نخ پنبه پلی استر

نخ پنبه پلی استر

 نخ پنبه ای مخلوط:

پنبه الیافی است که با اکثر الیاف دیگر ترکیب می شود. نخ‌های پنبه‌ای مخلوط پرطرفدار و تقاضای جهانی دارند. پنبه با کیفیت ممتاز با طیف وسیعی از الیاف ترکیب شده تا استحکام، صافی و مقاومت آن افزایش یابد. یکی از نخ های مخلوط کاربردی پنبه، نخ پنبه-پلی استر است.

مخلوط  پنبه و پلی استر:

این نوع نخ مخلوط یکی از پر تقاضاترین نوع نخ در بازار نساجی است. استحکام و درخشندگی پلی استر با نرمی و تنفس پذیری بالا پنبه ترکیب می شود و خواص عالی را فراهم میکند.  تعداد زیادی از پوشاک با استفاده از نخ مخلوط پنبه-پلی استر تولید می شوند، پنبه در مقادیر بیشتری در نخ مخلوط بکار میروند، الیاف پلی استر برای حفظ راحتی پوشش پارچه های مخلوط بکار میروند. پنبه عمدتاً حدود 65٪ است و مقدار پلی استر در مخلوط ها حدود 35٪ باقی می ماند. سایر مخلوط‌های پلی استر پنبه‌ای معمولی عبارتند از 67 تا 33 درصد، 50 تا 50 درصد و 70 تا 30 درصد. پیراهن، لباس‌های ورزشی، بلوز و لباس‌های معمول، عمده‌ترین لباس‌هایی هستند که از نخ پلی استر پنبه‌ای تولید می‌شوند.

نخ های پلی  استر پنبه به پارچه های مقاوم در برابر سایش تبدیل می شوند. پنبه پلی استر را می توان بیشتر شست و شو داد و مانند پنبه صد در صد یا پلی استر جمع نمی شود. بنابراین، می‌توانید پارچه‌های پنبه‌ای پلی‌استر را بیشتر پوشید و آن‌ها را شست بدون اینکه نگران از دست دادن دوام بود.

ویژگی های نخ پنبه پلی استر:

  • ویژگی اصلی نخ مخلوط شده پلی استر پنبه ، استحکام بالای شکستگی آن است.
  • مقاومت در برابر سایش خوبی دارد، به طور کلی 1 برابر بیشتر از مشخصات نخ پنبه است.
  • نرخ جمع شدگی اندک و حدود 5 درصد است.
  • مقاومت حرارتی خوبی هنگام دوخت در چرخ خیاطی با سرعت بالا دارند. دمای اتو در حدود 160 درجه سانتی گراد است.
  • تنوع رنگی بالایی بدلیل رنگ پذیری بالا دارد.
  • قیمت ان به نسبت پایین است.
  • سازگاری خوبی با محیط زیست دارد.

نخ CVC:

در نخ مخلوط پلی استر پنبه ای، زمانی که مقدار الیاف پنبه از الیاف پلی استر بیشتر باشد، نخ CVC نامیده می شود. CVC مخفف عبارت Chief Value of Cotton است، یعنی نسبت الیاف پنبه همیشه بالای 50٪ یا بیشتر است.

نخ PC:

نخ مخلوط الیاف پنبه پلی استر زمانیکه مقدار الیاف پلی استر بیشتر از الیاف پنبه باشد، نخ PC نامیده می شود. در اینجا PC مخفف Polyester Cotton است. می توان گفت که هر نخ CVC نیز نخ PC است اما همه نخ های PC نخ CVC نیستند.

محبوب ترین دلیل مخلوط کردن الیاف، ترکیب خواص دو یا چند لیف است. از ترکیب الیاف مختلف نیز برای افزایش جلوه های زیبایی در پارچه استفاده می شود. مانند مخلوط پلی استر/پنبه،  کاربرد نهایی این مخلوط در کت و شلوار مناسب است. پلی استر یک لیف مصنوعی با مقاومت سایشی بالا است و پنبه یک لیف طبیعی است و دارای جذب رطوبت و زیر دست خوبی دارد.

فرآیند ترکیب الیاف پنبه-پلی استر:

برای تولید نخ CVC/PC، الیاف باید قبل از رسیدن به دستگاه رینگ به عنوان نیمچه نخ مخلوط شوند. این فرآیند مخلوط سازی عمدتاً به دو صورت انجام می شود.

  • ترکیب الیاف

با توجه به نسبت ترکیب الیاف پنبه و پلی استر در نخ، تعداد عدل های پنبه و پلی استر با استفاده از مدیریت عدل در در حلاجی آورده میشوند. سپس هر دو الیاف به طور متوالی از دستگاه  الیاف عبور میکنند و سپس به تدریج وارد ماشین های تمیز کننده میشوند و در دستگاه مخلوط کننده ترکیب میشوند. سپس فیتیله های مخلوط پنبه – پلی استر حاصل میشوند و ادامه مراحل تولید نخCVC, PC  مانند یک فرایند ریسندگی معمول در دستگاه رینگ انجام میشود.

  • ترکیب فیتیله

در این فرآیند، الیاف پنبه و الیاف پلی استر از طریق دستگاه‌های مجزا از حلاجی تا کاردینگ پردازش می‌شوند. فیتیله  کارد جداگانه از پلی استر و پنبه ساخته می شوند. سپس جهت اطمینان از اختلاط بهتر، فیتیله های کاردینگ پلی استر از یک دستگاه کشش عبور داده می شود تا فیتیله تا حد امکان بهینه بماند. پس از آن با توجه به نسبت ترکیبی مورد نیاز، فیتیله ها در دستگاه کشش مخلوط می شوند. در دستگاه کشش، فیتیله ها مضاعف شده ، کشش داده می شوند و به نسبت مورد نیاز ترکیب می شوند. سپس، فرآیند ریسندگی معمول در دستگاه رینگ،  جهت تولید نخ PC/CVC ادامه می یابد. با آزمایش‌های فراوان، متوجه شده‌اند که ترکیب فیتیله کمی بهتر از ترکیب الیاف است. در ترکیب فیتیله، نسبت پنبه و پلی استر را می توان با دقت بیشتری نسبت به ترکیب الیاف تعیین نمود.

 

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/1wc7

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *