نخ پتو

نخ پتو

نخ پتو:

یکی از مهمترین اقلام مورد استفاده در کالای خواب پتو میباشد. استفاده از این کالا تنها به فصول سرد سال اختصاص نمیابد، بلکه در تمامی فصول سال به صورت گسترده مورد توجه است.

پتوها در انواع مختلفی تولید میشود که وابسته به نوع مصرف و نیاز شخص میتوان اقدام به خرید کرد.

پتوها با انواع روش های بافندگی مانند تاری پودی، حلقوی تاری، حلقوی پودی و نمدی تولید میشود. از جمله روش تولید متداول پتو در ایران روش حلقوی تاری یا همان راشل(سیلک) و روش تاری-پودی                                                                                                                                                                                         (مینک) هست.

مراحل تولید پتو عبارتست از:

  • بافندگی
  • برش و خارزنی
  • چاپ
  • تکمیل

بافندگی:

تولید پتو با استفاده از روش حلقوی تاری بیشتر مورد توجه است، زیرا امکان تولید محصولات متنوع با طرح های متفاوت را فراهم میکند. همچنین میتوان با استفاده از برش طراحی متفاوتی را روی پتو ایجاد کرد.پتوهای تولیدی با استفاده از روش تاری-پودی معمولا دارای طرح ساده یا بدون طرح یا یک طرح بزرگ است.

پتوها با جنس های مختلف پنبه ای، پشمی، پشم شیشه، اکریلیک و ریسایکل قابل تولید است. امروزه به علت قیمت بالای مواد ارگانیک، پتوها به صورت100% از نخ پنبه یا پشم تهیه نمیشود. اکثر پتوهای موجود در بازار از الیاف بازیافتی (Recycle yarn) استقاده میشود. به علت پایین بودن قیمت نخ های بازیافتی نسبت به نخ های ویرجین، این نخ ها بیشتر  مورد توجه تولید کنندگان و مصرف کنندگان قرار گرفته است.

نخ پتو در نمرات مختلف در رنجی بین 1 تا 4 متریک تولید میشود.

نخ پتو بازیافتی به صورت خالص مانند پلی استر ریسایکل یا به صورت مخلوط با الیاف دیگر با قابل تولید است. از جمله الیاف مخلوط میتوان به نخ پلی استر/پشم 50-50 اشاره کرد.

از جمله خواص پشم خالص میتوان به جذب رطوبت، کیفیت ضد میکروبی، ضد شعله طبیعی، دوام، گرما و قابل شست و شو بودن آن اشاره کرد. ولی به علت قیمت بالا این الیاف، برای تولید نخ پتو آن را با الیاف مصنوعی مانند پلی استر به صورت مخلوط استفاده میکنند.

برش و خارزنی:

پتوی تولید شده از ماشین بافندگی وارد ماشین برش زنی میشود. در این ماشین با استفاده از تیغه فلزی به صورت دقیق برش خورده و سطح آن خار زده میشود. در برخی از موارد پشت آن نیز خار زده میشود.

طول کات قابل تنظیم است. با تنظیم طول کات علاوه بر میزان پرز و ظاهر پارچه، گرماژ آن نیز تعیین میشود.

چاپ:

در این مرحله با استفاده از چاپ سیلک، طرح مورد نظر با استفاده از شابلون روی پتو منتقل میشود. رنگ منتقل شده روی پتو دارای ثبات شست و شو نیست. برای ثتبیت رنگینه ها بر پتو و عدم رنگ دهی در هنگام شست و شو از دستگاهای به نام ستینگ استفاده میشود. دراین دستگاه منسوج تحت فشار و دمای بخار بالای 100 درجه سانتی گراد قرار میگیرد. پس از آن شست و شو انجام میشود تا رنگ اضافه خارج شود. در این مرحله به آن نرم کننده اضافه میشود و سپس کالندر و خشک میشود.

تکمیل:

در این مرحله پتوی تولید شده خارزنی میشود. پشت پتو نیز با عبور از دستگاه خار با استفاده از سوزن پرزدار میشود. پس از آن سطح پتو برس خورده و منظم میشود. پس از آن برای افزایش شفافیت و به دست آمدن سطح یکنواخت، پولیش توسط غلطک های حرارتی انجام میشود. پتوی پولیش شده وارد دستگاه کاتینگ میشود. در این دستگاه پرزهای روی سطح به صورت معلق درآمده و پس از عبور از میان یک غلتک دوار و ثابت ارتفاع پرزها تنظیم میشود. درانتها پتو برش خورده و بسته بندی میشود.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/98jf

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *