نخ‌های استفاده شده در ریسندگی نیمه فاستونی

نیمه فاستونی

نخ‌های نیمه فاستونی شامل انواع نخ‌های ظریف ریسی می‌باشد که می‌توان آنها را از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار داد، مهمترین این طبقه‌بندی‌ها عبارت است از طبقه‌بندی بر اساس مواد اولیه مصرفی و کاربرد.

طبقه‌بندی نخ‌های نیمه ‌فاستونی از لحاظ نوع مواد اولیه مصرفی:

مهمترین ماده اولیه در تمامی واحدهای ریسندگی الیاف می‌باشند. نوع الیاف مصرفی در ساختمان  نخ تعیین کننده بسیاری از ویژگی‌ها و خواص نخ تولیدی خواهد بود. این الیاف را می‌توان از جهات متفاوتی دسته‌بندی نمود که عبارتند از: جنس الیاف، ظرافت الیاف، طول متوسط الیاف، رنگ و سایر خصوصیات الیاف.

1.جنس الیاف:

در سیستم ریسندگی نیمه فاستونی انواع الیاف پشم، پلی‌استر، اکریلیک، نایلون و ویسکوز و یا مخلوط آنها را می‌توان استفاده نمود که نخ‌های تولیدی هر یک از این الیاف یا مخلوط آنها دارای ویژگی خاص خود بوده و در طبقه ویژه‌ای قابل دسته‌بندی خواهد بود.

2.ظرافت الیاف:

ظرافت متوسط بکار رفته در ساختمان نخ ویژگی خاصی به نخ‌ها می‌بخشد. الیاف ظریف‌تر زیردست نرم‌تر و سطحی یکنواخت‌تر از الیاف ضخیم دارند. ظرافت الیاف را براساس واحد دنیر تعیین می‌شود و معمولا الیاف با ظرافت 1 تا 7 دنیر در این سیستم ریسندگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

3.طول متوسط الیاف

طول متوسط الیاف پشم در محدوده بین 8-22 سانتیمتر قرار دارد. الیاف مصنوعی مورد استفاده در این سیستم نیز بایستی دارای طول متوسطی شبیه به الیاف پشم باشد. هرچه طول و ظرافت الیاف بیشتر باشد نخ یکنواختری تولید خواهد شد.

4.رنگ الیاف مصرفی

بدیهی است که نخ‌های تولیدی برای استفاده در مراحل بعدی باید دارای رنگ دلخواه باشد، تولید نخ رنگی به دو صورت انجام می‌شود. اول اینکه در تولید نخ از الیاف رنگرزی شده استفاده شود و یا پس از عملیات ریسندگی نخ‌های تولیدی رنگرزی شوند. نخ‌های رنگی حاصل از الیاف رنگرزی شده دارای ثبات رنگی بیشتری نسبت به نخ‌های رنگی تولید شده به روش دیگر می‌باشند.

5.سایر خصوصیات الیاف

برخی از الیاف دارای خواص ویژه‌ای هستند به عنوان مثال الیاف اکریلیک که در تولید نخ‌های هایبالک و انواع کاموا مصرف می‌شوند، شامل دو دسته از الیاف اکریلیک می‌باشند که یکی از آنها در برابر عملیات حرارتی در درجه حرارت معینی تقلیل طول می‌دهند و دیگری در برابر این عملیات حرارتی از نظر طول ثابت می‌مانند از این ویژگی برای تولید نخ‌های هایبالک استفاده می‌شود.

سیستم ریسندگی نیمه فاستونی برای نخ‌های ظریف و نیمه ضخیم به کار گرفته می‌شود. دامنه نمرات نخ‌های قابل دستیابی این سیستم ریسندگی در حدود 20 تا 100 متریک می‌باشد که می‌تواند در بافت پارچه‌های حلقوی پودی، حلقوی تاری و انواع تاری پودی سبک و متوسط و پارچه‌های شبه فاستونی به مصرف برسد. درواقع کاربرد محصول بسته به نوع مواد اولیه و فرآیند تولید متفاوت خواهد بود.

نخ ظریف‌ریسی نیمه فاستونی را بسته به نوع کاربرد نیز می‌توان طبقه‌بندی نمود:

  1. نخ‌های مورد مصرف در سیستم بافندگی تاری پودی
  2. نخ مورد مصرف در سیستم بافندگی حلقوی (کشبافی)

نخ‌های مورد مصرف در سیستم بافندگی تاری پودی از ضریب تاب بالاتر و استحکام بیشتری نسبت به نخ‌های کشبافی برخوردار هستند و نخ‌های کشبافی نیز دارای ازدیاد طول بیشتر بوده و تاب کمتری دارند به همین دلیل در سیستم بافندگی حلقوی نخ‌های اکریلیک هایبالک بیشترین مصرف را دارند

مطالب مرتبط:

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/0tjb

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

1 دیدگاه برای “نخ‌های استفاده شده در ریسندگی نیمه فاستونی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *