نوآوری های منسوجات پزشکی

نوآوری های منسوجات پزشکی  درسال 2023، می تواند مراقبت های سلامتی و بهداشتی را متحول کند.

در سال 2023، تحقیقات جهانی در منسوجات پزشکی پیشرفت های چشمگیری داشت.

    • KnitDema -دانشگاه کرنل با فناوری ماساژ قابل پوشش به بیماران مبتلا به زخم بستر کمک می کند.
    • ETH Zurich-دانشگاه زوریخ یک حسگر نساجی برای تشخیص خستگی در حین فعالیت بدنی ساخته است.
    • UWE Bristol-دانشگاه بریستول پارچه ای را معرفی کرد که ضربان قلب را کنترل می کند. کلاه هوشمندی که دمای بدن نوزادان را بررسی می کند.

در سال 2023، منسوجات پزشکی شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی بوده است که توسط تحقیقات پیشرفته از دانشگاه‌ها و موسسات علمی در سراسر جهان انجام شده است. این نوآوری‌ها فقط شاهکارهای تکنولوژی نیستند، بلکه راه‌کارهای عملی و افزایش دهنده کیفیت زندگی را در شرایط مختلف برای سلامتی ارائه می‌دهند. فناوری‌های قابل پوشش که به مدیریت شرایط بحرانی مزمن کمک می‌کنند و لباس‌های مجهز به حسگر که علائم حیاتی را بررسی می‌کنند. این پیشرفت ها نشان دهنده یک جهش قابل توجه در ادغام منسوجات هوشمند با برنامه های مراقبت های سلامتی و بهداشتی است. این تلاش‌های پیشگام، از ایالات متحده تا کره جنوبی، راهکار‌های متنوعی را به نمایش می‌گذارد که در آن فناوری نساجی برای بهبود مراقبت از بیمار، افزایش دقت تشخیص و ارائه امکانات درمانی جدید در زمینه پزشکی به کار گرفته می‌شود

محققان دانشگاه زوریخ حسگر نساجی را برای تشخیص خستگی تولید کردند:

یک حسگر نساجی هوشمند که می تواند میزان خستگی فرد را در حین فعالیت بدنی اندازه گیری کند. این نوآوری می تواند از صدمات ناشی از خستگی در حین ورزش یا فعالیت های بدنی جلوگیری کند. محققان این حسگر را در  شلوار ورزشی بکارگرفتند و باعث میشود که پوشندگان اگاه شوند چه زمانی به حد مجاز نزدیک و چه زمانی باید استراحت کنند. این سنسور از نوع خاصی از نخ ساخته شده است که تأثیر خستگی را بر حرکات بدن فرد، مانند کوتاه کردن گام‌ها و الگوهای حرکتی نامنظم اندازه‌گیری می‌کند.

محققان دانشگاه بریستول پارچه ای را معرفی کردند که ضربان قلب را کنترل می کند:

این پارچه هنگامی که در اطراف مچ قرار می گیرد می تواند ضربان قلب را کنترل کند و می تواند حداقل 10 بار پوشیده و شسته شود بدون اینکه توانایی کنترل و بررسی آن کاهش یابد. هدف این تیم تحقیقاتی، تولید لباس‌های قابل پوشش مانند تی شرت است که بتوان از آن در بیمارستان‌ها یا خانه استفاده کرد تا اطلاعات لازم را فراهم و از راه دور و به طور مداوم بررسی شود.

محقق آمریکایی کلاه هوشمندی طراحی کرد که دمای بدن نوزادان را بررسی می کند:

لباس هوشمند ساخته شده از نخ ترموکرومیک که بر اساس دمای بدن تغییر رنگ می دهد، قادر به تشخیص تب در نوزادان خواهد بود. محقق دانشگاه ایالتی لوئیزیانا کلاه هایی طراحی کرده است که دارای نواری از جنس نخ های کاربردی پنبه ای است که دما را بدون تأثیر بر راحتی پوشش آن تشخیص می دهد. این فناوری می‌تواند نیاز به بررسی دمای نوزاد با استفاده از دماسنج و سایر فناوری‌های تهاجمی را کاهش دهد.

محققان کره جنوبی منسوجات حسگر الکترونیکی مبتنی بر گرافن را توسعه دادند:

تیم تحقیقاتی مشترک کره جنوبی منسوجات الکترونیکی (e-textiles) را بر اساس گرافن ارتقا دادند. منسوجات الکترونیکی تولید شده از طریق حسگرهای مختلف مانند حس های دیداری و شنیداری تبادل اطلاعات می کنند. این پیشرفت راه های جدیدی را برای تولید لباس های صنعتی و نظامی متناسب با مدیریت سلامت شخص و همچنین لباس های “هوشمند” در بخش مراقبت های بهداشتی فراهم می کند.

مهندسان آمریکایی دستگاه‌های قابل پوشش مبتنی بر نساجی را توسعه می‌دهند:

 یک دستگاه قابل پوشش مبتنی بر نساجی که توسط مهندسان دانشگاه رایس ارتقا داده شد ، می‌تواند با بهره‌برداری از این منبع حسی ، به بهبود و در صورت نقص – جبران کمبودها در ورودی‌های بینایی و شنیداری کمک کند. این دستگاه قابل پوشش یک فناوری کاربردی، برای بازیابی حس لامسه برای یک فرد قطع عضو با تعبیه حسگرهایی روی یک پروتز برای جمع‌آوری داده ها است.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/1myb

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *