عیوب ایجاد شده در نخ در فرآیند ریسندگی

در این مطلب به بررسی عیوب ایجاد شده در نخ در فرآیند تولید آن و روش‌های پیشگیری از این عیوب می‌پردازیم. میزان عیوب موجود در محصول نهایی نقش بسیار مهمی در بهبود بازده تولید و شرایط اقتصادی برای هر تولیدکننده محصولات نساجی دارد که بخش مهمی از آن به عیوب موجود در نخ وابسته است.

به طورکلی نرخ عیوب موجود در محصول بر کیفیت آن و حاشیه سود محصول تاثیر مستقیم دارد. به همین دلیل کارخانه‌ها در تلاش هستند تا حد ممکن عیوب محصول را در طی فرآیند تولید کاهش دهند. با بررسی عیوب محصولات در بخش‌های مختلف تولید و اعمال برخی تغییرات در بخش‌هایی که احتمال عیب بیشتری در آن قسمت رخ می‌دهد، می‌توان میزان آن را کاهش داد. در صنعت نساجی نیز، نخ به عنوان ماده اولیه برای تولید بسیاری از محصولات مورد توجه قرار گرفته است. فرآیند تولید نخ از الیاف دارای بخش‌های متنوعی است که ایجاد اشکال در هر قسمت، کیفیت نخ تولیدی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. امروزه با توجه به رکود اقتصادی، کاهش میزان عیوب که منجر به کمک به بهبود وضعیت اقتصادی تولیدکنندگان می‌شود، اهمیت ویژه‌ای یافته است.

عیوب نخ:

الیاف آزاد موجود در نخ سهم بزرگی در عیوب نخ دارد. اگر نقص‌های موجود در نخ قبل از فرایند بافندگی یا رنگرزی مشخص نشود، خسارت سنگینی برای تولید کننده خواهد داشت. بنابراین به دلیل اهمیت نخ، ویژگی آن نه تنها هنگام ریسندگی بلکه در فرایندهای بافندگی و رنگرزی هم باید مورد بررسی قرارگیرد. در این مطلب به بررسی برخی از عیوب رایج در نخ و توضیح برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

برخی از عیوب موجود در نخ و بسته‌بندی:

  • نیم‌تاب (قسمتی از نخ بطور کامل تاب نخورده باشد).
  • نخ بریده بریده.
  • نخ دولا شده(ضخیم).
  • مشکلات در بوبین پیچی(مثلا ریزش نخ هنگام باز کردن از روی بوبین)
  • نپ(گره‌خوردگی الیاف) شامل:
  1. نپ‌هایی با الیاف آزاد بلندتر از یک میلیمتر
  2. نپ‌هایی با الیاف گره خورده با طول کمتر از یک میلیمتر
  3. نپ‌هایی با منشا ناخالصی گیاهی
  4. نپ‌هایی با منشا پوسته پنبه دانه که مختص الیاف پنبه می‌باشد.
  • وجود نقاط نازک و ضخیم در نخ.
  • بیرون‌زدگی الیاف از سطح نخ.
  • کم بودن میزان مقاومت و استحکام نقاطی از نخ.
  • یکنواخت نبودن ترکیب الیاف در نخ.
  • پرزدهی نخ.
  • وجود الیاف خارجی در نخ.

از بین عیب های گفته شده، برخی از عیوب مهم را توضیح خواهیم داد:

نیم‌تاب: قسمت‌هایی از نخ به طول 1 تا 4 سانتی‌متر 5 تا 8 برابر قطر متوسط نخ باشند.

نخ بریده بریده: الیافی که به دور بدنه اصلی نخ پیچیده می‌شوند و وقتی نخ کشیده شود با صدای تق مانندی صاف و مستقیم می‌شوند به همین دلیل به آن‌ها cracker نیز گفته می‌شود.

نخ دولا شده(ضخیم): وقتی ضخامت نقاطی از نخ دوبرابر شود این عیب بوجود می‌آید. اگر این نقص در نخ وجود داشته باشد. پارچه نهایی هم در راستای تار یا پودی که نخ در آن استفاده شده دچار نایکنواختی شده و زیردست پارچه تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

مشکلات نخ‌پیچی و بسته‌بندی: علاوه بر مواردی که برای بسته‌بندی نخ گفته شد، تنظیمات دستگاه برای ترمیم نخ‌پارگی به هنگام پیچش نخ روی ماسوره (در رینگ) یا بوبین مهم است. برای مثال اگر ماسوره رینگ برای گره زدن متوقف نشود و سرنخ جدید به قبلی گره زده نشده یا اندازه گره مناسب نباشد، نخ‌های منقطع و نایکنواخت روی ماسوره پیچیده خواهد شد که در فرآیند بوبین‌پیچی بعدی و یا بافندگی و رنگرزی ایجاد مشکل خواهد کرد.

 

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/getz

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *