کابل های فیبر نوری

 

کابل های فیبر نوری یکی از قدرتمندترین ابزارها برای انتقال داده هستند. اجزاء مختلف یک کابل فیبر نوری شامل هسته مرکزی (core)، روکش (cladding)، لایه کولار (Kevlar)، بست فلزی (ferrule) و اتصال دهنده (connector) است. هسته ی مرکزی متشکل از یک رشته ی بسیار نازک از الیاف ممتد شیشه است که ضخامتی شبیه به موی انسان دارد و وظیفه ی انتقال پالس های نوری را بر عهده دارد، پس از مونتاژ بخش های مختلف، هسته پرداخت شده و آماده انتقال داده است. لایه ی اطراف هسته روکش یا cladding است. این روکش معمولا از جنس پلیمر اکریلات یا پلی آمید است و نور تابیده شده را بازتاب کرده و به داخل هسته برمیگرداند. به عنوان محافظ خارجی لیف شیشه عموما از یک لایه کولار استفاده میشود. مقاومت کششی بالای این لیف، امکان محافظت از هسته را فراهم می کند. در اطراف کولار یک غلاف قرار دارد که خارجی ترین لایه ی کابل را تشکیل میدهد. این غلاف عموما از جنس PVC یا یک ترکیب نسوز است. البته شرایط محیطی عامل تعیین کننده ی مناسب ترین نوع ماده برای غلاف است. شکل زیر بخش های مختلف فیبر نوری را نشان میدهد.

 

Connector قطعه ای است که اتصال به تجهیزات مختلف را ممکن میسازد و ferrule بخش برجسته ی connector است. جنس ferrule غالبا از سرامیک یا پلاستیک است و امکان اتصال به گیرنده یا فرستنده را فراهم میکند. این بخش گران ترین بخش از connector یک فیبر نوری است.

مزایای زیاد فیبر نوری که در زیر ذکر شده است سبب تمایل روزافزون بازار برای جاگزینی این الیاف با کابل های مسی شده است:

  • کاهش اتلاف سیگنال در واحد مسافت
  • ظرفیت بالاتر که اجازه عمل در نرخ داده ی زیاد را میدهد
  • سایز فیزیکی کوچکتر
  • ایمنی در برابر تداخل و غیره

کابل های فیبر نوری می توانند سیگنال ها را در حالت های (mode) مختلفی حمل کنند. منظور از mode در حقیقت مسیری است که پرتو نور در فیبر نوری دنبال میکند. از این منظر کابل های فیبر نوری به دو دسته ی single mode و multimode تقسیم می شوند.

الیاف نوری single mode از یک هسته ی بسیار نازک تشکیل شده اند و سیگنال در طول آن بدون برخورد با دیواره های فیبر عبور می کند. از این الیاف در CATV، اینترنت و تلفن استفاده میشود.

Multimode حدود 10 برابر بزرگتر از single mode است.

سیگنال ها می توانند از مسیرهای مختلفی از میان این الیاف عبور کنند. این نوع کابل ها تنها می توانند اطلاعات را در مسافت های کوتاه منتقل کنند و بنابراین برای برقراری اتصال های درون شبکه ای کاربرد زیادی دارند.

از جمله کاربردهای کابل های فیبر نوری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شبکه های کامپیوتری
  • صدا و سیما
  • اسکن های پزشکی
  • تجهیزات نظامی

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/p353

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *