تولید منسوجات هوشمند تغییر شکل دهنده با حرارت بدن

در مطالعه ای جدید (https://doi.org/10.1002/admt.201900548.) محققان دانشگاه Minnesota موفق به طراحی منسوج هوشمند حساس به حرارتی شدند که تنها با حرارت بدن قابلیت تغییر شکل دارد. از ویژگی های برجسته ی این منسوج عدم نیاز به انرژی (حرارت) خارجی و تطابق راحت لباس تهیه شده از این پارچه با قسمت های مختلف بدن است.

بنا بر اظهارات این محققین، ظاهر این منسوج که از مواد اولیه ای تحت عنوان آلیاژهای حاظه دار یا SMAs تشکیل شده است، تفاوتی با منسوجات بافته شده معمولی ندارد. سعی شده است از مواد اولیه ای استفاده شود که نیازی به تامین انرژی اضافی خارجی برای تغییر شکل نداشته باشد.

به لحاظ ساختاری به گونه ای طراحی شده است که قابلیت تطابق با قسمت های مختلف بدن را داشته باشد و به لحاظ سیستمی، عملگری طراحی شده است که عملکرد مکانیکی پارچه را با آناتومی بدن به خوبی سازگار کند. تمامی موارد مطرح شده که هر کدام به نحوی در تحقیقا پیشین مورد استفاده بوده اند و اهمیت بالایی دارند، وقتی در کنار یکدیگر قرار میگیرند سازه لیفی ای را ایجاد میکنند که نظیر آن پیش از این وجود نداشته است.

این لباس توانایی آن را دارد که به راحتی از یک لباس گشاد به یک لباس تنگ تبدیل شود و به خوبی با انحناهای موجود در بدن تطبیق پیدا کند. به این ترتیب این لباس قابلیت کاربرد در حوزه های مختلفی نظیر پزشکی، هوا فضا و دیگر کاربردهای تجاری را دارد.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/k8gu

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *