چشم انداز بازار پنبه 3 نوامبر 2022

چشم انداز پنبه جهانی

قیمت نخ در هند:

هند:

پنبه در روز دوشنبه در بازار عمده نقطه ای شمال هند با روند ثابتی معامله شد. امروز هوا صاف است. محصول جدید پنبه در زمان تحویل آماده در پنجاب، هر ماند 6400-6450 روپیه معامله می شود. در هاریانا، هر ماند 6350 تا 6450 روپیه عرضه شد. در حالی که در راجستان علیا، قیمت تحویل آماده 6450 تا 6550 روپیه در هر ماند بود.

قیمت پنبه در بازار غرب هند در روز دوشنبه ثابت ماند. Sankar-6، محصول جدید 29 میلی متر، در گجرات با قیمت هر کندی 65,500-66,500 روپیه و محصول 28.5میلی متر با قیمت 64,000-65,000 روپیه معامله شد. در ماهاراشترا، محصول جدید پنبه مرغوب (29 میلی‌متر) با قیمت 66000 تا 66500 روپیه در هر کندی معامله شد.

قیمت نقدی پنبه در مراکز تجاری اصلی جنوب هند ثابت بود.

پاکستان:

با حاکم شدن روند صعودی، نرخ نقطه ای افزایش می یابد:

کراچی: روند صعودی در بازار محلی پنبه، تحت تأثیر بازار بین المللی پنبه، حاکم شد. پیش بینی می شود تولید پنبه تا 41 درصد کاهش پیدا میکند. انتظار می رود کل تولید پنبه حدود 50 عدل لاک باشد. حدود 65 عدل لاکی پنبه باید وارد شود. در حال حاضر قرارداد واردات حدود 48 عدد لاک بال منعقد شده است. در بازار محلی پنبه در هفته گذشته یک روند صعودی حاکم شد. افزایش 1000 روپیه در هر ماند در نرخ پنبه مشاهده شد. در سه روز اول هفته روند نزولی در بازار حاکم شد. نرخ معاملات آتی پنبه نیویورک پس از کاهش به هفتاد و یک سنت آمریکا در هر پوند رسید، اما عصر پنجشنبه شاهد افزایش شانزده سنت آمریکا بود و به بالاترین سطح، هشتاد و هفت سنت آمریکایی رسید و نام چین در خرید این پنبه به چشم میخورد. سفته بازان که قبلا پنبه را فروخته بودند دوباره به خرید علاقه نشان دادند. از سوی دیگر، روز پنج‌شنبه انجمن پنبه‌پاشی‌های پاکستان گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن پنبه بذری Phutti) ) معادل بیش از 3.7 میلیون یا دقیقاً 3707693 عدل تا اول نوامبر 2022 با کاهش 40.74 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به کارخانه‌های سراسر کشور رسیده است.

با این حال، اسپینرهای نساجی نیز سیاست انتظار و دید را اتخاذ کرده اند که به دلیل آن حجم تجارت نسبتاً کم است. با ادامه رکود بین المللی و تشدید درگیری بین روسیه و اوکراین، زمان نشان خواهد داد که بازار در روزهای آینده به چه سمتی می رود. جدای از این، وضعیت سیاسی محلی نیز نامشخص است. به گفته کارخانه های نساجی، تقاضا و قیمت نخ پنبه و محصولات نساجی با رکود مواجه شده است. به دلیل تنگنای مالی فوق العاده، تقریباً پنجاه درصد از بخش نساجی تعطیل است. بسیاری از کارخانه ها کارکنان خود را اخراج کرده اند که منجر به افزایش بیکاری شده است. نرخ پنبه در سند بین 14000 تا 18000 روپیه در هر ماوند است و نرخ پوتی بین 6000 تا 8200 روپیه در هر 40 کیلوگرم است. نرخ پنبه در پنجاب بین 15000 تا 18000 روپیه در هر ماند است و نرخ پوتی در هر 40 کیلوگرم 6500 تا 8500 روپیه است. نرخ پنبه در بلوچستان بین 15000 تا 18000 روپیه در هر ماند است. نرخ پوتی بین 6500 تا 8500 روپیه در هر 40 کیلوگرم است. کمیته نرخ نقطه ای انجمن پنبه کراچی، نرخ نقدی را 200 روپیه به ازای هر ماند افزایش داد و آن را به 16700 روپیه در هر ماند رساند.

بنگلادش:

ایالات متحده همچنان بازار اصلی صادرات پوشاک بنگلادشی است:

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: آمریکا همچنان مقصد اصلی صادرات اقلام پوشاک ساخت بنگلادش خواهد بود، زیرا واشنگتن با داکا برای بهبود شرایط کارخانه‌های این کشور همکاری می‌کند. ایالات متحده برای چندین دهه بزرگترین مقصد صادراتی بنگلادش بوده است. وضعیت آن با وجود فشارهای تورمی بالاتر بر مصرف کنندگان که ناشی از افزایش قیمت کالاها در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین و پیامدهای کووید-19 است، حفظ شده است. بر اساس داده‌های دفتر توسعه صادرات، صادرات کلی بنگلادش به ایالات متحده در سال مالی 2021-2022 بلافاصله با 49.35 درصد رشد به 10.41 میلیارد دلار رسید که بالاترین سرعت رشد است. این درآمد در سال 2020-2021 به 6.97 میلیارد دلار رسید. محموله‌های پوشاک در سال مالی گذشته به 9.01 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با 5.94 میلیارد دلار در سال قبل از آن 51.68 درصد رشد سالانه داشت. آرون ونکاتارامان، دستیار وزیر بازرگانی در امور بازارهای جهانی  همچنین گفت: «ما از نزدیک با دولت بنگلادش برای رسیدگی به تعدادی از مسائلی که شناسایی کرده‌ایم و همچنین تعدادی از شرکای تجاری در بنگلادش برای تقویت حقوق کارگری کار می‌کنیم.» مدیر کل خدمات بازرگانی ایالات متحده هفته گذشته در داکا بود تا مرکز خدمات تجاری جدید ایالات متحده را در پایتخت افتتاح کند. ایالات متحده با دولت، سازمان بین المللی کار و اتحادیه اروپا برای بهبود شرایط کار و حقوق در بنگلادش همکاری می کند.

اخبار کلی

کاهش قیمت پنبه به دلیل مازاد عرضه: 7 نوامبر 2022 – قیمت پنبه داخلی احتمالاً در سه ماهه سوم سال مالی جاری به دلیل ورود تازه پنبه به بازار ایالت‌های تولیدکننده پنبه کاهش می‌یابد. در مقایسه با نزدیک به 30.7 میلیون عدل (170 کیلوگرم در هر عدل) در فصل قبل، انجمن پنبه هند CAI) ) تولید پنبه را تقریباً با 12 درصد افزایش، به 34 تا 35 میلیون عدل در فصل جاری داخلی 2022-2023 رسانده است (اکتبر تا سپتامبر).

طبق گزارش اخیر رتبه بندی و تحقیقات هند، تخمین زده می شود که تولید پنبه 7 درصد بیشتر از سطح زیر کشت در فصل فعلی پنبه داخلی می شود. این گزارش ادعا می کند که با توجه به اینکه مصرف داخلی و همچنین مصرف جهانی احتمالاً کمتر از فصل قبل است، باعث می شود که مازاد عرضه احتمالاً بر قیمت ها تأثیر بگذارد. این روند در میانگین قیمت‌های ماهانه منعکس می‌شود که نسبت به سال گذشته نزدیک به 13.4 درصد و 0.5 درصد کاهش یافته است. طبق این گزارش، اگرچه اختلاف بین قیمت پنبه هندی و پنبه بین‌المللی به میزان قابل توجهی (حدود 50 درصد )کاهش یافت، پنبه هند همچنان در ماه اکتبر امسال گران‌تر از پنبه بین‌المللی بود. به گفته رئیس CAI، Atul Ganatra، قیمت پنبه در بازار داخلی حدود 65000 روپیه برای هر کندی (356 کیلوگرم) در نوسان است در حالی که در بورس بین المللی پنبه (ICE 51000) روپیه یا 78.5 سنت است. در واقع، برخی از شرکت‌های چند ملیتی قراردادهای ماه ژانویه را با قیمت 59000 تا 60000 روپیه برای هر کندی در بازار داخلی پیش فروش می‌کنند. آنها با گرفتن قرارداد ICE ژانویه به قیمت 50000 روپیه یا 78 سنت ریسک خود را پوشش می دهند. گاناترا می‌گوید: «این فعالیت برای کل زنجیره ارزش نساجی، به‌ویژه برای ریسندگان و خریداران نخ، هشداردهنده است». گوتام دامسانیا، دبیر انجمن ریسندگی گجرات (SAG) می‌گوید کارخانه‌های ریسندگی در سرتاسر هند منتظر کاهش بیشتر قیمت‌های پنبه هستند و افزود که برای رقابت در بازار بین‌المللی نخ پنبه، کارخانه‌های محلی نیاز به تهیه مواد خام با قیمت‌های رایج بین‌المللی دارند، زیرا از کل تولید نخ پنبه هند، 40 درصد آن صادر می‌شود. اختلاف بین قیمت‌های داخلی و بین‌المللی پنبه، رقابت‌پذیری ریسنده‌های نخ هندی را تعیین می‌کند. در حالی که قیمت جهانی پنبه بین آوریل و آگوست امسال به دلیل افزایش تولید 17 درصد کاهش یافت.

قیمت های داخلی به دلیل عرضه محدود در این دوره 2 درصد افزایش یافت. در گزارش اخیر CRISIL Ratings آمده است که پنبه داخلی گران‌تر، رقابت‌پذیری هند را کاهش داده و منجر به از دست دادن سهم بازار صادرات به چین و بنگلادش می‌شود. Mohit Makhija، مدیر ارشد CRISIL Ratings می‌گوید که تولید بالاتر پنبه باید قیمت‌های داخلی را کاهش دهد و به ریسنده‌ها اجازه می‌دهد تا مقداری رقابت صادراتی را به دست آورند، اما قیمت‌های بین‌المللی پنبه ممکن است با کاهش تقاضای نخ پاکستان و ویتنام در بحبوحه تولید، با ثبات جهانی کاهش یابد. Avdhesh Sejpal ، رئیس انجمن دلالان پنبه، دانه پنبه و کیک پنبه ای تمام هند، می گوید که ورود تازه پنبه در گجرات و سایر ایالت های کشت پنبه آغاز شده است، اما کشاورزان همچنان تمایلی به فروش محصول خود با نرخ فعلی ندارند زیرا آنها اوج پنبه را دیده اند. قیمت پنبه بر اساس ظرفیت نگهداری کشاورزان و صادرات و همچنین تقاضای صنعت نساجی داخلی در روزهای آینده تعیین خواهد شد.

انجمن پنبه هند : CIA : Cotton Association of India

انجمن ریسندگی گجرات : SAG: Spinners Association of Gujarat

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/diqr

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *