خواص گرمایی الیاف

خواص گرمایی الیاف

یک موضوع مهم در زمینه علم مواد و تکنولوژی الیاف، خواص گرمایی الیاف است. شناخت خواص گرمایی الیاف بسیار مهم است زیرا این خواص می‌توانند تأثیر بزرگی بر عملکرد و کاربردهای مختلف الیاف در منسوجات داشته باشند.

خواص گرمایی الیاف
*LOI : حداقل غلظت اکسیژن لازم برای احتراق ماده

دمای تبدیل شیشه ای (Tg): الیاف قبل از رسیدن به این دما رفتار ترد و شیشه ای از خودنشان میدهند اما پس از این دما حالت نرمتری دارند، سختی و استحکام الیاف کاهش می یابد.  عواملی همچون وزن مولکولی، ساختار مولکولی پلیمر الیاف (قطبیت شاخه های جانبی، حلقه های زنجیرمولکولی ، شاخه های جانبی حجیم ) بر دمای تبدیل شیشه ای اثر میگذارد.

دمای ذوب : الیاف در این دما کاملا ذوب شده و ماهیت خود را از دست داده و تبدیل به مایعی ویسکوز می شوند لذا استحکام و وزن مولکولی الیاف کاهش می یابد.

تثبیت خشک: به منظور حفظ شکل، اندازه و ساختار مورد نظر، منسوجات در دمای بالاتحت حرارت خشک قرار میگیرند. این فرایند معمولا برای پلی استر و پارچه های مخلوط با آن استفاده می شود که دارای خواص ترموپلاستیک هستند که در هنگام گرم شدن تغییر شکل داده و تثبیت شوند.

تثبیت تر: در این فرآیند، آب یا بخار روی پارچه یا لباس اعمال می شود تا خواص ابعادی آن را تغییر دهد. تثبیت تر اغلب برای الیاف سلولزی مانند پنبه و کتان استفاده می شود که توانایی جذب وآزاد سازی رطوبت را دارند و به آنها اجازه می دهد تحت شرایط خاصی تغییر شکل دهند.

دمای زرد شدن:  دمایی که الیاف در آن دچار تغییر رنگ میشوند به عنوان مثال اگر تثبیت حرارتی در زمان مناسب انجام نشود موجب زرد شدن رنگ سفید پارچه در دمای بالا میشود.

هدایت گرمایی: در بدنه ی الیاف نساجی گرما و انرژی انتقال می یابد که به آن هدایت حرارتی الیاف گفته میشود. الیاف رسانا هدایت حرارتی بالاتر دارند. با استفاده از ضریب هدایت حرارتی این پارامتر محاسبه میگردد.

حداقل اکسیژن احتراق (LOI) :   (LOI) یک ابزار تحقیقاتی و کنترل کیفیت برای تشخیص اشتعال پذیری نسبی است بینگر کمترین درصد اکسیژن موردنیاز برای احتراق است.

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/4685

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *