بنگلادش ارزان ترین تولیدکننده پوشاک دنیا

پوشاک آماده بنگلادش قیمت بسیار پایین تری نسبت به رقبای خود دارد.

بنگلادش دومین تامین کننده بزرگ پوشاک آماده در جهان است، با این حال، صادرکنندگان بنگلادشی برای حفظ موقعیت خود باید با تامین کنندگان کشورهایی مانند ویتنام، هند، کامبوج، اندونزی و ترکیه رقابت کنند. در حال حاضر میزان صادرات پوشاک بنگلادشی رو به افزایش است در حالیکه قیمت ها نسبتاً بسیار پایین تر از رقبا است.

بر اساس داده های سازمان تجارت جهانی (WTO)، حجم بازار جهانی پوشاک در سال گذشته 576 میلیارد دلار بوده است که از این میان سهم بازار بنگلادش در بازار جهانی پوشاک به 7.9 درصد افزایش یافته است. بنگلادش محموله های پوشاک به ارزش 45 میلیارد دلار به بازار جهانی عرضه کرد. دو بازار بزرگ مقصد صادراتی پوشاک بنگلادشی، ایالات متحده و کشورهای اتحادیه اروپا (EU) هستند. آمار رسمی کشورها و مناطق مقصد نیز نشان داده است که صادرکنندگان بنگلادشی کمترین قیمت را برای پوشاک عرضه شده دارند.

بر اساس آمار دفتر منسوجات و پوشاک (OTEXA) زیر نظر وزارت بازرگانی ایالات متحده، بنگلادش در حال حاضر سومین تامین کننده بزرگ بازار ایالات متحده است. طبق آمار، ویتنام، دومین کشور بزرگ تامین کننده، در سال 2022 پوشاک به ارزش 18.24 دلار به ایالات متحده صادر کرد. صادرکنندگان این کشور به طور متوسط به ازای هر متر مربع از صادرات پوشاک، 3.71 دلار دریافت کردند.

از سوی دیگر، در سال 2022، ارزش پوشاک صادر شده توسط بنگلادش به این کشور 9.74 میلیارد دلار بوده است. صادرکنندگان بنگلادشی برای هر متر مربع پوشاک قیمتی معادل 3.10 دلار دریافت کردند.

هند در رتبه چهارم تامین کننده پوشاک آمریکا، در مدت مشابه دارای ارزش محموله صادرات 5.68 میلیارد دلار به این کشور است و از هر متر مربع 3.80 دلار دریافت کرده است. پنجمین کشور تامین کننده اندونزی است و پوشاک به ارزش 5.60 میلیارد دلار و میانگین قیمت 4.05 دلار در هر متر مربع به آمریکا صادر کرده است. کامبوج در رتبه ششم قرار دارد و محموله پوشاک به ارزش 4.35 میلیارد دلار و به طور متوسط 3.20 دلار به ازای هر متر مربع صادرات داشته است.

تامین کنندگان بنگلادشی قیمت های بسیار پایین تری نسبت به رقبا در کشورهای اتحادیه اروپا دارند. چین بزرگترین تامین کننده بازار در این منطقه است، بنگلادش در رتبه دوم قرار دارد و به ترتیب ترکیه، هند، ویتنام و کامبوج قرار دارند. سال گذشته، ارزش پوشاک عرضه شده توسط بنگلادش به بازار اتحادیه اروپا 22.89 میلیارد دلار بود. بر اساس داده های آژانس آمار اتحادیه اروپا، صادرکنندگان بنگلادشی به ازای هر کیلوگرم پوشاک صادر شده به کشورهای منطقه 17.27 دلار دریافت کردند.

ترکیه سال گذشته 19.82 میلیارد دلار لباس به اتحادیه اروپا عرضه کرد. قیمت هر کیلوگرم 25.39 دلار بود در حالی که صادرکنندگان هندی پوشاک به ارزش 4.86 میلیارد دلار و قیمت هر کیلوگرم 23.27 دلار بود. ارزش پوشاک عرضه شده توسط ویتنام 4.57 میلیارد دلار بود و صادرکنندگان در اینجا قیمتی 30.76 دلار در هر کیلوگرم داشتند. صادرکنندگان کامبوج به ازای هر کیلوگرم 22.18 دلار دریافت کردند.

یکی از دلایلی که صادرکنندگان بنگلادشی پوشاک با قیمت پایینی دارند، عدم تنوع در پوشاک و صادرات پوشاک نسبتاً ارزان است. در حالی که تقاضا برای پوشاک مصنوعی یا مصنوعی در سطح جهان در حال افزایش است، بنگلادش در این زمینه بسیار عقب مانده است.

اگر چه بنگلادش دومین صادرکننده بزرگ پوشاک آماده در بازار جهانی است، اما عمدتاً پوشاک با قیمت نسبتاً پایین به فروش می رساند. برای بهبود این وضعیت، صاحبان صنایع باید سرمایه گذاری خود را متنوع کنند.

اکنون تقاضا برای پوشاک الیاف مصنوعی در بازار جهانی در حال افزایش است و قیمت آن نیز بالا است. بنابراین کارآفرینان بخش پوشاک و نساجی آماده باید در بخش الیاف مصنوعی سرمایه‌گذاری کنند و برای این منظور تسهیلات سیاستی دولت باید به این بخش اختصاص داده شود.

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/y45u

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *