الیاف سبز

نساجی سبز یا به عبارتی سازگار با محیط زیست ، در صدد این است که نیازهای بشر را برآورده کند بدون اینکه به محیط زیست و جامعه بشریت آسیبی وارد شود. بدین منظور کشت، تولید و فرآوری، بسته بندی و برچسب زنی و تمامی مراحل تولید محصولات نساجی بصورت طبیعی و بدون ضرر به محیط زیست و با مصرف انرژی کمتر انجام میشود. امروزه منسوجات مانند الیاف، نخ، پارچه، پوشاک و محصولات نساجی خانگی به سرعت در سراسر جهان گسترش می یابد. در 50 سال گذشته، الیاف مصنوعی یا بشرساخته در پوشاک، دکوراسیون منزل، صنعت و کشاورزی بکار گرفته شده اند. الیاف مصنوعی مانند پلی استر، نایلون، اکریلیک و پلی پروپیلن بدلیل هزینه و مراحل پردازش و تولید کمتر در سال های اخیر بسیار محبوب و موفق بوده اند. الیاف مصنوعی به صورت انبوه از مواد پتروشیمی تولید میشوند که از استحکام، طول و رنگ ثابت برخوردار هستند. نساجی رو به رشد سبز، بر اساس استفاده از مواد اولیه تجدید پذیر در کالاهای پلیمری، بهره وری انرژی و روش های صنعتی برای بازیافت مواد است که باعث کاهش تولید کربن می شود.

الیاف طبیعی مانند پشم، جوت، سیسال و به ویژه پنبه، همیشه توسط خریدارانی که دوستدار محیط زیست هستند در مقابل لباس های الیاف مصنوعی ترجیح داده شده است. پنبه یکی از محصولاتی است که دوستدار محیط زیست است. تعداد زیادی از لباس‌ها، ملافه‌ها و سایر کالاها از پنبه، پشم، کتان، کنف و کتان طبیعی تولید می‌شوند. امروزه مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در اثر گسترش بازار پوشاک بیشتر به محیط زیست توجه می کنند. اما بدلیل اینکه فرآیند تولید و هزینه فرآوری الیاف طبیعی نسبت به الیاف مصنوعی بیشتر است، نخ های مصنوعی که در فرایند تولیدشان کربن دی اکسید کمتری تولید میکنند در برندهای پوشاک جهانی مورد توجه قرار گرفته است. این نخ های مصنوعی دوستدار محیط زیست شامل نخ پلی استر زیست تخریب پذیر، نخ های پلی استر رنگ شده از پلیمر و نخ های پلی استر بازیافتی هستند.

نخ های بازیافتی

نخ های پلی استری معمول زمانیکه دور ریخته میشوند نمی توانند بطور مستقیم توسط میکرواورگانیسم ها در محیط زیست تخریب شوند و بطور جدی زباله های نخ های پلی استری محیط زیست را آلوده میکنند. بنابراین بطری های از جنس پلی استر و پارچه های پلی استری دور ریخته شده بازیافت میشوند و با استفاده از روش های فیزیکی و شیمیایی مجددا پلیمرازسیون میشوند که بطور قابل توجهی الودگی زیست محیطی زباله های نساجی پلی استری را کاهش می دهد. بکارگیری محصولات حاصل از نخ های بازیافتی در مصرف منابع انرژی صرفه جویی میشود و الودگی در محیط زیست کاهش می یابد. کاربرد و استفاده از نخ های زیست تخریب پذیر مشابه به نخ های پلی استر معمول است، مانند پوشاک ورزشی، شلوار، ژاکت، منسوجات خانگی، دکوراسیون و کاربرد در صنعت است. نمره نخ های پلی استری بازیافتی موجود در بازار شامل 50 ، 75 ،  100 ، 150 و 300 دنیر  است.

نخ رنگ شده از پلیمر

در این نوع نخ های دوست دار محیط زیست، مستربچ های رنگی به فرایند ذوب ریسی پلیمرهای پلی استری اضافه میشود تا از اکسترودر الیاف پلی استری رنگی خارجی شوند که ثبات رنگی بسیار خوبی دارند. پارچه های حاصل از این نوع نخ ها میتوانند جایگزین پارچه هایی شوند که در مراحل بعدی رنگرزی میشوند. بنابر این در این نوع پارچه ها زمان تولید پارچه رنگ شده کاهش می یابد و همچنین هزینه و میزان تولید پساب کارخانه کاهش می یابد، نهایتا باعث حفظ محیط زیست،  حفظ منابع انرژی میشوند و میزان تولید کربن دی اکسید نیز کاهش می یابد. محصولات نساجی حاصل از این نخ ها ثبات شستشویی، پوششی و ثبات رنگی خوبی دارند و در مقابل فلورسنت و  تصعید رنگزا مقاوم هستند. کاربرد و استفاده از نخ های زیست تخریب پذیر مشابه به نخ های پلی استر معمول است، مانند پوشاک ورزشی، شلوار، ژاکت، منسوجات خانگی، دکوراسیون و کاربرد در صنعت است. نمره نخ های خود رنگ شده پلی استری موجود در بازار شامل 75 دنیر، 150 دنیر و 300 دنیر است.

نخ زیست تخریب پذیر

برای تولید نخ های زیست تخریب پذیر، فرآیند تولید الیاف خاصی بکار گرفته میشود که در حین فرایند ذوب ریسی پلیمرهای پلی استر، اصلاح کننده های بیولوژیکی اضافه میشود. پارچه های حاصل از این نوع نخ های پلی استری زیست تخریب پذیر زمانیکه دور ریخته میشوند و در خاک دفن میگردند توسط میکروارگانیسم ها تجزیه میشوند و متان، آب و کربن دی اکسید تشکیل میشوند. بنابراین پارچه به مروز نازکتر وسبکتر میشود و در نهایت به طبیعت و محیط زیست برمیگردد.  این نوع نخ منجر به ذخیره سازی انرژی و کاهش آلودگی در محیط زیست میشود. کاربرد و استفاده از نخ های زیست تخریب پذیر مشابه به نخ های پلی استر معمول است، مانند پوشاک ورزشی، شلوار، ژاکت، منسوجات خانگی، دکوراسیون و کاربرد در صنعت است. نمره نخ های زیست تخریب پذیر پلی استری موجود در بازار شامل 75 دنیر، 150 دنیر و 300 دنیر است.

در زمینه منسوجات، مد، پوشاک و منسوجات خانگی، برندهای جدید که سازگار با محیط زیست هستند هر روز معرفی می شوند و در حال حاضر تلاش های بسیاری برای گسترش محصولات نساجی سازگار با محیط زیست در حال انجام است. برای حفظ صنعت نساجی در آینده نزدیک، لازم است تمام تلاش و توجه به زیست سازگاری در بخش نساجی انجام گردد و همچنین بهره وری در زمینه تولید و هزینه افزایش و شهرت برندجهانی و رضایت مشتری بهبود یابد.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/nl9w

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *