چشم‌انداز بازار پنبه ( 15 جولای 2020)

هند:

قیمت پنبه داخلی هند 16٪ پایین تر از نرخ های بین المللی است و معامله گران نگران هستند که ممکن است قیمت ها به دلیل تقاضای ضعیف و افزایش کاشت در این فصل کاهش بیشتری پیدا کند.

اسلام‌آباد: کاشت محصول پنبه در کشور طی فصل جاری (2020-2021) نسبت به سال گذشته 1.3 درصد کاهش یافته است.

مناطق شمالی:

در روز چهارشنبه پنبه با قیمت ثابتی معامله شد قیمت‌ها تقریبا 5 سنت بر ماندی کاهش داشت. برای اطلاع از قیمت پنبه در شهرهای مختلف هند به جدول زیر توجه بفرمایید:

امریکا:

طبق پیش‌بینی آب و هوا اکثر مناطق بدون باران باقی خواهد ماند ولی شاخص قیمت‌ها کاهش یافت. این کاهش قیمت تا 52 سنت پیش‌بینی شده است.

 

پاکستان:

قیمت‌های بازار پنبه محلی در روز سه‌شنبه همچنان نزولی بود، طبق گزارش منابع، این روند نزولی در بازار جهانی نیز مشاهده شده است. طبق نظرات تحلیل‌گران پنبه قیمت پنبه خالدار(لکه‌دار) و درجه دو و سه نیز در بازار محلی کاهش یافته است که دلیل آن بارش باران‌های موسمی و کاهش کیفیت پنبه می‌باشد. در جنوب پنجاب نیز تولید پنبه ممکن است تحت تاثیر حمله مگس سفید قرار بگیرد. در واقع شرایط کشت پنبه در پاکستان رضایت بخش نیست، علاوه بر عوامل گفته شده، در دسترس نبودن بذر با کیفیت مناسب و کاهش جوانه‌زنی پنبه به میزان 40 درصد از عوامل آن می‌باشد.

حمله ملخ نیز در سند و پنجاب به محصولات زراعی آسیب رساند، با توجه به شرایط آب و هوایی تولید پنبه مشخص نیست ولی دولت اعلام کرده که کاشت پنبه در 45 هکتار از زمین‌ها به پایان رسیده است.

انجمن پنبه هند اعتراض جدی نسبت به ارزیابی وزارت كشاورزی آمریكا در مورد مواضع سهام پنبه هند مبنی بر تصور گمراه كننده ایجاد شده از بازار پنبه هند در بازار بین المللی نشان داده است. صادرکنندگان نساجی در پی بزرگترین بحران نقدینگی که به دلیل تاخیر در بازپرداخت‌های دولت صورت گرفته، معترض  هستند و معتقدند این امر باعث ایجاد موانع در صادرات شده است. در حالی که رئیس مرکزی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پاکستان ، چودری سلامتی علی نیز گفت که تأخیر بی رویه در بازپرداخت مالیات باعث ایجاد موانع در صادرات شده است. در همین حال، نخست وزیر عمران خان از مرکز کنترل ملی ملخ بازدید کرد و پس از تصمیمی مبنی بر جبران خسارت کشاورزان آسیب دیده از طریق بسته کمکی، فاز دوم برنامه اقدام ملی برای کنترل ملخ در کشور را تصویب کرد.

پنبه spot (لکه‌دار) نیز بدون تغییر با قیمت 8500 روپیه بر مندی(37 کیلوگرم) معامله شد.

چین:

معاملات پنبه در روز دوشنبه با قیمت پایین‌تری در بورس ZCE چین افتتاح شد. بهترین قیمت پنبه برای تحویل در سپتامبر 2020 با قیمت حدود 12000 یوان در هر تن افتاح شد.

اخبار پنبه:

افت قیمت پنبه هند، کاهش تقاضا و افزایش نگرانی‌ها برای کاشت:

14 ژوئیه 2020 – قیمت پنبه داخلی هند 16 درصد پایین‌تر از نرخ‌های بین‌المللی است و معامله‌گران نگران این هستند که ممکن است قیمت‌ها به دلیل تقاضای ضعیف و افزایش کاشت در این فصل تحت فشار بیشتری قرار بگیرد. طبق گزارشات CAI قیمت پنبه تولید هند در بازار این کشور 35000 روپیه بر کندی(356 کیلوگرم) بوده در حالیکه پنبه وارداتی 42000 روپیه بر کندی  قیمت گذاری شده است.

به دلیل پیش‌بینی‌های اشتباه توسط USDA در مورد سهام حمل و نقل پنبه هندی ، صادرات نخ و پنبه از هند را دشوار پیش‌بینی کرده‌اند. به دلیل فشارهای وارده بر قیمت پنبه، دولت حمایت‌ها را از سطح زیر کشت افزایش داده و پیش‌بینی می‌شود امسال میزان کشت پنبه در هند افزایش یابد. برای مثال تعداد زمین‌های زیر کشت پنبه در سند در سال گذشته 0.599 میلیون هکتار بوده که امسال به 0.615 میلیون هکتار رسید. ولی همچنان در برخی از مناطق سطح زیر کشت کم بوده که طبق نظر کارشناسان روند کاهشی در سطح زیر کشت پنبه بیشتر به افزایش سطح زیر کشت محصولات زراعی از جمله نیشکر ، ذرت و برنج مربوط می شود.

در واقع به دلیل كاهش هزینه ورودی، سرمایه گذاری كمتر در پنبه وكاهش روند قیمت گذاری آن در بازارهای بین المللی، كشاورزان كاشت محصولات دیگر را ترجیح می دهند و زمین های خود را به کشت سایر محصولات کشاورزی اختصاص داده‌اند.

یکی دیگر از دلایل اصلی پایین بودن سطح زیر کشت، برداشت دیرتر محصول گندم است به دلیل اینکه پنبه به طور عمده در مناطق تولید گندم رشد می کند، برداشت دیرهنگام گندم، منجر به کاهش کشت پنبه نیز می‌شود.با توجه به کاهش روند قیمت پنبه در بازارهای بین‌المللی، کشاورزان منتظر مداخله دولت برای حمایت از منافعشان هستند، عدم وجود سازوکار قیمت پشتیبانی نیز موجب دلسردی کشاورزان محلی برای کشت محصولات زراعی شده و آنها را به سمت کاشت محصولات با بازده بهتر ترغیب می‌کند. در همین حال ، کاشت سایر محصولات رقیب مانند ذرت و برنج نیز شاهد رشد قابل توجهی بوده است، کارشناسان هندی با بیان اینکه کشور در حال حاضر مازاد در تولید این محصولات زراعی دارد، گفتند: دولت برای مقابله با اوضاع حاکم و ترغیب کشاورزان به رشد پنبه ، طرحی تشویقی ایجاد کرده است که باعث کاهش هزینه های ورودی پنبه می شود، علاوه بر این هزینه‌های تجارت را کاهش می‌دهد. همچنین دولت در برنامه فوریت های کشاورزی، یارانه کود و سموم دفع آفات را تعیین و اعلام کرده به کشاورزان با نرخ کنترل شده کود و سموم دفع آفات داده می‌شود.

 

 

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/nsr2

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *