میزان تولید و صادرات جوت در هند

میزان تولید و صادرات جوت هندی

گیاه جوت بعد از پنبه، دومین گیاه مهم و کاربردی است و به علت ظاهر براقش به الیاف طلایی نیز معروف است.

طبق گزارش هیئت ملی جوت، هند اولین کشور تولید کننده جوت در جهان است و پس از آن بنگلادش، چین و تایلند قرار دارند. در سال 2021، بزرگترین صادرکنندگان جوت و سایر الیاف نساجی بنگلادش (161 میلیون دلار)، هند (33.4 میلیون دلار)، تانزانیا، بلژیک و آلمان بودند. در سال 2021، بزرگترین واردکنندگان جوت و سایر الیاف نساجی پاکستان (58.3 میلیون دلار)، هند (49.4 میلیون دلار)، نپال، چین و هلند بودند.

دولت هند در آپریل 2023 گواهی اصالت را برای محصولات جوت با نام “Jute Mark India” معرفی کرده است. این یک ابتکار برای ترویج  و ضمانت کیفیت محصولات جوت هندی است. پیش بینی می شود که این گواهینامه باعث رشد بازار داخلی هند و صادرات محصول جوت شود. مشتریان می توانند با اسکن کد QR انحصاری موجود در هر برچسب Jute Mark، درباره مشخصات آن اطلاع پیدا کنند.

هند در سال مالی 2022 بیش از 38 میلیارد روپیه کالاهای جوت صادر کرد که نسبت به سال قبل شاهد افزایش27% بود. حتی با وجود کاهش در صادرات کالاهای جوت در سال مالی 2013 و 2015، به طور کلی ارزش صادرات از حدود هشت میلیارد روپیه در سال 2010 به تقریباً سه برابر این ارزش در سال 2018 افزایش یافت.

بنگال غربی، اوریسا، آسام، بیهار و آندرا پرادش عمده ترین ایالت های تولید کننده جوت در هند هستند. با این حال، تعداد زیادی از ریسندگی های جوت در بنگال غربی واقع شده است. این بخش به عنوان ناحیه استراتژیک تولید جوت در هند به شمار میرود که به شدت اقتصاد جوت هند به آن وابسته است.

با توجه به تقاضای قابل توجه بازار محلی، 90 درصد کل تولید جوت اغلب در داخل کشور استفاده می شود. در سال مالی 2022، تولید کالاهای جوت در هند به 1080 لک تن رسید.

با گذشت زمان، صادرات جوت و محصولات جوت هندی افزایش فوق العاده ای داشت. مقدار کل صادرات جوت با %CAGR 9 بین سال های 2015-16 و 2020-21 افزایش یافته است.

هند، محصولات جوت را عمدتا به ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا، بلژیک، مصر، آلمان، ایتالیا، ژاپن، عربستان سعودی و ترکیه صادر می کند. ایالات متحده در سال های 2021-2022 وارد کننده پیشرو محصولات جوت از هند بود و پس از آن بریتانیا و آلمان قرار داشت. ارزش صادرات محصولات جوت از سال 2018 در حال افزایش بوده و پیش بینی می شود در آینده نیز همین روند ادامه یابد.

الیاف جوت می تواند با دیگر الیاف طبیعی و مصنوعی مخلوط شده و حتی رنگهای سلولزی را به خود جذب کند .

جوت عمدتاً برای تولید گونی و پارچه بسته بندی عدل های پنبه، بستری برای رشد گیاهان، تولید خمیر و کاغذ، بسیاری از محصولات خانگی و منسوجات بی بافت استفاده می شود. خواص ضد الکتریسیته و رسانایی حرارتی کم، از جمله ویژگی های بسیار بزرگ منسوجات تولید شده از این الیاف است.

خواص جوت

  1.  دارای رنگ های مختلف از قهوه ای تا سفید است
  2.  الیاف جوت در برابر قلیا و اسیدهای قوی آسیب پذیر است.
  3. در برابر مواد سفیدگری مقاوم است.
  4. در برابر نور خورشید به دلیل وجود لیگنین تغییر رنگ میدهد.
  5. بیشتر از پنبه و کتان از رشد کپک جلوگیری میکند.
  6. رنگرزی آن آسان است

نوآوری در صنعت جوت:

  • اخیرا از الیاف جوت برای افزایش مقاومت سازه های بتنی و بالا بردن کیفیت سازه های ساختمانی استفاده میشود. افزودن افزودن جوت کافی به بتن می تواند چقرمگی، شکل پذیری، مقاومت خمشی، مقاومت کششی، مقاومت فشاری و مقاومت در مقابل ترک و شکست سازه را افزایش دهد. به علاوه باعث افزایش تواند انعطاف پذیری در برابر زلزله را نیز افزایش دهد.
  • در فرآوری جوت از فن آوری نانو استفاده میشود که موجب افزایش دوام، افزایش استحکام کششی و مقاومت در برابر رطوبت می شوند

هند به دلیل دسترسی فراوان له جوت خام، امکان تولید زیاد، نیروی کار ماهر و نیمه ماهر، مشوق ها و طرح های حمایتی دولت، در مقایسه با سایر کشور ها دارای مزیت رقابتی است که میتواند این صنعت را به یک رقیب موثر در بازار جهانی تبدیل کند.

 

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/ig38

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *