رسیدگی الیاف پنبه

رسیدگی الیاف پنبه

رسیدگی الیاف پنبه

منظور از رسیدگی الیاف پنبه درجه تکامل دیواره های سلولی می باشد که ممکن از به هر دلیلی رشد دیواره ثانویه متوقف شود. درجه رسیدگی از طریق قانون پیرس به صورت زیر بیان می شود. که A0 سطح دایره ای است که که محیطی برایر با محیط دیواره دارد و A مساحت قاعده دیواره است.

درجه رسیدگی = A/A0 طبق تعریف هرتل عکس درجه رسیدگی درجه نارسی می باشد. درجه رسیدگی مطلوب بین 0.8 تا 0.9 می باشد و بالاتر از 0.9 سخت و زبر می شود. اگر درجه کمتر از 0.45 باشد بیانگر این است که نمونه نارس است. درجه رسیدگی کم ارنجاعیت لیف را می کاهد. الیاف نارس تمایل زیاد به تشکیل نپ دارند و فقط ماشین شانه توانایی جداسازی آنها را دارد. الیاف نارس در رنگرزی روشن تر می مانند و گاهی توانایی رنگ پذیری نداشته و سفید می مانند نپ های نخهای ظریف آسانتر از نپ های نخهای ضخیم مشاهده می شوند. و کالندر باعث پهن شدن نپ ها شده و روشنتر و براق تر جلوه می کنند.

اندازه گیری درجه رسیدگی

  • اولین روش استفاده از قانون پیرس بوده که توضیح داده شد ولی در عمل کار آسانی نیست.
  • استفاده از میکروسکوپ با نور پلاریزه که توسط آن الیاف رسیده و نارس دارای اختلاف رنگ خواهند بود.
  • ستفاده از میکرونر : الیاف نارس علاوه بر ظرافت، در مقاومت در برابر عبور هوا نیز اثر گذار هستند درنتیجه میتوان از میکرونر استفاده کرد
  •  مقایسه با نمونه روسی: زمانیکه الیاف پنبه رسیده در محلول سود 18% قرار گیرند در اثر تورم پیچ و تاب های آن باز شده و به صورت استوانه در می آید ولی الیاف نارس پیچیده تر می شوند. نمونه استاندارد روسی از 0 تا 6 شماره گذاری می شود که 0 نارس ترین و 5 رسیده ترین نمونه را نشان میدهد
  • تست قرمز و سبز: الیاف نارس و رسیده در این روش رنگینه های متفاوتی را جذب می کنند. برای این منظور 3 گرم از الیاف را آب جوش شسته و در حمامی حاوی 180 سی سی آب جوش 1 گرم رنگ Diphenyl fast red supra و 2 گرم Chlorantine fast green BLL اضافه می نماییم و پس از 15 و 30 دقیقه 1.8 گرم نمک می افزاییم. پس از آبکشی و خشک شدن نمونه متوجه می شوید که الیاف نارس به رنگ سبز و الیاف رسیده به رنگ قرمز در خواهند آمد.

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/ceo5

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *