نخ POY

poy

معرفی

نخ نیمه آرایش یافته (POY) یک نخ فیلامنتی است که به طور گسترده در صنعت نساجی مورد استفاده قرار می گیرد. از الیاف مصنوعی، عمدتاً پلی استر، از طریق یک فرآیند تولید تخصصی فیلامنت های نیمه آرایش یافته تولید می شود. POY دارای خواص منحصر به فرد و مطلوبی از جمله استحکام کششی عالی، پایداری ابعادی و تطبیق پذیری است. POY به دلیل پایداری، انعطاف پذیری و سازگاری با فرآیندهای مختلف تولید، در طیف متنوعی از محصولات نساجی کاربرد پیدا می کند.

طی فرآیند ذوب ریسی با مصرف چیپس پلی استر نیمه مات و براق با استفاده از ماشین آلات روز بصورت سفید و همچنین با استفاده از مستربچ ( دانه های رنگی) بصورت خودرنگ تولید میشود.

این نخ در کارخانه های تکسچرایزینگ بعنوان ماده اولیه برای تولید نخ های DTY و ATY استفاده میشود.

نمرات این نخ در جدول زیر برای شما نمایش داده شده است:

نخ POY

Denier/filamentDenier/filamentDenier/filamentDenier/filamentDenier/filamentDenier/filament
85/2485/36130/36180/36180/48225/48
260/48280/48290/48305/48320/48260/72
370/96400/96420/96450/96550/96550/144
550/192580/144670/96720/96720/192750/96
830/192

فرآیند تولید الیاف نیمه آرایش یافته (POY)

نخ نیمه ارایش یافته (POY) از طریق فرآیندی به نام ریسندگی مذاب تولید می شود. با ذوب چیپس های یا تکه های پلی استر شروع می شود، که سپس از طریق اسپینرت ها اکسترود می شوند تا فیلامنت های پیوسته را تشکیل دهند. این فیلامنت ها تحت فرآیند خنک سازی قرار می گیرند تا به حالت جامد تبدیل شوند. پس از جامد شدن، فیلامنت ها تا حدی کشیده یا آرایش یافته می شوند تا به خواص مطلوبی مانند یکنواختی، استحکام، جمع شدگی و ازدیاد طول دست یابند. فرآیند کشش شامل کشش مکانیکی و عملیات حرارتی است که به فیلامنت ها اجازه می دهد تا پنج برابر اندازه اصلی خود کشش پیدا کنند.

هنگامی که فیلامنت ها تا حدی کشیده و آرایش یافته می شوند، بمنظور استفاده بیشترو کاربردهای مختلف، روی بوبین ها پیچیده می شوند. این فرآیند تولید تضمین می‌کند که POY دارای ویژگی‌های لازم برای برآوردن نیازهای مختلف نساجی است.

خواص الیاف نیمه آرایش یافته (POY)

استحکام بالا

این الیاف نیمه آرایش یافته علی رغم وزن کم آنها، خواص استحکامی و پایداری خوبی دارند.

ثبات ابعادی

الیاف نیمه آرایش یافته حتی زمانیکه تحت تاثیر شرایط متفاوت مانند شستشو، کشش یا تغییرات دما قرار میگیرند، شکل و سایز خود را حفظ میکند، بنابراین این الیاف ثبات ابعادی خوبی دارند.

پرزدهی کمتر

بطور کلی نخ های نیمه آرایش یافته صاف و هموار و یکنواخت هستند که به کاهش احتمال پرزدهی کمک میکند. بنابراین پارچه های تولید شده از نخ POY ظاهر و ساختار اولیه را به مدت طولانی تری حفظ میکنند.

صاف و درخشان

نخ های ارایش یافته سطح صاف و درخشان دارند که به جذابیت ظاهری پارچه های این نوع نخ اضافه میکند. همچنین، صاف و هموار بودن نخ راحتی و نرمی محصولات نساجی را ارتقا میدهد.

آبگریز

نخ آرایش یافته آبگریزند، آب را دفع میکند و به رطوبت تمایل کمی دارد. این ویژگی باعث میشود پارچه های تولید شده از POY سریعا خشک شوند و حتی در شرایط مرطوب سبکی وزن و تنفس پذیری خود را حفظ کنند.

سبک وزن

نخ نیمه آرایش یافته سبک وزن است و برای کاربردهایی که نیاز به منسوجات سبک وزن دارند، ایده آل است. چگالی کم POY امکان تولید پارچه های راحت را فراهم می کند که حجیم نباشند و وزن غیر ضروری را اضافه نکنند.

مقاومت در برابر جمع شدگی و چروک شدن

نخ نیمه آرایش یافته در برابر چروک شدن و جمع شدگی مقاومت می کند و تضمین می کند که محصولات نساجی شکل و ظاهر خود را،  حتی با استفاده مکرر و شستشو حفظ می کنند. این ویژگی برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت در برابر چروک و ثبات ابعادی دارند بسیار مطلوب است.

ثبات رنگی

نخ نیمه جهت دار رنگ ثابتی را در سراسر نخ ایجاد می کند. سطح صاف و ساختار یکنواخت آن اجازه نفوذ یکنواخت رنگزا را می دهد و در نتیجه توزیع یکنواخت رنگزا را ایجاد می کند. این ویژگی برای کابرد هایی که نیاز به ظاهر رنگ ثابت و یکنواخت دارند، بسیار مهم است.

کاربردهای نخ نیمه ارایش یافته

پوشاک

نخ نیمه آرایش یافته به طور گسترده در تولید انواع پوشاک استفاده می شود. برای لباس های ورزشی ، لباس زیر زنانه، لباس های زنانه، پیراهن ها و موارد دیگر ترجیح داده می شود.

منسوجات خانگی

نخ نیمه آرایش یافته در ساخت انواع محصولات نساجی خانگی مانند پرده، پارچه های اثاث یا لوازم داخلی، روتختی، روبالشی و پتو استفاده می شود. نرمی، ثبات ابعادی و ویژگی های حفظ رنگ آن را برای بهبود زیبایی و راحتی فضای داخلی خانه ایده آل کرده است.

منسوجات فنی

نخ نیمه آرایش یافته در ساخت ژئوتکستایل ها، منسوجات پزشکی، منسوجات خودرو، پارچه های صنعتی و مواد فیلتراسیون کاربرد دارد.

نخ فیلامنتی

نخ نیمه آرایش یافته به عنوان پیش نیاز برای تولید انواع دیگر نخ های فیلامنتی عمل می کند. می توان آن را به نخ کاملا کشیده (FDY)، نخ تکسچره شده یا نخ تکسچره با جت هوا که در کاربردهای مختلف نساجی استفاده می شود، پردازش کرد.

درخشش

نخ نیمه آرایش یافته در درخشش های مختلف مانند سفید نیمه مات و نوری موجود است. POY سفید نوری برای دستیابی به سطح بالایی از سفیدی طراحی شده است و ظاهری سفید خالص به نخ می دهد. این باعث می شود آن را برای کاربردهایی که در آن رنگ سفید روشن مورد نظر است ایده آل باشد.

رنگ ها

نخ نیمه آرایش یافته معمولاً در رنگ سفید خام و همچنین رنگ مشکی رنگ آمیزی شده موجود است. فناوری دوپ رنگ برای رنگ آمیزی POY بسیار کارآمد است و از توزیع یکنواخت رنگ در سراسر نخ اطمینان حاصل می کند. در این فرآیند، یک مستربچ رنگ با مواد خام مخلوط می‌شود تا POY رنگ‌آمیزی ایجاد شود.

صادرات نخ POY:

گروه بازرگانی بازار نخ و الیاف ایران یاری دهنده شما در امر تامین نخ POY صادرات و انواع خدمات برای صادرات نخ POY می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

 

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/vqnj

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *