گزارش بازار جوت

بنگلادش

جوت خام: در طول ماه نوامبر، تقاضای جوت خام از هند و پاکستان در سطح نسبتا پایینی بود. در مجموع خریداران هندی در طول این مدت حدود 2000 تا 2500 تن و پاکستان 2 تن سفارش دادند. تقاضای صادرات از سایر خریداران بین المللی از کشورهای واردکننده مانند چین، ویتنام، روسیه و تونس همچنان در سطح پایینی قرار داشت. تقاضای داخلی از کارخانه‌های ریسندگی نخ لا و دولای  جوت و همچنین جوت خام با کیفیت بالا و پایین در بازار را با توجه به نیازهای خود سفارش دادند. کشاورزان در اکثر مناطق کشت جوت از قیمت فعلی بازار ناراضی هستند. بر اساس گزارش های محلی، قیمت جوت در بازارهای داخلی بنگلادش حداقل 800 تا 900 BDT در هر ماند (0.19-0.22  دلار/ کیلوگرم ) است که در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است، در حالی که هزینه های تولید دو برابر شده است. در نتیجه، کشاورزان تصمیم گرفتند جوت خود را در انبار نگه دارند و فعلا جوت را برای فروش به بازارهای هفتگی روستایی نیاورند. بسیاری از کشاورزان به کشت‌های جایگزین (مانند سیب زمینی) روی می‌آورند که سود بیشتری به همراه دارد. صادرات جوت خام ازجولای2022 تا ژوئن 2023 ، 1.235.108 عدل بود در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته 801.223 عدل بوده است.

اب و هوا :

در نیمه اول ماه نوامبر، کل کشور افتابی بود.  با این حال، در اواسط نوامبر، گرد باد به سواحل بنگلادش رسید و خسارت قابل توجهی به خانه‌ها ، حمل‌ونقل و منابع انرژی وارد کرد. با وجود اینکه گردباد فقط بادهای ضعیف را به همراه داشت، بارندگی هایی که همراه با آن بود به محصولات در مناطق ساحلی آسیب رساند.

نخ تک لا و دولای جوت:

تقاضای صادرات برای نخ تک لا و دولا جوت با کیفیت بالاو پایین از بازارهایی مانند ترکیه، ازبکستان ، ایران، هند، چین، ویتنام، اندونزی و کشورهای خاورمیانه به طور منظم در طول ماه برقرار بود. تقاضای داخلی  نیز برای نخ تک لا و دولا جوت جهت بسته بندی گونی به طور منظم برقرار بود. قیمت صادرات نخ تک لا و دولای جوت  ثابت ماند.

محصولات جوت:

از اواسط ماه نوامبر، تقاضای صادرات برای هر دو محصول جوت چتایی(Hessians)  و گونی از خریداران کشورهای آفریقایی، اروپا، استرالیا و ایالات متحده افزایش یافته است. همین امر در مورد تقاضای کشورهای خاورمیانه و همچنین آسیا نیز صدق می کند. در بازار بطور مداوم هند خواستار محصولات جوت Binola and B-Twill (پارچه های کیسه های گونی ) بود. تقاضای جوت  CBC  ( لایه ی پشت فرش و گلیم ) از کشورهای واردکننده معمولی مانند اروپا، انگلستان، نیوزلند و ژاپن نیز افزایش یافته است. همچنین تقاضای داخلی برای چتایی و گونی بمنظور بسته بندی در ماه نوامبر افزایش یافته است. در طول این ماه قیمت چتایی (Hessians) و گونی و CBC ثابت بود.

متفرقه:

هیئت ملی درآمد بنگلادش تصمیم به تمدید کاهش مالیات برای تولیدکنندگان کالاهای جوت به مدت سه سال تا سال 2025/ 26 گرفت. نرخ مالیات برای تولیدکنندگان کالاهای جوت10 درصد، تقریباً یک سوم نرخ مالیاتی سایر شرکت ها است. این تصمیم بدلیل کاهش مداوم صادرات کالاهای جوت و کاهش تقاضا در صادرات گرفته شده است. کاهش قابل توجه صادرات جوت و محصولات جوت بهبود نیافت زیرا حمل و نقل بین المللی در چهار ماهه اول سال جاری به میزان 1 درصد کاهش یافت. داده های منتشر شده توسط دفتر توسعه صادرات نشان می دهد که درآمد ارزی از بخش جوت 1161 میلیارد دلار در سال 2021 بوده است. درآمد ارز صادراتی به کاهش حدود 1128 میلیارد دلار در سال مالی 2022 و به 912 میلیون دلار در سال مالی 2023 ادامه داد.  درآمد حاصل از جوت خام  29 درصد ، نخ تک لا و دولا جوت 5 درصد و گونی و کیسه های جوت 23 درصد کاهش یافته است.

تجارت دوجانبه هند و بنگلادش

هند از سال 2017  تعرفه ضد دامپینگ بر محصولات جوت بنگلادش وضع کرده است. صادرکنندگان می گویند اگر CVD (ارزش افزوده) هند بر محصولات جوت وارد شده از بنگلادش اعمال شود، ضربه بزرگی به صادرات جوت بنگلادش وارد خواهد شد. با این حال، در صورت وجود ضد دامپینگ، نمی توان CVD را بر روی محصول اعمال کرد، زیرا توسط سازمان تجارت جهانی  و همچنین قانون هند ممنوع است. بنگلادش از هند درخواست کرد ، اگر هند CVD را اعمال نکند وضع مالیات  ضد دامپینگ بر محصولات جوت به قوت خود باقی ماند. در حالیکه انجمن کارخانجات جوت هند درخواست اعمال CVD بر محصولات جوت تولید شده در بنگلادش یا صادر شده از بنگلادش را کرده است. بنگلادش یارانه های زیادی برای واردات ماشین آلات مورد استفاده در صنعت جوت ارائه می دهد و همچنین مشوق های نقدی را برای شرکت های تولید کننده جوت  ارائه می کند. محصولات جوت بنگلادش بر صنعت جوت هند تأثیر می گذارد.

هند در ژانویه 2017 تعرفه های ضد دامپینگ را از 19 تا 352 دلار در هر تن برای جوت صادرات بنگلادش به مدت پنج سال اعمال کرد. پس از پایان دوره در 1 ژانویه، کشورهند این دوره را برای پنج سال دیگر تمدید کرد. در چنین شرایطی اگر هند  CVDرا اجرا کند تأثیر منفی بر جوت بنگلادش خواهد گذاشت.

هند

جوت خام

قیمت های حاکم بر بازار در پایان ماه گذشته توسط انجمن جوت 72.41 و 60.34 دلار در هر 100 کیلوگرم اعلام شد(0.72-0.6 دلار/کیلوگرم). این قیمت ها بر اساس حداقل قیمت معاملات تنظیم شده  است. با این حال، تعداد بسیار کمی از معاملات در این سطح از قیمت در حال انجام است.

محصولات جدید

برداشت محصولات جوت در تمام مناطق کشت کامل شده است. راندمان برداشت محصول انتظار می رود در سال 2023/24 حدود 8.0 میلیون باشد. در حالیکه در سال گذشته 9.3 میلیون عدل برداشت شد. میزان تغییر محصولات در حدود 2.2 میلیون عدل برآورد می شود. جوت خام در کارخانه های جوت هندی حدود 434000 عدل در طول ماه نوامبر بود (در حالیکه 702000 عدل در ماه اکتبر بوده است).

آب و هوا

در طول ماه نوامبر، هوا خشک و دما به تدریج در حال کاهش است، اما تاکنون اب و هوای زمستانی وجود ندارد. بارش‌های شدید در ماه اکتبر کمبود ماه‌های گذشته را برطرف کرد و همچنین به کلکته کمک کرد تا به ۹۸ درصد از بارش‌های فصلی باران‌های موسمی امسال خود برسد.

نخ تک لا و دولای جوت

پس از آن که تقاضا برای نخ تک لا و دولای جوت برای اولین بار در ماه اکتبر افزایش یافت مجددا تقاضا در طول ماه نوامبر کاهش یافت. در نتیجه قیمت ها حدود 2 درصد کاهش یافت.

محصولات جوت:

قیمت چتایی اندکی افزایش یافت و در هر تن 115000 IRs (1387.9 دلار) قیمت اعلام شد. برخی کارخانه ها درخواست افزایش 7.5 درصدی در برابر قیمت های اعلام شده داشته اند. به گفته منابع داخلی، در مناقصه یک سفارش بزرگ 20 میلیون عدل برای تبلیغات خریداری شده است که احتمالا بر قیمت چتایی تاثیر میگذارد.

قیمت بازار برای جوت گونی ثابت ماند و بین 80.000 تا 96.000 IRs (965.5-1158.58 دلار) در تن در نوسان بود. برخی کارخانه ها درخواست افزایش 20 درصدی در برابر قیمت های استاندارد اعلام شده داشته اند. به دلیل سفارشات ضعیف دولت هند، بسیاری از کارخانه‌ها ذخیره سازی محصولات جوت را در انبار افزایش دادند بنابراین فضای انبارهای ذخیره پرشده و مشتاق فروش و بهبود جریان نقدی هستند. موجودی بالای پارچه گونی بر واردات آن از بنگلادش تأثیر دارد که به اندازه واردات نخ تک لا و دو لاجوت ، واردات پارچه گونی و چتایی در طول ماه نوامبر کاهش یافته است. دولت هند حدود 175000 عدل از جوت  گونی  B-Twill را در طول این مدت سفارش داد. درحالیکه انتظار میرفت حجم سفارشات در ماه نوامبر 350000 عدل باشد. هیچ سفارشی از جوت برای لایه های پشت فرش و گلیم (CBC) در ماه نوامبر گزارش نشده است. در نتیجه اکثر کارخانه ها تولید CBC را متوقف کردند. تولید کالاهای جوت کارخانه های جوت در ماه سپتامبر 2023 در مجموع 98.300 تن گزارش شد که 3.100 تن نخ تک لا و دولا جوت بود. در ماه اکتبر 2023 ، تولید محصولات جوت در مجموع 86.100 تن و 3 تن نخ تک لا و دولای جوت است.

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/33hc

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *