پلی استر قابل رنگرزی با رنگزای کاتیونیک

پلی استر قابل رنگرزی با رنگزای کاتیونیک که به اختصار CDP نامیده می شود، نشان دهنده پیشرفت قابل توجه در حوزه منسوجات پلی استری است. بر خلاف پلی استر معمول که نمی تواند با رنگزا های کاتیونیک پیوند دهد، CDP ترکیب منحصر به فردی دارد که امکان اتصال یونی با این رنگزاهای کاتیونیک را فراهم می کند. در این فن آوری در پلی استر، کوپلیمر پلی اتیلن ترفتالات با کومونومر گروه سولفونات سدیم متصل میشوند و فرآیند رنگرزی را متحول می کند. هنگامی که این الیاف را رنگرزی می کنند، در دمای 120 درجه سانتیگراد به فام متوسط رنگزا دست می یابد اما به دست آوردن فام های تیره برای رنگزا ممکن است یک چالش باشد. ایجاد گروه سولفونات در CDP دو هدف دارد ، یون منفی با اتصال عرضی ایجاد میکند و هم به عنوان یک کاتالیزور برای افزایش ویسکوزیته مذاب عمل می کند. یکی از قابل توجه ترین ویژگی های CDP در کاهش دمای انتقال شیشه ای (Tg) و کاهش بلورینگی آن است. این ویژگی ها رنگرزی را در دماهای بالاتر آسان می کند و نیاز به مواد تعاونی در رنگرزی را از بین می برد. این پیشرفت باعث افزایش نفوذ و تثبیت رنگزا می شود، اما برخی از خواص فیزیکی الیاف را ممکن است تغییر دهد. بکارگیری نمک دی متیل استر سدیم اسید 5- سولفو ایزوفتالیک (نمک DMS) در طی فرآیند پلیمریزاسیون منجر به ایجاد پلی استر با قابلیت رنگرزی با رنگزای کاتیونی (CDP) شد. افزودن این نمک سایت‌های آنیونی را فراهم میکند و مشکل فام کدر در الیاف پلی استر معمول را حل می‌کند. ساختار پلی استر با قابلیت رنگرزی با رنگزای کاتیونیک را مشاهده میکنید:

زمینه کاربرد الیاف پلی استری با قابلیت رنگرزی با رنگزای کاتیونیک

  • پوشاک ورزشی
  • لباس شنا
  • لباس های تنگ و چسبان

خواص شیمیایی الیاف پلی استری با قابلیت رنگرزی با رنگزای کاتیونیک CDPE

  • اثر اسید: الیاف CD-PET مقاومت خوبی در برابر اسیدهای آلی و معدنی در دمای اتاق نشان میدهند. الیاف تنها زمانی که در معرض اسید سولفوریک غلیظ قرار گیرند تا حدی تجزیه می شوند.
  • اثر قلیایی: در دمای محیط، الیاف در شرایط قلیایی ضعیف کاملاً مقاوم هستند. شرایط صابونی محلول NaOH در دمای 97 درجه سانتی گراد، باعث تخریب سطح الیاف میشود.
  • اثر مواد سفید کننده و حلال ها: الیاف مقاومت زیادی در برابر عوامل سفید کننده و حلال های آلی دارد. با این وجود، فنل ها، اسید کلرواستیک و کلروفنل ها الیاف را متورم یا حل می کنند.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/g52r

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *