پلی پروپیلن

پلی پروپیلن

پلی پروپیلن (Polypropylene (PP)) که با نام پلی پروپن (polypropene) نیز شناخته میشود، یکی از پلیمرهای ترموپلاست از خانواده پلی اولفین ها است که از پلیمریزاسیون زنجیره ای مونومر پروپیلن تهیه میشود. پلی پروپیلن نیمه کریستالی و غیر قطبی است و خواصی شبیه به پلی اتیلن دارد با این تفاوت که سخت تر از آن بوده و دربرابر گرما مقاومتر است. در سال های اخیر پروپیلن با پایه ی زیستی (Bio-PP) نیز مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. پس از پلی اتیلن، پلی پروپیلن پرمصرف ترین پلیمر برای تولید پلاستیک در سطح جهان است.

  • خواص فیزیکی و شیمیایی:

همانطور که عنوان شد پلی پروپیلن در بسیاری از جنبه ها به ویژه اینترکشن با حلال و خواص الکتریکی، شبیه به پلی اتیلن است. وجود گروه متیل در این پلیمر مقاومت حرارتی و خواص مکانیکی آن را بهبود میدهد اما منجر به کاهش مقاومت شیمیایی آن میشود. خواص پلی پروپیلن به وزن مولکولی وتوزیع وزن مولکولی، کریستالینیتی، نوع و سهم کومونومر (درصورت استفاده) و ایزوتاکتیسیتی آن بستگی دارد. برای مثال در پلی پروپیلن ایزوتاکتیک، همه ی گروه های متیل در یک طرف از زنجیر اصلی آرایش یافته اند. به همین خاطر کریستالینیتی بالاتری دارد.

مزیت اصلی پلی پروپیلن به عنوان پارچه، انتقال رطوبت راحت آن است. این ویژگی باعث می شود رطوبت ناشی از پوشیدن لباسی از جنس پلی پروپیلن بسیار سریع تبخیر شود. با این وجود این پارچه تمایل زیادی به جذب بو دارد و بنابراین برای لباس زیر چندان مناسب نیست.

  • نحوه ی تولید پارچه ی پلی پروپیلن:

مانند دیگر پلاستیک ها، پلی پروپیلن نیز از مواد مشتق شده از سوخت های هیدروکربنی بدست می آید. در ابتدا مونومر پروپیلن از روغن خام استخراج میشود، و سپس طی فرآیند پلیمریزاسیون زنجیری، به پلیمر پلی پروپیلن تبدیل میشود. به منظور تولید منسوج، رزین پلی پروپیلن باید با انواع پلاستی سایزرها، پایدارکننده ها و پرکن ها ترکیب شود. سپس گرانول های پلیمری به کارخانجات نساجی منتقل شده و طی فرآیند ذوب ریسی به الیاف تبدیل میشوند. شکل زیر نمایی از تولید یک پارچه ی پلی پروپیلنی را نشان میدهد.

  • مهمترین کشورهای تولیدکننده ی پلی پروپیلن در دنیا:

در حال حاضر چین بزرگترین صادرکننده ی محصولات PP دنیاست. از دیگر تولیدکنندگان بزرگ این پلیمر آلمان است. در سال 2016 حدود 2.5 بیلیون دلار محصولات پلی پروپیلن در این کشور تولید شد. از دیگر تولیدکنندگان بزرگ این محصول میتوان به ایتالیا، فرانسه، مکزیک و بلژیک اشاره کرد. در سال 2016 در آمریکا چیزی حدود 1.1 بیلیون دلار محصولات پلی پروپیلن تولید شد. بزرگترین شرکت فعال در زمینه ی تولید این پلیمر، شرکتLyondellBasell هلند است.

بزرگترین تولید کننده ی پارچه ی تمام شده PP چین است، علاوه بر چین، هند، پاکستان و اندرونزی از دیگر تولیدکنندگان پارچه PP هستند.

  • استانداردهای پلی پروپیلن:

بسته به نحوه ی تولید پلی پروپیلن، استاندارهای مختلفی مانند ISO9001، ISO13485 (برای کاربردهای پزشکی)، ISO 19069-1:2015 که استانداردی برای تست استحکام، فاکتورهای مقاومت و نرخ جریان مذاب است، ANSA و NSF برای بررسی ویژگی های این پلیمر استفاده میشود.

 

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/xpzs

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

2 دیدگاه برای “پلی پروپیلن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *