پنبه سوپیما

پنبه سوپیما

این پنبه با کیفیت ترین پنبه جهان محسوب میشود و از گیاه گوسیپیوم باربادنس (Gossypium barbadense) حاصل می شود. پنبه سوپیما دارای حداقل طول 34 میلی متر است و از نوع پنبه استیپل فوق بلند(ELS) محسوب میشود. اکثر پنبه های موجود در دنیا، دارای طول کمتر با برابر با 20 میلی متر دارند. این نوع پنبه بسیار نرم، مستحکم است و دارای استحکام کششی بالاست و همین دلیل امکان تولید نخ با کیفیت از آن بیشتر است.

ویژگی های پنبه سوپیما:

استحکام و دوام بالا:

استحکام این پنبه دوبرابر پنبه های معمولی است. به دلیل طول بلند الیاف پنبه، در برابر گسیختن و پارگی مقاوم است. محصولات تولیدی از این نخ ها، انعطاف پذیرتر است و فرم خود را در مدت طولانی حفظ میکند. همچنین پرز دهی بسیار کمی دارد و تل نمیشود.

نرمی:

هر چه طول الیاف بیشتر باشد لطافت و زیردست نرم تری دارد. طول الیاف پنبه سوپیما 50 درصد بیشتر از پنبه های معمولی است و به همین دلیل پارچه های تولیدی از این پنبه ها لطیف تر است. به همین خاطر اغلب به عنوان جایگزینی برای ابریشم از آن استفاده می شود.

حفظ رنگ:

الیاف پنبه سوپیما نسبت به پنبه های معمولی دارای جذب رنگ بهتری هستند، بنابراین میتوان شید های تیره تر و با ماندگاری بهتری تولید کرد.

این نوع از پنبه معمولا برای تولید پوشاک مجلل و نفیس و همچنین منسوجات خانگی مورد استفاده قرار میگیرد. امروزه بسیاری از برندهای معروف در سراسر جهان مانند Banana Republic، Casper، Christy به منظور تولید محصولات با کیفیت از پنبه سوپیما استفاده میکنند.

یکی از دلایلی که مصرف کنندگان به پنبه سوپیما علاقمند هستند، مقاومت خوب پارچه در برابر پرزدهی یا کرکی شدن است. پارچه های تولید شده از پنبه های معمولی در طی زمان و با شست و شو پرز میدهند که بر روی کیفیت ظاهری پارچه تاُثیر میگذارد. این در حالی است که پوشاک یا محصولات نساجی خانگی که از پنبه سوپیما تولید شده است، برای سالها بدون اینکه نشانی از پرزدهی در آنها وجود داشته باشد، قابل استفاده است. حتی ممکن است دهه ها این منسوجات بدون پارگی و سایش قابل استفاده باشد. منسوجات پنبه ای را فقط می توان در آب سرد شستشو داد، اما پنبه سوپیما و پیما را می توان در آب گرم نیز شست و حتی آنها می توان با خشک کن، خشک نمود.

گیاه گوسیپیوم باربادنس به صورت طبیعی در نواحی مختلف گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند. این گیاه دارای گل های زرد روشن است و به صورت درختچه رشد میکند، به همین علت به راحتی قابل تشخیص است.

پنبه سوپیما فقط در ایالت های کالیفرنیا، آریزونا، نیومکزیکو و تگزاس آمریکا پرورش می یابد. این گیاه در حدود ۵۰۰ مزرعه خانوادگی که نسل به نسل دست به دست شده اند رشد میکند. خاک، منابع آبی و تغذیه گیاهان پنبه سوپیما در این مزارع به شدت تحت کنترل است.

هر چند که پارچه های پنبه سوپیما و پیما از نظر روش تولید متفاوت هستند، اما هر دو نوع پنبه از الیاف درخت گوسیپیوم باربادنس استخراج می شوند و پارچه های ساخته شده از این نوع پنبه معمولا در منسوجات نفیس به کار می روند. دیگر منسوجات فاخر را فقط می توان در آب سرد شستشو داد، اما پنبه سوپیما و پیما را می توان در آب گرم نیز شست و حتی آنها را با خشک کن نیز می توان خشک نمود.

کشت پنبه سوپیما در ایالات متحده با همکاری بین USDA و نمایندگان قبیله سرخ پوستی پیما در اوایل دهه 1900 میلادی آغاز شد. قبیله سرخ پوستی پیما، نحوه کشت پنبه پیما را از اجداد خود فرا گرفته بودند. در قرن های 18 و 19 میلادی، تولید پنبه گوسیپیوم باربادنس بر روی جزایر سدی سواحل جورجیا و کارولینای شمالی نسبتا رایج بود.

کشاورزان در اصل این گونه از پنبه را از برمودا و دیگر جزایر گرمسیری به ایالات متحده آورده بودند و برخی از گیاهان گوسیپیوم باربادنس آمریکایی، راه خود را از شمال به آمریکای جنوبی باز کرده بودند.

هم اکنون پنبه سوپیما در ایالت های کالیفرنیا، آریزونا، نیومکزیکو و تگزاس آمریکا پرورش می یابد. این گیاه در حدود ۵۰۰ مزرعه خانوادگی که نسل به نسل دست به دست شده اند رشد می کند. این پنبه دارای علامت تجاری از سوی انجمن آمریکایی سوپیما است که نشان می دهد که این محصول 100% خالص بوده و در ایالات متحده پرورش یافته است. محصولات تولید شده از این پنبه، باید در زنجیره تولید، در واحدهای دارای مجوز تهیه شوند. پنبه سوپیما کمتر از 3% از پنبه ایالات متحده را به خود اختصاص داده است. به منظور کنترل کیفیت و جلوگیری از تولید محصولات تقلبی، انجمن سوپیمای آمریکا (ASA) در ایالات متحده تشکیل شده است. این انجمن شامل گروهی از کشاورزان و تولید کنندگان نساجی است که دور هم گرد می آیند تا کیفیت بسیار بالایی که در اصل برای پنبه پیما شناخته شده است را حفظ کنند. پس فقط خرید پارچه سوپیمای اصل در ایالات متحده آمریکا امکان پذیر است.

برای کشت محصول باکیفیت کلیه عوامل از جمله خاک، منابع آبی و تغذیه گیاهان پنبه سوپیما در این مزارع به شدت تحت کنترل باشد. این محصول کاملا ارگانیک است و برای رشد محصولات زراعی از فرآیندهای غیر سمی و پایدار استفاده میشود. امروزه به منظور کنترل کیفیت و نظارت بر اصل بودن محصول، تولید کنندگان پنبه سوپیما از تراکتورهای مجهز به GPS برای کاشت و برداشت آن استفاده می کنند. در ضمن آنها از فناوری های ماهواره ای و سایر پیشرفت های تکنولوژی برای نظارت بر خاک استفاده می کنند تا مطمئن شوند که بهترین پنبه جهان را پرورش می دهند.

هزینه تولید پنبه سوپیما سه برابر بیشتر از پنبه معمولی است. بنابراین قیمت این نوع پنبه دو برابر بیشتر از پنبه ارگانیک است و 75 درصد بیشتر از پنبه پیما است. پنبه پیما نیز از نوع پنبه با طول بلند(ELS) است و از جمله محصولات با کیفیت پنبه محسوب میشود.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/klc3

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *