مشخصات کمی و کیفی کشت پنبه در سال 1402:

پنبه یک گیاه زراعی و صنعتی است که در طیف وسیعی از بخش های اقتصادی  کشور مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل اشتغالزایی بالا از نظر اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است.
 تاریخچه کاشت پنبه در ایران به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد اما با وجود سابقه طولانی کاشت، تولید و بازار پنبه در ایران طی سال‌های اخیر به دلایل مختلف کاهش یافته و کاهش چشمگیری داشته است.
بر اساس آمار، ایران پیش از سال 94 صادرکننده الیاف پنبه بود اما از سال 1382 حجم صادرات پنبه به کمتر از 10 درصد کاهش یافت و پس از سال 1389 به صفر رسید.
ایران با کاهش سطح زیر کشت از 40 درصد به کمتر از 13 درصد تولید صنعتی، به واردکننده پنبه تبدیل شده است.

برنامه خودکفایی این محصول در ایران  از سال 1394 طی برنامه ای 10 ساله تا افق 1404 تدوین شد و طی سالیان اخیر هم میزان تولید این محصول افزایش یافته است. مسئولان وزارت جهاد کشاورزی معتقدند طی چند سال آینده وابستگی این محصول به واردات به صفر رسیده و کشورمان در تولید پنبه خودکفا خواهد شد.

استان ‌های فارس، گلستان، خراسان و اردبیل، مهم‌ ترین تولید کنندگان پنبه آبی کشور هستند و استان‌ های گلستان، مازندران و خراسان مهم‌ ترین تولیدکنندگان پنبه دیم در کشور به شمار می‌آیند.

مطابق با آمار، نمودار مساحت زمین ‌های زیر کشت پنبه در بازه زمانی شصت ساله تغییر چندانی نکرده ‌اند، اما میزان محصول برداشتی از آن ها در همین بازه زمانی دارای نرخ افزایشی بوده است که نشان ‌دهنده پاسخ مثبت این محصول نسبت به روش‌های آبیاری نوین می ‌باشد. بذر پنبه بعد از سویا و آفتابگردان، سومین بذر روغنی است.

طبق گزارش های منتشر شده توسط سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان، مشخصات و میزان تولید پنبه کشت شده در سال 1402 مطابق با جدول زیر است.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/659j

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *