نخ با تکنولوژی بالا

صنعت نساجی به عنوان یک صنعت قدیمی همانند سایر صنایع از پیشرفت فناوری و تکنولوژی نیز بهره گرفته است و بطور پیوسته در حال توسعه است. در این مقاله به معرفی انواع نخ و الیاف با تکنولوژی های جدید در صنعت نساجی میپردازیم.

TDSS

TDSSیک نوع لیف جدید با خاصیت کشسانی و انعطاف پذیری بالا است. که مواد اولیه آن از شرکت دوپونت تهیه شده و در کارخانه چینی با فرآیند جدید ریسندگی تولید میشوند. این نوع الیاف کمترین چروک و جمع شوندگی را دارند زیرا الاستیسیته بالایی دارند و عملکرد خوبی در بازیابی الاستیک ( براحتی به حالت اولیه بازمیگردند) دارند. بنابراین خواص انعطاف پذیری خوبی نشان میدهند. زیر دست نرم و راحتی پوشش خوبی دارند و همچنین مقاومت خوبی در مقابل اشعه UV و هیپوکلریت سدیم دارد. این الیاف در جین، لباس زیر، لباس هاس چسبان بانوان  و در شلوار کت و شلوارها بکار میرود. نمره نخ های موجود در بازار، 50، 75 و 150 دنیر است.

نخ ضد میکروب

این نخ در یک فرآیند ریسندگی خاص، یون نقره به عنوان عامل ضد میکروب به الیاف اضافه میشوند تا عملکرد ضد میکروبی و جذب رطوبت داشته باشند.   این نوع نخ ها بطور دائمی خاصیت ضد میکروبی و بهداشتی دارند که برای حفاظت از سلامتی بسیار مناسبند و بسیار خوشبو و تنفس پذیر هستند، همچنین راحتی پوشش دارند. این نوع نخ برای لباس زیر، لباس های خانگی، لباس های پزشکی و منسوجات خانگی کاربرد دارند. نمره نخ موجود این نخ در بازار 50، 75، 100 و 150 دنیر است.

 نخ خشک شونده

فرایند تولید این نوع نخ ها بسیار ویژه است بطوری که سطح مقطع این نخ ها به شکل یک بعلاوه است که پارچه حاصل از این نخ سریعا عرق و رطوبت بدن را جذب میکند تا به سطح بدن منتقل شود و تبخیر گردد. این الیاف عملکرد خوبی در جذب رطوبت دارند بنابراین سریع خشک میشوند. این نوع پارچه ها چسبان نیستند و مردم در این لباس احساس راحتی میکنند. همچنین نوع نخ علاوه بر ویژگی های ذکر شده ، میتواند خواص ضد UV نیز داشته باشد که در نور خورشید اشعه ماورا بنفش را حذف کند و از سلامتی پوست شما محافظت کند و راحتی پوشش دارند. این نوع نخ در پوشاک بانوان، پوشاک ورزشی و وسایل و تجهیزات گلف بکار میرود.

نخ خنک کننده

پارچه های حاصل از نخ خنک کننده فرآیند تولید خاصی دارند، عملکرد پارچه به گونه ای است که بسرعت دمای بدن را کاهش میدهد و متعاقبا تعرق بدن کمتر میشود. همچنین احساس خنکی و راحتی خوبی را برای مدت طولانی ایجاد میکند. این نوع پارچه در لباس های ورزشی و پارچه های لباسی که در محیط باز و روزانه استفاده میشود، بسیار کاربردی است. در شرایط دمایی طبیعی، پارچه ای که در تماس با پوست بدن است احساس خنکی ایجاد میکند. همچنین، بسرعت گرمای بدن را به هوا هدایت میکند و موجب اتلاف سریع حرارت میشود. پارچه های حاصل از این نخ ها در لباس زیر، تیشرت، کالای خواب، لباس ورزش گلف و پوشاک ورزشی و سایر منسوجات خانگی بکار میرود.

نخ جزیره دریا

این نخ نوعی از میکروالیاف است که فرآیند ریسندگی خاصی دارند که سطح مقطع الیاف بصورت چند ضلعی نامرتب است. پارچه های تولید شده از این الیاف ظاهری جیر مانند دارند که از طریق فرآیند های تکمیلی و رنگرزی خاصی میتواند جایگزین چرم شوند. اگرچه این پارچه نمیتواند تقاضای مردم را برای چرم برآورد کند اما میتواند آلودگی محیط زیست ایجاد شده توسط فرآیند استفاده از پوست حیوانات را کاهش می دهد و از انقراض حیوانات جلوگیری میکند. زیر دست این پارچه ها مانند پوست حیوانات نرم است و ظاهری چرم مانند دارد. همچنین، نفوذ رطوبت به خوبی صورت میگیرد و نگهداری از آن آسان است. این پارچه ها در کت و ژاکت های چرمی، کاور مبل، پرده ،کفش و محصولات چرم مصنوعی استفاده میشود.

میکروفایبر شکاف دار

میکروفایبر شکاف دار یک الیاف کامپوزیت به شکل کیک پای است که از پلی استر محلول در آب و پلی استر اصلاح شده تشکیل شده است. سطح مقطع آن شبیه پرتغال شکافته شده است. که پس از رنگرزی و هیدرولیز، پلی استر محلول در آب میتواند حل شود تا میکروفایبر پلی استر معمول حاصل شود. این نخ ویژگی های نخ جزیره دریا را بطور همزمان دارد، جذب رنگزای خوب و ثبات رنگی بالایی دارد. همچنین ثبات سایشی بهتری نسبت به نخ جزیر دریا دارد. این نخ در پوشاک، پارچه های بکاررفته در ماشین، که بصورت پارچه های جیر بافته میشود.

نخ فیلامنتی با دما ذوب پایین

با بکارگیری اصلاح شیمیایی، نقطه ذوب پلی استر معمول کاهش می یابد و به 100 تا 180 درجه سانتی گراد میرسد. این نوع پلی استر اصلاح  شده میتواند جایگزینی برای عامل ها و مواد اضافه شده سمی برای افزایش دمای ذوب باشند. این مواد جدید دوستدار محیط زیست هستند که از مصرف بالای انرژی جلوگیری میشود و برای بدن انسان ضرری ندارد. این نوع نخ در محیط ثابت هستند و تغییر نمیکنند و براحتی حل نمیشوند. در توری ها، دکور داخلی ماشین، پارچه مبل، پارچه های صنعتی و در تولید پارچه های کفش بکار میروند.

نخ ضد اشعه UV

این نوع نخ طی یک فرآیند خاص تولید میشوند. در این نخ ترکیبات آلی وجود دارد که به الیاف خواص جدیدی میبخشد که نه تنها اشعه های ماورا بنفش را بلاک میکنند بلکه از پوست در برابر زخم و افتاب سوختگی محافظت میکنند. بنابراین محافظت خوبی از بدن در مقابل شرایط محیط باز بیرون میکند. این الیاف در پوشاک بانوان، پوشاک ورزشی و شنا و پرده بکار میرود. نمره نخ موجود در بازار 50 و 75 دنیر است.

نخ ضد آتش

حلال معدنی ضدآتش فسفری به فرایند پلیمرازسیون اضافه میشود سپس ذوب و ریسیده می شوند. پارچه های حاصل از این الیاف ضد آتش بطور موثری کربونیزه میشود و یون های فسفر آزاد میشود تا از نفوذ اکسیژن جلوگیری شود و عملکرد ضد آتش برای پارچه حاصل میشود. این ویژگی ضد آتش بطور دائمی است زیرا داخل الیاف با یونهای فسفر پر شده است. علاوه براینکه خاصیت ضد آتش آن دائمی است قابل شستشو نیز هستند. از این نوع نخ ویژه در مواد دکور ماشین، کاور صندلی ها، پرده و کاغذ دیواری، چادر و پتو و کیسه های خواب بکار میرود.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/flpc

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *