نخ های مونوفیلامنتی

نخ مونوفیلامنتی

نخ مونوفیلامنت

نخ مونوفیلامنت از یک رشته جامد تشکیل شده است. شکل الیاف را می توان به توخالی یا غیرگرد تغییر داد.نخ های مونوفیلامنت ممکن است به عنوان ساده ترین نوع از نخ هایی که در ساخت پارچه استفاده می شود، درنظر گرفته شوند. رشته نخ مونوفیلامنت به مراتب درشت تر از هر رشته موجود در نخ های چند فیلامنتی است.

موارد مصرف

  • نخ های مونو فیلامنت به طور عمده برای ساخت پارچه هایی برای اهداف خاص استفاده می شود،
  • از قبیل پارچه های پلیمری برای فیلتراسیون و پارچه های فلزی برای دکوراسیون معماری.

اشکال عمده ای از نخ ها، آنهایی هستند که شامل تعداد زیاد الیاف در مقطع عرضی می باشند. اگر الیاف در طول نخ پیوسته باشند، نخ به عنوان یک نخ چند فیلامنتی پیوسته شناخته می شود. از سوی دیگر، اگر الیاف کوتاه باشند، به عنوان نخ بریده بریده شناخته می شود. رشته های موجود در نخ چند فیلامنتی پیوسته، به آرامی در هم تنیده شده اند.اگر انسجام بیشتری میان رشته ها لازم باشد، این نخ ها محکم تر در هم تنیده می شوند. برای حجم، کشش و ظاهر، که برای اکثر کاربردهای داخلی ضروری است، نخ های فیلامنتی پیوسته معمولا تکسچره می شوند.

بر خلاف نخ های فیلامنتی پیوسته که برای کاربردهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرند.

نخ هایی که برای کاربردهای فنی مورد استفاده قرار می گیرند مانند :

اغلب با توجه به ویژگی هایشان بدون اضافه کردن پیچ و تاب مورد استفاده قرار می گیرند. در صورت نیاز به انسجام بین الیاف، معمولا برای نگهداشتن الیاف در کنار هم، اندازه اعمال میشود .

برای الیاف کوتاه مانند پنبه طبیعی، پشم و الیاف بریده بریده، به منظور تشکیل نخ الیاف باید به صورت محوری در کنار هم قرار بگیرند. این امر می تواند به صورت فیزیکی با درهم تنیدن، پیچاندن، پیوند دادن یا اتصال شیمیایی به دست آید.فرایند غالب تاب رینگ میباشد. روش های قدیمی تری هم وجود دارد، به خصوص روش دستی و میول، و در دهه های 1970 و 1980 این روش ها توسعه یافت.  چرخش روتور و چرخش هواپیما به طور گسترده استفاده می شود. نخ های تک لا در هم تابیده میشوند تا نخ های چند لا را به وجود بیاورند. در صورت در هم تاباندن نخ های چند لا، طناب به وجود می آید. معمولا جهت پیچش بین سطوح متناوب است.

نمونه هایی از نخ مونوفیلامنت در زندگی روزمره

  • شامل نخ ماهیگیری
  • نخ دندان
  • نخ راکت ورزشی
  • برس مسواک

نخ مونوفیلامنت توخالی در مواردی که به نخ خیاطی نرم تر و کشسان نیاز هست، کاربرد دارد. مونوفیلامنت کشسان در لباس های فشاری ضد اسکار استفاده می شود. لباس فشار لباسی است که به صورت مداوم بر روی مناطق بزرگ پوست در حال بهبود پس از سوختگی، آسیب و یا جراحی فشار وارد میکند؛ به طور مداوم برای چند ماه تا یک سال پوشیده می شود، هایپرتروفی و انقباض جای زخم را محدود می کند.

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/5yds

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *