اختراع ماشین بافندگی گردباف، به دلیل نواقص فنی این ماشین موفقیت چندانی به دست نیاورد. پودگذاری دراین ماشین به کمک ماکوئی انجام میشود که در مسیر دایره ای با سرعت متوسط حرکت میکند . دهنه دراین ماشین یک دهنه متغیر است. نخهای تار قبل از اینکه به ماکو برسد، از هم جدا شده و دهنه به وجود می آید. با پیشرفت ماکو، دهنه به سوی جلو و در جهت حرکت ماو به وجود می آید. پس از عبور ماکو از یک نقطه و پشت سر آن، تعویض دهنه صورت میگیرد، در ماشینهای گردباف بزرگ، چندین ماکو پشت سر یکدیگر و در دهنههای مختلف شروع به حرکت میکند.
ماشین بافندگی اسکلت ماشین بافندگی ـ ماشین بافندگی معمولاً دارای دو سطح جانبی می باشد که توسط قطعات عرضی ۳ و ۴ که به ترتیب در جلو و عقب ماشین بافندگی قرار گرفته شده است، به هم ربط داده می شود وباعث به وجود آمدن اسکلت ماشین بافندگی می شود ازین گذشته بر این دو قطعه، پل پارچه نیز در یک قسمت فوقانی اسکلت، در سطح جانبی ماشین بافندگی باعث اتصال یکدیگر میگردد. میل لنگ، کلاچ و الکتروموتور ـ میل لنگ، محور اصلی ماشین بافندگی می باشد و بهطور کلی کلیه قسمتهای ماشین بافندگی به کمک این قسمت حرکت میکند. میل لنگ دارای چندین قسمت می باشد : محور اصلی، یاتافان میل لنگ، بازوی میل لنگ و یا تاقان بازوی دفتین (یاتاقان شاتون) در بیشتر ماشینهای بافندگی انتقال حرکت از الکتروموتور به میل لنگ توسط چرخ دنده صورت می گیرد. مزیت انتقال حرکت توسط پولی و تسمه پروانه آنست که ضربههای میل لنگ و ارتعاشات آن به محور الکتروموتور انتقال داده نمی شود. با کلاچ ماشین بافندگی میتوان انتقال حرکت از الکتروموتور به میل لنگ را قطع کرد زیرا در اکثر ماشینهای بافندگی توقف ماشین بهصورت مکانیکی صورت می گیرد و هنگام متوقف کردن ماشین، باید انتقال حرکت به میل لنگ قطع و الکتروموتور به تنهائی کار نماید. ترمز بعد از آزاد شدن دسته ماشین و جدا شدن کلاچ ـ ماشین بافندگی باید سریعا به کمک ترمز بایستد. وظیفه این ترمز این است که بعد از جدا شدن کلاچ، باعث توقف میل لنگ، میشود تا میل لنگ نتواند در اثر انرژی اولیه دیگر حرکت کند. محور بادامکهای ضربه ـ بر روی میللنگ، ضربه قرار می گیرد که با چرخ دنده متحرک این محورخود را درگیر می کند. چرخ دنده محرک محور بخاطر اینکه ماکو مرتب از سمت چپ و راست ماشین بافندگی حرکت داده می شود.به همین دلیل مکانیزم مجزاء پرتاب ماکونیازمی باشد. هر مکانیزم پرتاب از یک بادامک ضربه حرکت میگیرد. ب همین خاطر در هر سمت محور باداک ضربه یک بادامک ۳ قرار داده می شود و چون در هر بار پودگذاری یا هر دور کامل میل لنگ تنها یکی ازین بادامکها عمل میکند، در نتیجه کار هر دو بادامک پس از دوبار پودگذاری یا دوبار گردش میل لنگ تمام می شود، که برابر با یک گردش محور بادامک ضربه است بنابراین نسبت حرکتی میل لنگ به محور بادامک ضربه ۲ به یک می باشد. دفتین ـ بازوی میل لنگ توسط شاتونها (بازوی دفتین) به دفتین متصل شده است و به علت فرم خاص میل لنگ، از حرکت دورانی به حرکت نوسانی دفتین تبدیل میشود. میل میلک ـ میلههای نازکی می باشند که وسط آن یک چشمک وجود دارد و نخ تار از داخل آن عبور می دهد. بهطور کلی دو نوع میل میلک داریم. اول میل میلک میلهای و دوم میل میلک تسمهای. میل میلک ها ایجاد شده از فولاد هستند که گاها آب نیکل داده میشود و کاربرد این میل میلکها برای بافت نخهای تاری که بارنگهای روشن رنگ شده است، می باشد.
سایت ایران یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.