چگونگی تولید تیشرت فوتبالیست ها

تیشرت فوتبالیست ها چگونه تولید میشود: مواد و تکنولوژی

تیشرت فوتبالیست ها، طی سال ها، به طور قابل توجهی پیشرفت کرده است. امروزه اکثر تیرشت های ورزشی از الیاف مصنوعی مانند پلی استر یا ترکیبی از مواد مختلف تولید میشوند که به دلیل سبک وزن بودن، تنفس پذیری بالا و ضد رطوبت بودن مورد استفاده قرار میگیرند. در گذشته برای تولید تیشرت فوتبالیست ها از نخ پنبه ای و گاهی پشمی استفاده میشد. اما آن‌ها سنگین‌، گرم‌ و موجب تعرق بیشتر میشدند، بنابراین پوشیدن آن‌ها راحت نبود. پیشرفت‌ فناوری امکان تولید پارچه هایی‌ با تکنولوژی بالا و تخصصی را فراهم نمود تا عملکرد و راندمان ورزشکار را از طریق تنظیم دمای بدن و کاهش خستگی عضلات افزایش میدهد. بنابراین، بازیکنان میتوانند خنک و خشک باشند و بهترین عملکرد خود را در زمین بازی حفظ کنند.

موادبکار رفته در تیشرت فوتبالیست ها

انتخاب مواد مناسب برای تیشرت فوتبالیست ها بسیار مهم است زیرا نه تنها بر دوام و جذابیت لباس بلکه بر راحتی و عملکرد بازیکنان نیز تأثیر میگذارد. تیشرت فوتبالیست ها معمولاً از پلی استر یا ترکیبی از پلی استر و الاستین تولید میشوند.

پلی استر: پلی استر یک لیف پلیمری مصنوعی است که دارای ویژگی هایی مانند استحکام بالا، سبک، تنفس پذیر و ضد رطوبت بدن است که معمولا برای تولید تیشرت فوتبالیست ها استفاده میشود. این نوع تیشرت در برابر چروک شدن مقاوم و فقط رطوبت بسیار کمی در حدود 0.4درصد وزن خود را جذب میکند. پلی استر ماده مناسبی برای خنک و خشک نگه داشتن بدن بازیکن است زیرا الیاف آن رطوبت را از پوست به سطح بیرونی پارچه منتقل میکند، درنتیجه سرعت تبخیر رطوبت افزایش میابد. لذا، طبق ویژگی های مناسب پارچه های بکار رفته  برای فعالیت ورزشی، تیشرت فوتبالیست های ایرانی از جنس پلی استر است.

الاستین: الاستین (که معمولاً اسپندکس یا لاکرا نیز نامیده میشود) یک پلیمر است و معمولاً در تیشرت فوتبالیست ها بکار میروند. این نوع پارچه به اندازه پارچه پلی استری تنفس پذیر نیست، اما ویژگی اصلی آن خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری بالای آن است. الاستین را میتوان تا 600 درصد طول اولیه، قبل از اینکه دچار پارگی شود کش داده شود. الاستین یک ماده عالی است برای اینکه حداکثر آزادی حرکت را برای بازیکن فراهم کند و همچنین در برابر کشیدن و چنگ زدن در یک بازی فوتبال بسیار مقاوم است.

پلی اورتان: پلی اورتان نوع دیگری از پلیمر است که برای چاپ نام، اعداد و آرم روی تیشرت استفاده میشود و همچنین ضد آب است.

 

تکنولوژی تولید :

جنس پارچه های فوتبالیست های ایرانی از جنس پلی استر و الیاف آن توسط تکنولوژی کول مکس (CoolMax) تولید شده است و نخ پلی استری از نوع میکروفیلامنت است. این نوع نخ خواص منحصر بفردی همچون استحکام بالا، ظرافت بالا، لطافت، تنفس پذیری بالا و چروک پذیری کمتری دارند.

در ادامه به توضیح چگونگی فرایند تولید پارچه های کول مکس میپردازیم. COOLMAX نوعی پلی استر با تکنولوژی خاص است که به طور انحصاری توسط شرکت Invista، یک شرکت نساجی آمریکایی تولید میشود. ساختار فیزیکی الیاف COOLMAX از الیاف پلی استر با سطح مقطع بیضی شکل با شیارهایی که در امتداد سطح آنها قرار دارند تشکیل شده است، بنابراین رطوبت بدن را از پوست به سطح پارچه منتقل میکند و موجب تبخیر سریع آن میشود و یا سطح مقطع چهار وجهی دارند که موجب افزایش سطح تماس الیاف میشوند در نتیجه به افزایش سرعت تبخیر رطوبت ( عرق بدن) کمک میکند.

تولید پارچه کول مکس

پارچه COOLMAX به غیر از استثنای قابل توجه شکل سطح مقطع الیاف آن، از بسیاری جهات با سایر الیاف پلی استر یکسان است. بنابراین، فرآیند تولید COOLMAX عمدتاً مراحلی را دنبال میکند که برای تولید انواع دیگر الیاف پلی استر استفاده میشود. فرآیند تولید پارچه کول مکس شامل چهار بخش است:

پلیمرازیسیون

مواد اولیه الیاف پلی استر از مشتقات نفت و زغال سنگ است. طی فرآیند پلیمرازیسیون دی متیل ترفتالات و اتیلن گلیکول را برای ایجاد یک ماده پلیمری شفاف با یکدیگر ترکیب و واکنش میدهد. پس از خنک شدن و خشک شدن، چیپس های پلیمری پلی استرحاصل میشوند.

فرایند ذوب ریسی اختصاصی

چیپس های پلیمری بار دیگر ذوب میشوند و از یک اسپینرت عبور میکنند که دستگاهی ساده شبیه به سر دوش حمام که حاوی ده ها روزنه ریز است. بیشتر انواع الیاف پلی استر با عبور از اسپینرت هایی با روزنه های گرد تولید میشوند، اما برای تولید COOLMAX، Invista از اسپینرت هایی با روزنه های مستطیلی یا بیضی خاص استفاده میکند که منجر به تولید الیافی با شکل سطح مقطع متمایز میشود.

کشش

پس از خنک شدن، Invista الیاف COOLMAX را تحت کشش قرار میدهند تا طول قابل استفاده آنها  و دوام الیاف را افزایش دهند. سپس، این الیاف کشیده شده را بر روی بوبین میپیچند.

بافندگی

تولیدکنندگان نساجی اکنون می توانند از الیاف COOLMAX کشیده و بوبین پیچی شده برای بافتن پارچه استفاده کنند. در بیشتر موارد، لباس‌های COOLMAX دارای بافت ساده هستند، اما ممکن است حلقوی یا  سرژه نیز بافته شوند.

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/4bx3

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *