روغن بچینگ جوت چیست؟

روغن بچینگ جوت

روغن بچینگ جوت یک مایع ممتاز پارافینیک است که برای کمک به فرآیند بچینگ الیاف در بخشی از تولید نخ جوت استفاده می شود. اگر الیاف جوت از عدل گرفته شود و مستقیماً از روی ماشین‌های ریسندگی عبور داده شود، نخ ضعیف و نامرتب می‌شود و با تولید ضایعات زیادی در طول فرآوری همراه است. بچینگ، فرآیند افزودن روغن و آب به الیاف است که به منظور حالت دادن الیاف جوت برای ریسندگی است که در نتیجه نخ قابل قبولی حاصل می شود.

آب فیبر را نرم می کند و قابلیت ارتجاعی آن را افزایش می دهد، میزان شکستگی فیبرو ضایعات را کاهش می دهد و باعث انعطاف پذیری الیاف می شود. همچنین اجازه می دهد الیاف در اطراف پین ها و غلتک ها به راحتی خم شود. در مراحل پایانی فرآیند، روغن نقش کلیدی در ایجاد انسجام در برش ها می شود و به آن قابلیت کشسانی می دهد. در زمان های گذشته روغن و آب را جداگانه اضافه می کردند اما اکنون تقریباً همیشه با هم امولسیون می شوند.

ویژگی های روغن خوب بچینگ :

  1. نباید به جوت یا ماشین تولید کننده نخ جوت آسیب برساند.
  2. رنگ باید قابل قبول باشد.
  3. ریسک احتراق خود به خودی باید به پایین ترین حد خود برسد.
  4. نباید بعد از مدتی حالت گندیده یا چسبناک به خود بگیرد.
  5. بوی نامطبوعی نداشته باشد.
  6. باید به راحتی در دسترس و ارزان باشد.

در ابتدای صنعت، روغن نهنگ به طور گسترده برای بچینگ استفاده می شد، در درجه اول به این دلیل که داندی یک بندر صید نهنگ با عرضه زیادی روغن نهنگ بود. امروزه روغن معدنی تقریباً به طور انحصاری برای ریسندگی نخ ریز مورد استفاده قرار می گیرد، اگرچه روغن نهنگ هنوز به مقدار کم برای ریسندگی نخ ریز نیز استفاده می شود.

تاثیرات روغن بچینگ بر مقاومت نخ جوت

بیشتر مواقع نخ جوت نخ ریسیده ای است با 5-6 درصد روغن، ولی در برخی مواقع شاید نیاز باشد این درصد کاهش یابد. نخ های با درصد روغن پایین ترنسبت نخ هایی که روغن بیشتری دارند قیمت بالاتری دارند زیرا باید به آنها الیاف بیشتری اضافه کرد تا کمبود روغن را جبران کند و الیاف جوت به نسبت روغن مینرال گران تر هستند.

قیمت بالاتر صرف نظر از هزینه‌های فرآوری اضافی، تنها با هزینه مواد توجیه می‌شود. بنابراین، استفاده از روغن تا حد امکان از نظر اقتصادی سودمند است، اما محدودیت فنی برای مقدار روغن وجود دارد. بیش از 6 درصد محتوای روغن باعث ایجاد مشکلاتی می شود زیرا پین ها و غلتک های ماشین با یک رسوب سیاه کثیف پوشیده می شوند و کیفیت جوت را پایین می آورند. پس از تعیین سطح روغن، مقدار روغن مورد نیاز از وزن الیاف مورد پردازش محاسبه می شود. با این حال، مقداری روغن اضافه شده در ضایعات الیاف زیر دستگاه ها از بین می رود به خصوص در کارد ها، این زباله ها همیشه به شدت مملو از نفت هستند. در زمان بچینگ، 10 درصد روغنی که به 400 پوند جوت اضافه می شود از بین می رود، بنابراین اگر 20 پوند روغن به 400 پوند جوت اضافه شود، تنها 18 پوند روغن در نخ باقی می ماند. اگرچه ریسندگی جوت بدون روغن از نظر تجاری قابل دوام نیست، مقدار و ماهیت روغن بسیار مهم نیست. نتایج آزمایش هایی که در آن میزان روغن نخ از 0.5 درصد به 9.0 درصد تغییر کرده است در جدول زیر نمایش داده شده است.

همانطور که از جدول می بینید، استحکام نخ در صورت وجود روغن به شدت کاهش نمی یابد و هنگامی که تقریباً دو برابر روغن اضافه می شود، استحکام افزایش نمی یابد. با این حال، حتی اگر روغن‌های با ویسکوزیته بالا بار شکنندگی نخ را کاهش داده و آن را نامنظم‌ تر کنند، این اثرات زمانی آشکار می‌شوند که روغن دو یا سه برابر ویسکوزیته روغن بچینگ باشد.

مشکلات استفاده نهایی مرتبط با بچینگ روغن

همانطور که استفاده از جوت گسترده تر و تخصصی تر می شود، گاهی اوقات به مقادیر کمتر روغن یا انواع مختلف روغن نیاز است. مصارف نهایی چنین موادی شامل بسته بندی مواد غذایی، نخ فرش و … است. در برخی از مواد غذایی مانند آرد، حالت نهایی زمانی است که در کیسه های جوت بسته بندی می شوند، بنابراین بسیار مهم است که از آلودگی با بچینگ روغن جلوگیری شود. بهتر است از یک روغن بسیار تصفیه شده استفاده کنید که بی مزه و بی بو باشد، اگرچه کاهش محتوای روغن معمولی بچینگ به 1 درصد یا کمتر نیز در بیشتر موارد مشکل را حل می کند. برای جلوگیری از مشکلات کثیفی در فرش‌ها، اعم از بافته شده یا پرزدار، جایی که از پرزهای ویسکوز یا پنبه استفاده می‌شود، میزان روغن باید به ۱ درصد یا کمتر کاهش یابد. در نخ های خاب، کثیفی زمانی اتفاق می افتد که روغن بچینگ در حین عملیات فیتیله شدن الیاف، ذرات گرد و غبار را در شکاف خود به دام بیاندازد. در نتیجه کاهش مقدار روغن، از کثیف شدن جلوگیری می کند. در مواردی که قرار است از پارچه جوت به عنوان پارچه پایه برای پوشش PVC استفاده شود، روغن می تواند به پلاستیک نفود کرده و باعث ایجاد لکه شود. این اتفاق به ویژه در سایه های پاستلی مشهود است. با استفاده از 1 درصد یا کمتر از روغن بچینگ معمولی یا استفاده از روغن سفید فنی که در معرض نور زرد نمی شود، می توان بر این مشکل غلبه کرد. عوامل خاصی وجود دارند که در این مشکلات مشترک هستند. مشکلی در بچینگ روغن شناسایی شده است که در سطح معمول 5 درصد است. در همه موارد، مشکلات را می توان با کاهش مقدار روغن موجود یا تغییر به روغن بسیار تصفیه شده برطرف کرد.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/ls86

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *