شنا باید دربرابر اثرات آب کلردار و یا آب دریا و لباسهای بچگانه در برابر شستشوی مکرر بادوام باشند.

هدف رنگرز انتخاب طیف رنگی مناسب و مطابق با آخرین مد روز میباشد. علاوه بر طیف مناسب رنگی، دوام و کیفیت، هزینه و نیروی کار در مسیر تولید محصول نهایی نیزباید مورد توجه واقع شود. موارد ذکر شده معمولا با مقدار ماده اولیه موجود، مقدار مورد نیاز برای رنگ کردن و میزان انرژی لازم برای فرآیند انتخاب شده، تعریف میشوند. گاهی اوقات رنگرزی برخی محصولات سالها بطول می انجامد. تا آن زمان ممکن است تولید بعضی رنگها در بازار متوقف شده باشد، پس باید رنگ مورد نظر را براساس طرز تهیه آن و استفاده از سایر رنگها تهیه کرده و از پارچه ای با مشخصات متفاوت استفاده کرد.

آگاهی از تاثیرات احتمالی بر روی پارچه در حین فرآیند تولید نیز مهم است. اصلاح مشخصاتی همچون قدرت، کشش، مقاومت در برابر سایش و ثبات بعدی باید در حد مجاز حفظ شود.

بدیهی است که موفقیت رنگرز بستگی به آگاهی جامع او از انتظارات مد نظرکاربر از الیاف، نخ، پارچه، رنگ و همچنین پردازش مورد انتظار او در طول فرآیند اتمام است.

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/f9iw

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *