بهره وری مصرف آب در تولید پنبه آبی استرالیا 52% افزایش یافته است.

گزارش های منتشر شده 2022 نشان داد که میانگین بازده پنج ساله پنبه آبی استرالیا از سال 1994 تا 2002 به میزان 55 درصد افزایش یافته است، در حالیکه در دوره مشابه، میزان بازدهی پنبه دیم در استرالیا 8 درصد افزایش یافته است.

پنبه عمدتاً در مزارع خانوادگی در شرق استرالیا کشت می شود. در سال های اخیر، تولید این محصول به بخش هایی از شمال استرالیا نیز گسترش یافته است. پس از برداشت، پنبه به یک پنبه پاک کنی فرستاده می شود که در آن لینت (الیاف) از دانه و برگ (کمپوست) جدا می شود.

پنبه یکی از محصولات کشاورزی است که به دو صورت آبی و دیمی پرورش داده میشود. به طور متوسط پنبه، 6-7 مگالیتر در هر هکتار (ML/ha)آب مصرف میکند.  این درحالی است که میانگین مصرف آب برای محصول برنج11.5 (ML/ha) است و برای درختان میوه و آجیل 5.1(ML/ha) و سبزیجات مورد مصرف انسانی 4 (ML/ha) است.

دسترسی به آب موضوع مهمی برای صنعت پنبه استرالیا است. مدیریت آب در استرالیا به شدت تنظیم می شود و صنعت پنبه در چارچوبی که برای آتن تعیین شده است، عمل می کند.

نظارت بلندمدت نشان می‌دهد که صنعت پنبه در طول زمان پیشرفت‌های قابل‌توجهی در بهره‌وری آب داشته است. به طوریکه در مقایسه با سال 1997، برای رشد یک عدل پنبه ، 52 درصد آب کمتری مورد نیاز است.

از سال 1994 تا 2022، میانگین پنج ساله سطح زیر کشت پنبه 11 درصد افزایش یافته است، در حالیکه کل تولید پنبه 84 درصد افزایش یافته است.

از سال 1992 تا 2022، تولید کنندگان پیشرو پنبه در استرالیا، قادرند دو عدل 277 کیلوگرمی پنبه را به ازای هر مگالیتر آب تولید کنند که دو برابر میزان تولید یک دهه پیش است. یعنی فقط نیمی از آبی که قبلا برای تولید هر عدل استفاده میکردند را هم اکنون استفاده میکنند.

نحوه مدیریت آب در استرالیا

  1. دولت فدرال عمدتاً از طریق طرح حوضه Murray-Darling و با کمک دولت های ایالتی منابع آبی کشور را مدیریت می کنند.
  2. تمامی مصرف کنندگان آب (ازجمله برای آبیاری) باید مجوز دسترسی به آب را داشته باشند. این مجوز سهم دسترسی به آب موجود را به صورت سالیانه کنترل میکند.
  3. تخصیص آب برای مصارف شهری، ذخیره سازی و میزان موجود در محیط زیست اولویت بندی میشود، قبل از اینکه هر گونه آب در اختیار مجوز آبیاری یا مجوز خاص برای محیط زیست تعیین شود.
  4. در فصول بارانی و پرآب، میزان آب بیشتری به کاربران اختصاص داده میشود، در حالیکه در زمان خشکسالی و کم آب ممکن است حتی برای برخی از پروانه های آبیاری مجوزی صادر نشود.
  5. پروانه های آبیاری هم در بازار موقت (تخصیص تجاری که به صورت سالیانه تعلق میگیرد) و هم در بازار دائمی قابل معامله است. این اقدام موجب شده است که آب به بالاترین ارزش تغییر پیدا کند. دارنده آب بر اساس مجموع منابعی که در اختیار دارد و بر اساس تجربه خود، انتخاب میکند که از سهم آب خود استفاده کند یا آن را بفروشد تا به بالاترین میزان بازدهی مالی دست پیدا کند.
  6. تمام آب مورد استفاده در مزرعه از طریق سیستم های بازیافت آب دوباره به چرخه آبیاری بازمی گردد و با یک برنامه ریزی دقیق آبیاری مورد استفاده مجدد قرار میگیرند.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/kba4

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *