نخ پلی استر ویسکوز

نخ پلی استر ویسکوز

نخ ویسکوز پلی استر چیست؟

نخ PV که مخفف نخ پلی استر ویسکوز است، یک نخ مخلوط ساخته شده از الیاف پلی استر و ویسکوز است. این ترکیبی از مزایای هر دو الیاف است – پلی استر دوام، مقاومت در برابر چین و چروک و خاصیت ارتجاعی را فراهم می کند، در حالی که ویسکوز دارای حسی نرم، جذب کننده رطوبت و احساس راحتی است.

نخ مخلوط پلی استر ویسکوز از ترکیب نسبت معینی از الیاف پلی استر و ویسکوز ساخته می شود. نخ ویسکوز پلی استر با توجه به کاربرد گسترده آن در بازار نساجی سهم قابل توجهی دارد. یکی از نخ های مخلوط پرکاربرد، نخ 70%پلی استر 30 % ویسکوز است. اولین بار ویسکوز در سال 1883 در فرانسه ساخته شد و تولید تجاری آن در سال 1910 آغاز شد. ویسکوز یک الیاف نیمه مصنوعی که از تصفیه خمیری که با محلول هیدروکسید سدیم و دی سولفید کربن حل می شود، ایجاد می شود.  ویسکوز بین الیاف طبیعی (مانند پنبه، پشم یا ابریشم) و یا الیاف کاملا مصنوعی (مانند نایلون یا پلی استر) قرار می گیرد. نخ ویسکوز پلی استر بر خلاف پلی استر که یک الیاف کاملا مصنوعی است، ترکیبی از پلی استر و ویسکوز است. هر دو الیاف دارای طول بلند هستند.

ترکیب نخ PV

نخ PV معمولاً حاوی 65 تا 85 درصد الیاف پلی استر است که با 15 تا 35 درصد الیاف ویسکوز ترکیب شده است. نسبت ترکیب دقیق به خواص مورد نظر بستگی دارد. پلی استر بیشتر دوام را افزایش می دهد در حالی که ویسکوز بیشتر نرمی و جذب را افزایش می دهد. این دو نوع الیاف از طریق فرآیندهای ریسندگی و تاب ترکیب می شوند تا یک نخ مخلوط محکم، صاف و یکدست ایجاد کنند. نخ مخلوط مناسبی را به وجود می آورد که مزایای هر دو جزء را بهینه می کند.

فرآیند تولید نخ PV

نخ PV از طریق یک سری مراحل تولید می شود. ابتدا الیاف پلی استر و ویسکوز به طور جداگانه در نخ های تکی ریسیده می شوند. در مرحله بعد، نخ های تکی پلی استر و ویسکوز روی ماشین‌های ریسندگی پیشرفته به هم تابیده میشوند . عملیات تاب جهت دستیابی به ضخامت، استحکام و بافت مورد نظر انجام می شود. نخ همچنین ممکن است تثبیت حرارتی ، رنگ شود یا سایر فرآیندهای تکمیلی بر آن انجام شود. کیفیت و استانداردهای مناسب در نخ PV تولید شده را تضمین می‌کند.

ویژگی ها

  • کیفیت استاندارد
  • سازگار با پوست
  • کاهش جمع شدگی و چروک
  • ثبات رنگ خوب
  • خشک شدن سریع
  • جذب رطوبت مناسب
  • جذب رنگ مناسب
  • مقرون بصرفه

کاربرد ها:

  • لباس زیر
  • منسوجات
  • پوشاک
  • پارچه
  • عروسک های خزدار

ویژگی های نخ پلی استر ویسکوز:

عملکرد ضد برزدهی نخ پلی استر ویسکوز تا حد زیادی بهبود یافته است و لباس مقرون به صرفه، سطح آن صاف است و شستشو و مراقبت از آن آسان است و کاربرد این محصول در بازار گسترده است. از مزایای نخ پلی استر ویسکوز قیمت پایین، ماندگاری رنگ خوب، صافی، بدون چروک و خشک شدن سریع است، اما از معایب آن عدم جذب عرق و ایجاد الکتریسیته ساکن نیز برخوردار است. نخ مخلوط پلی استر ویسکوز مقرون به صرفه است و ظاهری ابریشم مانند دارد زیرا ویسکوز به عنوان نسخه ارزان تر ابریشم نیز شناخته می شود. نخ مخلوط پلی استر-ویسکوز به طور کلی خواص پوششی و ظاهری ویسکوز معمولی را حفظ می کند و باعث می شود که زیردست آن آن کاملاً طبیعی به نظر برسد. با این حال، از آنجایی که پلی استر اضافه شده است، نخ مخلوط پلی استر ویسکوز اکنون قابل شستشو با ماشین لباسشویی و خشکشویی است و نگهداری از آن را بسیار آسان تر می کند. همچنین فوق‌العاده بادوام است و کاربرد این نخ برای  صندلی‌های عمومی یا لباس‌هایی که نیاز به ساییدگی زیاد دارند، عالی است. اگرچه نسبت به الیاف کاملا طبیعی مانند نخ پشمی تنفس پذیری کمتری دارد، اما نخ پلی استر-ویسکوز نسبت به بسیاری از نخ های الیاف مصنوعی دارای جذب رطوبت و تنفس پذیری بهتر است. نخ پلی استر ویسکوز درخشندگی بالایی دارد. علاوه بر این، می توان این نخ را تثبیت حرارتی کرد، برای مواردی مانند کت و دامن زنانه چین دار که دارای تثبیت دائمی است، سودمند است. نخ مخلوط پپلی استر ویسکوز دارای خواص ضد حساسیت نیز می باشد.

کاربردهای نخ پلی استر ویسکوز

کاربرد نهایی از نخ های مخلوط پلی استر ویسکوز در بافندگی حلقوی و تاری پودی است. نخ ویسکوز پلی استر در تولید اثاث یا لوازم داخلی منزل، فرش، رومیزی استفاده می‌شود، پارچه بافته شده از نخ مخلوط پلی‌استر ویسکوز نیز مانند پارچه پشمی است و برخی از افرادی که به پشم حساسیت دارند ترجیح می‌دهند از ویسکوز پلی استر ترکیبی استفاده کنند. از این پارچه ها در کت، کت و دامن نیز بکار میروند. نخ های پلی استر ویسکوز ما برای طیف وسیعی از کاربردها در بخش های مختلف مناسب هستند. نخ مخلوط  پلی استر ویسکوز به دلیل خواص منحصر به فرد خود در تولید اثاثیه منزل، پوشاک و ملافه بکار میروند. علاوه بر این، ترکیبات الیاف مصنوعی ، مانند ریون مصنوعی، اغلب به دلیل قابلیت تنفس و انعطاف پذیری برای تولید لباس های ورزشی انتخاب می شوند. نخ پلی استر ویسکوز تولید شده را می توان برای بافندگی تاری  پودی و حلقوی استفاده کرد و می توان از آن برای تولید پارچه های حلقوی پوشاک، پارچه های تزئینی، روسری، حوله حمام و سایر محصولات استفاده کرد.

مقایسه بین نخ PV و سایر نخ ها

در مقایسه با سایر نخ های رایج:

  • پنبه: نخ پلی استر ویسکوز مقاوم در برابر چروک، انعطاف پذیر تر و بادوام تر است.
  • پشم: نخ پلی استر ویسکوز در جذب رطوبت و پوشیدن روزانه بهتر عمل می کند.
  • اکریلیک: نخ PV تنفس پذیری بهتر، مشکلات پرزدهی کمتر و جذب رنگزا بیشتری دارد.
  • پلی استر: نخ PV نرم تر، راحت تر و جاذب تر است.

نخ PV ترکیبی از نقاط قوت پلی استر و ویسکوز برای بهبود عملکرد کلی است.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/boyo

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *