تفاوت نایلون6 و نایلون66

معرفی نایلون6:

نایلون 6 توسط پلیمریزاسیون ذوب یا اسید آمینئوکاپروئیک سنتز می‌شود. این نایلون یکی از مهم‌ترین نایلون‌های مونودیک(monodic) است، تاحدی رطوبت را جذب می‌کند و دمای انتقال شیشه‌ای (Tg) آن با افزایش رطوبت کاهش می‌یابد. ترکیب مولکولی زیگ زاگ و ترتیب ضد موازی زنجیره های نایلون 6 منجر به پیوند بیشتر هیدروژن بین گروه های آمید می شود. خواص کششی نایلون 6 با افزایش رطوبت، کاهش می یابد. لازم به ذکر است که مقاومت ذرات الیاف را می توان با ذوب و کشیدن گرم الیاف بهبود داد.

معرفی نایلون66:

نایلون 66 یک نایلون دیادیک(diadic) است که توسط پلیمریزاسیون ذوب در دمای بالا از اسید چربی و هگزامتیلن دی آمین تولید می‌شود. نایلون 66 به دلیل خواص متعادل و قیمت نسبتاً پایین یکی از نایلون‌های مهم و پر کاربرد جهان است. نقطه ذوب نایلون 66 در حدود 260 تا 265 درجه سانتیگراد و Tg در هنگام خشک شدن آن حدود 50 درجه سانتیگراد است. مانند نایلون 6 ، نایلون 66 از ترکیب زنجیره زیگ‌زاگ تشکیل شده است، که منجر به پیوندهای هیدروژن درون مولکولی می شود. به دلیل فیبرهای شیشه‌ای موجود در ساختار نایلون 66، میزان سختی خوبی دارد.

شباهت‌ها و تفاوت‌ها:

خصوصیت مهم نایلون‌ها استحکام و وزن سبک آن‌هاست. این الیاف برخلاف بسیاری از الیاف مصنوعی، مقاومت سایشی بالایی دارند و در برابر چروک مقاوم هستند. بسیار الاستیک هستند و درخشش ابریشمی و ظاهری شبیه پنبه و پشم دارند. پارچه بافته شده از نایلون، رطوبت، هوا و گرما را به خوبی حبس می‌کند. تفاوت نایلون 6 و66 از تفاوت در ساختار آن ناشی می‌شود. همانطور که گفته شد نایلون6 یک monodic است که از اسید کاپرولاکتام حاصل می‌شود و نایلون66 یک diadic مشتق از اسید آدیاپیک و هگزامتیلن دی‌آمین است. این تفاوت ساختاری باعث می‌شود نایلون 6 مقاومت دربرابر ضربه بیشتری داشته باشد. از طرفی نایلون 66 دمای ذوب کریستالی 265 درجه سانتی‌گراد و نایلون 6 دمای ذوب کریستالی پایین‌تر(225 درجه سانتی‌گراد) دارد. همچنین نایلون 66 مقاومت کششی بالاتری دارد ولی به اندازه نایلون6 قابل بازیافت نیست. با توجه به موارد گفته شده و براساس کاربرد موردنظر از الیاف نایلون6 و نایلون 66 درکاربرهای مختلف استفاده می‌شود.

یکی از آزمون‌های مهم آزمایشگاهی برای تشخیص نایلون6 از نایلون66، آزمون سوختن نایلون است در این آزمایش حدود 2 یا 3 گرم پارچه یا نخ خالص انتخاب کرده و به آهستگی به شعله چراغ آزمایشگاهی نزدیک می‌کنیم. نایلون پس از شعلع‌ور شدن بوی کرفس داده، ذوب شده و می‌سوزد و خاکستر آن به صورت پودر سیاه‌رنگ یا ماده سخت سیاه‌رنگ باقی می‌ماند. اگر خاکستر به صورت پودر سیاه‌رنگ باشد نمونه از جنس نایلون6 و اگر به شکل ماده سخت سیاه‌رنگ باشد نمونه از جنس نایلون66 است.

کاربردها:

از نایلون66 در ساخت قطعات مهندسی و حجم بسیار بالایی از الیاف نساجی استفاده می‌شود. همچنین از نایلون 66 در یاتاقان‌ها، چرخ‌دنده‌ها و بلبرینگ‌ها استفاده می‌شود. سیم‌های برق نیز از نایلون66 پوشیده می‌شوند زیرا رفتاری چقرمه، مقاوم در برابر سایش دارند و عایقی مناسب در برابر حرارت برای سیم هستند. در صنعت نساجی این لیف ابتدا جایگزین ابریشم شد و مورد استفاده قرار گرفت سپس در فرش‌بافی به کار گرفته شد. امروزه الیاف نایلون66 مصارف زیادی در تولید پارچه‌های لباسی، خانگی و منسوجات صنعتی دارند. این الیاف به دلیل داشتن خاصیت ارتجاعی خوب برای تولید لباس های ورزشی، لباس های نظامی، لباس های رو، انواع کشباف ها، جوراب های معمولی، لباس های طبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نایلون 66 به صورت الیاف کوتاه نیز تولید می‌شود که در مخلوط با پشم و پنبه مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از الیاف کوتاه نایلون به جای الیاف پلی استر در مخلوط با الیاف طبیعی پشم و پنبه مزیت هایی دارد. این مزیت ها عبارت اند از مقاومت بالا، جذب رطوبت نسبتاً بالا، الاستیسیته خوب و شارژ الکتریسیته ساکن پایین (نسبت به پلی استر).

نایلون 6 به دلیل ساختار خطی خوب و تولید الیاف مناسب درحجم بسیار بالایی از کاربردهای نساجی و غیرنساجی استفاده می‌شود. در واقع کاربرد نایلون6 در مواردی است که نیاز به استحکام بالا، سفتی و سختی زیاد و مقاومت در برابر سایش و فرسودگی باشد.

الیاف نایلون 6 عمدتاً در پارچه‌های پوشاکی استفاده می‌شوند. این الیاف هم صورت فیلامنت و هم به صورت الیاف بریده بریده تولید می‌شوند. فیلامنت های نایلون 6 مصارفی مثل جوراب زنانه و سایر پوشاک دارند و از این نخ ها برای تولید انواع توری پرده‌ای و رومیزی نیز استفاده می شود. الیاف کوتاه و بلندنایلون 6 در مخلوط با الیاف پنبه و پشم، و برای بافت پارچه های پیراهنی، لباس رو، کت و شلوار، لباس زیر و …. استفاده می شوند. در بعضی مواقع و برای نخ های مخلوط الیاف طبیعی با الیاف مصنوعی، الیاف نایلون 6 بر الیاف پلی استر ترجیح داده می شوند و این به دلیل جذب رطوبت بالاتر،شارژ الکتریسیته ساکن پایین تر و باز گشت پذیری بیشتر الیاف نایلون می باشد.

 

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/ljii

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *