الیاف مورد استفاده در کالای خواب

الیاف مورد استفاده در کالای خواب

خواب راحت، مقدمه شروع روز با نشاطی است همچنین خوابیدن بعد از یک روز پرمشغله، ضروری و آرامش‌بخش است. انتخاب جنس کالای خواب مناسب و راحت می‌تواند خستگی تمام روز را از بین ببرد. برای انتخاب کالای خواب مناسب علاوه بر زیبایی و راحتی، وزن و شرایط بدن را نیز باید درنظر گرفت.

در حدود 3400 سال پیش قبل از میلاد، فرعون‌های مصری رخت‌خواب‌های خود را از سطح زمین به یک سطح بلند منتقل کردند. ملحفه در مصر به عنوان نمادی از پاکی و سعادت دیده می‌شده و در تشک‌هایشان از پشم، پر و نی استفاده می‌کردند. در ژاپن هم محتوای تشک‌ها از جنس پنبه بوده است. در دوره رنسانس تشک‌ها با پر و نی پر شده و سپس با ابریشم، مخمل یا ساتن پوشیده می‌شدند. در قرن 18، اروپایی‌ها از قاب‌های تختخوابی ساخته‌شده از چدن و تشک‌های با محتوای پنبه ، استفاده کردند. همینطور پیش رفت تا رختخواب و ست خواب به شکل امروزی درآمد. از ملزومات ست رخت‌خواب امروزی می‌توان به تشک، ملحفه، بالشت و پتو اشاره کرد که به شرح خصوصیات آن‌ها می‌پردازیم:

تشک:

یکی از الزامات برای خواب راحت، تشک است. بنابراین باید در انتخاب آن نهایت دقت و حساسیت را به خرج داد. امروزه انواع مختلفی از تشک خواب در بازار موجود است: فنری، فومی، لاتکسی و…  در تشک‌های سنتی از الیاف توده ای استفاده می کنند که اغلب این الیاف از نوع بال‌فایبر(ball fiber) می باشد. به این صورت که کیسه ای حاوی الیاف بال‌فایبر در یک رویه زیپ‌دوزی شده قرار می‌گیرد و کل این مجموعه در کاور نایکلکسی بسته‌بندی می‌شود. در تشک‌های میهمان و مسافرتی از الیاف های رولی و پالتی با یک روکش زیپ دار احاطه شده اند استفاده می شود.

تشک‌های فنری یکی از قدیمی‌ترین تشک‌ها به حساب می‌آیند. فنر، موجب تنفس بهتر لایه‌های زیرین شده و خاصیت طبی و آنتی‌باکتریال به آن می‌بخشد. فنرهای می‌توانند به صورت متصل یا جدا از هم باشند. در صورت استفاده از فنرهای جداگانه کمر و ستون فقرات حالت بهتری خواهند داشت. در تشک‌های اسفنجی هیچ فنری به‌کار نرفته، بنابراین غلت زدن روی تشک باعث تکان خوردن و لرزش در سایر قسمت‌ها تشک نمی‌شود و آرامش بیشتری برای فرد فراهم می‌کند.  تشک‌های لاتکس به دلیل انعطاف زیاد، ضخامت و وزن کم مورد توجه قرارگرفته‌اند. این نوع تشک‌ها از قسمت‌های مختلف بدن محافظت کرده و فشار کمتری بر شانه‌ها، کمر و مفاصل وارد می‌کند، همچنین فشار ناشی از غلت زدن را به نقاط دیگر منتقل نمی‌کنند.

 

بالشت:

 بالشت‌ها جز مهمی از کالاهای خواب هستند که از سر و گردن محافظت می‌کنند. الیاف به‌کار رفته در بالشت‌ها بنابر نوع بالشت متفاوت می‌باشند. بالشت‌هایی که سفتی بیشتری دارند از الیافی تشکیل شده‌اند که دانسیته، فشردگی و تراکم بیشتری دارند و بالشت‌های دارای نرمی بیشتر از الیاف به اصطلاح حلاجی شده با دانسیته و فشردگی کمتر حاصل می‌شوند. الیاف به کار رفته در بالشت‌ها شامل الیاف بال‌فایبر(ball fiber) ، الیاف لیز، الیاف آلوئه‌ورا، پر، فوم، پلی‌استر و یا لاتکس می‌باشند.

بالشت‌های پرشده از الیاف بال‌فایبر لطافت زیادی دارند و الیاف به راحتی در فضای بالشت جابجا می‌شوند. هرچه میزان الیاف در این نوع بالشت‌ها بیشتر باشد دیرتر کاهش حجم پیدا می‌کنند.

بالشت‌های تهیه‌شده از الیاف آلوئه‌ورا دارای لایه‌های فیبری از جنس گیاه آلوئه‌ورا می‌باشند. این الیاف منشا گیاهی دارند ولی درواقع سنتیتیک(بشرساخته) هستند به همین دلیل دارای خاصیت ضد حساسیت و آنتی‌باکتریال دارند.

بالشت‌های پَر به راحتی بین سر و گردن قرار می‌گیرند، بسیار نرم و خنک هستند و دردهای عضلانی را کاهش می‌دهند ولی درصورت حساسیت به پر باید بالشت‌های دیگری استفاده کنید. بالشت‌های از جنس پلی‌استر خطر آلرژی را کاهش می‌دهند و چون جریان خون را بهتر و آسان‌تر می‌کنند برای افراد مبتلا به واریس نیز مناسبند.

بالشت‌های فومی از نوع بالشت‌های طبی هستند که سریعا شکل سر و گردن را به خود می‌گیرند و از افتادن سر از بالشت جلوگیری می‌کنند در نتیجه بالشت‌های فومی می‌توانند مشکلات عضلانی و دیسک و ستون فقرات را در بلند مدت کاهش دهند همچنین این بالشت‌ها به دلیل جذب گرد و غبار کمتر، ضدحساسیت هستند. بالشت‌های لاتکس نیز طبی هستند و مانند بالشت‌های فومی شکل سر و گردن را حفظ می‌کنند. این بالشت‌ها از صمغ درخت لاتکس تهیه شده و باعث افزایش جریان خون و کاهش درد می‌شوند.

یکی از انواع گران‌‍ قیمت بالشت‌ها، بالشت‌های میکروژل هستند که از ابریشم نرم و ضدحساسیت تهیه شده‌اند. این بالشت‌ها بسیار نرم وضد حساسیت بوده و بسیار بادوام هستند.

 

لحاف:

 

لحاف قسمت دیگری از کالای خواب است که به صورت مشبک دوخته شده و به وسیله آن می‌توان زیبایی و گرمای مورد نیاز تخت خواب را تامین کرد. لحاف‌های سنتی به وسیله الیافی مانند پشم، پنبه و یا الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر در کیسه‌های پاکتی دوخته می‌شوند البته در روش مدرن دیگر دخالت دست وجود ندارد و عملیات کاملا مکانیزه انجام می‌شود. در لحاف‌های جدید که سرعت دوخت بالاتری نیز دارند، الیاف لحافی ورقه‌ای با فشردگی یا دانسیته 300 تا 500 گرمی توسط دو لایه بالایی و پایینی پارچه نخی پوشانده شده و توسط دستگاه های مخصوص لحاف‌دوز تولید می‌شوند.

 

ملحفه:

 پارچه‌هایی هستند که برای کالای خواب خانگی ، بالشت، لحاف، روتختی، سرویس خواب نوزاد، ملحفه هتل و بیمارستان‌ها، رومبلی، رومیزى، روبالشتتی، سرویس آشپزخانه، زیرانداز ، استفاده می‌شوند. ملحفه باید نرم، لطیف و در برابر مواد شوینده مقاوم باشد. به طوری که پس از شستشو، تغییر رنگ و افت کیفیت نداشته باشد. تاروپود ملحفه‌‌های بی‌کیفیت پس از مدتی از هم فاصله می‌گیرد یا رنگ و زیبایی خود را از دست می‌دهند. برای مثال، پارچه ترک، گران‌قیمت‌ترین ملحفه به شمار می‌آید که از بهترین الیاف مانند پنبه و کتان تولید می‌شود.

در تقسیم‌بندی دیگر الیاف مورد استفاده در کالاهای خواب به سه دسته الیاف رولی، غیر رولی و پالتی تقسیم می‌شوند.

 

الیاف رولی: این الیاف موارد مصرف متفاوتی دارند که به صورت رولی در دستگاه‌های خاص دوخت قرار گرفته و به پارچه متصل می‌شوند و محصولاتی مانند لحاف و تشک را تولید می‌کنند. در خط تولید الیاف رولی، ابتدا مواد اولیه در ماشین حلاجی قرارگرفته و سپس در کوره‌های  مخصوص حرارت می‌بینند و از حالت جامد به مایع تبدیل می‌شوند. سپس تحت فرآیند سردسازی قرار گرفته و به صورت ورقه‌های نازک درمی‌آیند. بسته به دانسیته یا فشردگی مد نظر، این ورقه های نازک روی هم تجمع پیدا کرده و دوباره این لایه‌های روی هم انباشته شده برای انسجام بیشتر و مقاومت بالاتر (بسته به مصرف آنها) در کوره ها پخته شده و در نهایت الیاف رولی به دست می‌آید.

ویژگی مهم الیاف رولی، ضد تعریق بودن آنهاست علاوه براین چون این الیاف به صورت مستقیم روی پارچه دوخته می‌شوند باید مشخصه‌هایی مانند کشش سطحی زیاد، نفوذپذیری و انتقال هوا، لطافت و ضد حساسیت بودن را داشته باشند.

الیاف غیررولی: الیاف غیررولی در کلاهای خوابی مانند بالشت، لحاف و تشک استفاده می‌شوند. پشم شیشه از زیرمجوعه این نوع الیاف است که استفاده بسیار زیادی در عایق کاری لوله‌ها مخصوصا لوله های فلزی دارد ولی به دلیل آزبست بودن برای مصرف در کالای خواب دارای محدودیت‌هایی می‌باشد و واحدهایی که به صورت غیرقانونی اقدام به تولید محصولات کالای خواب با پشم شیشه می‌کنند مورد برخورد وزارت بهداشت قرار می‌گیرند.

الیاف پالتی: این الیاف که نسبت به دودسته قبلی جدیدتر هستند. به عنوان مغزی یا اسفنج درون تشک استفاده می‌شوند. برای تولید الیاف پالتی، دانسیته یا فشردگی بسیار زیادی از الیاف را با قطر بیشتر از پنج تا ده سانتی‌متر را در کوره‌ها حرارت می‌دهند. از نظر لطافت، این الیاف نسبت به الیاف های رولی دارای لطافت کمتری است اما مقاومت بسیار زیادی دارد. این نوع الیاف قیمت مناسب دارد و جزء مقاوم‌ترین الیافی است که در صنعت کالای خواب مورد استفاده قرار می‌گیرند و جایگزین مناسبی برای پنبه در تشک‌های سنتی و اسفنج در تشک های 10 سانتی‌متری قدیمی هستند.

 

آخرین مطالب:

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/ck9g

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *