شیلنگ های نخ دار

نخ_شیلنگ

شیلنگ های نخ دار

شیلنگ هابا توجه به نوع کاربرد خود باید مقاومت تعریف شده ای در مقابل فشار های بیرونی و داخلی داشته باشند.

از میان این فشار ها دو فشار کاملا طبیعی است:

یکی مربوط به فشار وارد شده از طرف سیال  و دیگری مربوط به عوامل خارجی مثل کشیده شدن آن توسط عامل انسانی یا غیر انسانی.

شیلنگ های آب نخ دار امروزه جایگاه بسیار خوبی در بازار پیدا کرده اند.

دو مزیت مهم شیلنگ آب نخ دار نسبت به سایر شیلنگهای آب و گاز این است که:

  • استحکام قابل توجهی به بدنه شیلنگ می بخشد
  • زیبایی شیلنگ های آب نخدار معمولا بیشتر از شیلنگهای بدون نخ می باشد.

امروزه فروش شیلنگ آب نخ دار هم در ایران و هم در بازارهای صادراتی به طور مثال کشورهای گرجستان، جمهوری آذربایجان، پاکستان و … از رشد قابل توجه و چشم گیری برخودار بوده است و مردم ایران و جهان واکنش خوبی نسبت به این شیلنگ ها نشان داده اند.

نخ  استفاده شده در شلنگ به تنهایی از استحکام خاصی برخودار نیست و زمانی که در کنار گرانول های پی وی سی در بدنه شیلنگ ها قرار می گیرد یک ترکیب محکم و قابل توجهی ایجاد می شود و بدنه شیلنگ نخدار نسبت به نوع بدون نخ آن از استقامات فوق العاده بالاتری برخودار است. که در زیر به تفصیل توضیح می دهیم.

سوالی که ممکن است هنگام خرید و فروش شیلنگ آب نخ دار برایتان بوجود آمده باشد این است که:

از چه نخی یا به عبارت دیگر از چه نوع نخی در این نوع شیلنگ های آب استفاده شده است؟

نخ مورد استفاده در این نوع شیلنگها، نخ پلی استر و نخ های دیگر از جمله نخ های پلی پروپیلین یا نخ pp می باشد، که این نوع نخ ها به تنهایی از استحکام خاصی برخودار نیست و زمانی که در کنار گرانول های پی وی سی در بدنه شیلنگ ها قرار می گیرد یک ترکیب محکم و قابل توجهی ایجاد می شود و بدنه شیلنگ نخدار نسبت به نوع بدون نخ آن از استقامات فوق العاده بالاتری برخودار است. که در زیر به تفصیل توضیح می دهیم

در اکثر شیلنگ های امروزی ، مثل شیلنگ های آبرسانی، یکی از لایه های به کار رفته در بدنه آن از نوعی رشته مصنوعی ساخته شده است. نحوه چیدمان و آرایش این نخ به دو گونه حلقوی (Spiral) یا زنجیر بافت (Knitted) به دور لایه زیرین خود می باشد. از آنجا که این نخ از جنس الیاف است به همین خاطر برای تعریف ضخامت آن از اصطلاحی به نام “دنیر ” استفاده می شود.

تعریف دنیر:

واحد اندازه‌گیری ضخامت الیاف ابریشم به وزن ۹۰۰۰ متر لیف ابریشمی بر حسب گرم گفته می‌شود. لذا برعکس عدد متریک هر چه عدد دنیر بیشتر شود لیف ابریشمی ضخیمتر می‌گردد.

وجود این نخ ها صرفه نظر از شکل زیبا و متفاوتی که به ظاهر شیلنگ می دهد تنها به دلیل افزایش مقاومت آن به کار رفته است. در زیر به بخشی از عملکرد های این نخ می پردازیم:

نخ پلی استر همواره بین دو لایه از جنس پی وی سی قرار می گیرد. این نخ درست همانند شناژ بندی میلگرد در درون بتون عمل می کند. آزمایشها نشان می دهد که هر چه قطر میلگردها کوچکتر، تعداد آنها بیشتر و ساختار آن انبوه تر باشد و همانند پشم در همه جای بتون گسترده گردد بتون ایجاد شده بسیار مقاوم تر خواهد بود. نخ های شیلنگ نیز همانند این ترکیب عمل می کند و هر چه تعداد تار و پود و گستردگی الیاف آن بیشتر باشد، مقاومت بیشتری را برای شیلنگ به ارمغان می آورد.

نخ های استفاده شده در شیلنگ در بیرون از شیلنگ بسیار ضعیف به نظر می رسد به گونه ای که می توان به راحتی آنرا با یک چاقو پاره یا با دست ریش ریش کرد. لایه های پی وی سی نیز به تنهایی مقاومت زیادی ندارند و هنگام فشار وارد کردن می توانند کش بیایند. ولی وقتی این دو ماده را با هم به کار می بریم ترکیب بسیار مقاومی ایجاد می گردد.

درواقع تلفیق لایه های پی وی سی و نخ های شیلنگ همدیگر را به قدری محکم می کنند که ظاهرا با عقل سلیم جور در نمی آید. به نظر می رسد که هر کدام از این دو ماده نقاط ضعف یکدیگر را پوشش داده و نقاط قوتشان را تقویت می نمایند. البته از آنجایی که الیاف به کار رفته در این نخ ها قرار است کار مقاوم سازی را انجام دهند به همین خاطر بسته به نوع کاربرد شیلنگ، ضخامت آنها در شیلنگ های آبرسانی و آتش نشانی مخصوصا در محصولات دارا کار متغییر است. این نخ خاصیت کشسانی شیلنگ را تا حدی که به انعطاف پذیری آن لطمه نزد کاهش می دهد و اجازه نمی دهد که طول شیلنگ بر اثر فشار سیال یا عوامل بیرونی افزایش یابد. چون افزایش طول شیلنگ باعث نازک شدن لایه های پی وی سی شده و در نهایت منجر به ترک برداشتن و پارگی شیلنگ می گردد.

از جهتی این رشته نازک به ظاهر ناتوان، از پاره شدن شیلنگ هنگام تا خوردن آن نیز جلوگیری می کند. نوع چیدمان های این نخ ها یعنی حلقوی و زنجیربافت هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارد و انتخاب هر کدام به ضخامت و جنس لایه هایی برمی گردد که آنرا احاطه کرده اند.

مطالب مرتبط:

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید نخ های شیلنگ  با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/knrk

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *