عليرضا حائري : نقدینگی، چالش اصلی تولیدکنندگان

برخی فعالان بازار از عدم فعالیت برخی تولیدکنندگان به دنبال چالش تامین مواد اولیه خبر می دهند. به گفته آنها، نوسان نرخ ارز شرایطی را فراهم کرده که حتی برخی واردکنندگان و عرضه کنندگان مواد اولیه از فروش این کالاها به واحدهای تولیدی خودداری می کنند. این در حالی است که به دنبال نبود تسهیلات مناسب برای واحدهای تولیدی، امروزه نقدینگی به یکی از بزرگترین چالش های صنعتگران تبدیل شده و به نوعی ادامه فعالیت برای آنها را غیر ممکن کرده است.

شنیده ها حاکی از آن است که از اواخر سال گذشته تا کنون بسیاری از مغازه ها کرکره خود را پایین کشیده اند و برخی از کارخانه ها و واحدهای تولیدی نیز به دلیل افزایش هزینه ها در سال جاری ناچار به توقف فعالیت شده اند. چنین وضعیتی در حالی ادامه دار شده که دولتمردان از بازگشت واحدهای تولیدی به چرخه اقتصاد خبر می دهند.

تناقض گویی دولتمردان

در این خصوص سال گذشته وزیر صمت از بازگشت ۱۴۰۰ واحد صنعتی راکد کشور به چرخه تولید خبر داد و اعلام کرد که این تعداد به ۲۰۰۰ واحد نیز خواهد رسید. اما آمارهای اقتصادی چیز دیگری می گویند. به گفته مرکز آمار ایران،  رشد اقتصادی کشور در ۹ ماهه سال ۹۷ با احتساب نفت، منفی ۳.۸ درصد بوده است. پیش بینی ها نیز حاکی از رشد اقتصادی منفی حتی تا 7 درصد است. بنابراین واقعیت های بازار و آنچه آمارها می گویند با گفته دولتمردان تناقض عجیبی دارد که به گفته کارشناسان، دولت باید در رابطه با آنها پاسخگو باشد.

از طرفی با توجه به اینکه خروج از وابستگی اقتصاد کشور به نفت با رونق تولید محقق می‌شود ، ضرورت دارد که دولتمردان تدابیر جدیدی را برای کمک به واحدهای تولیدی در نظر بگیرند. در حال حاضر صنایع مختلف کشور از جمله صنعت نساجی و پوشاک با کمبود و گرانی مواد اولیه دست و پنجه نرم می کنند و بقای این صنایع به وجود مواد اولیه ای همچون «پنبه» گره خورده است.

چالش نقدینگی

در این میان نوسان نرخ ارز،  اعمال تحریم های جدید علیه ایران و ناتوانی مدیران در حوزه تصمیم گیری و سیاستگذاری شرایطی را به وجود آورده که به دنبال آن بسیاری از واحدهای تولیدی از گردانه تولید حذف می شوند. در همین خصوص دبیر سابق انجمن صنایع نساجی ایران با بیان اینکه نقدینگی امروز به یکی از چالش های اصلی تولیدکنندگان تبدیل شده است، گفت: افزایش 3 برابری نرخ ارز اگرچه فرصت مناسبی برای صادرات در حوزه هایی همچون صنعت نساجی و پوشاک را فراهم کرده اما با توجه به اینکه تامین مواد اولیه هم به اعتبار مالی بیشتری نیاز دارد،  چالش های زیادی برای تولیدکنندگان ایجاد شده است.

علیرضا حائری با اشاره به اینکه واردات برخی مواد اولیه و قطعات از خارج کشور گریزناپذیر است، اظهار کرد: به طور کلی 5 نوع ماده اولیه در صنعت نساجی و پوشاک مصرف عمده دارد.

وی افزود: پنبه خوراک تمام ریسندگی هاست و برای تولید نخ به شدت کاربرد دارد اما تنها 30 درصد پنبه مصرفی از داخل کشور تامین می شود.

فعالیت با یک سوم ظرفیت

به گفته این کارشناس صنعت نساجی، سالیانه 150 تا 180 هزار تن پنبه در داخل کشور مصرف می شود که تنها 50 تا 60 هزار تن آن از مزارع کشور تامین می شود. بنابراین لازم است که دست کم 100 هزار تن پنبه از طریق واردات تامین شود.

حائری با بیان اینکه چند واردکننده عمده پنبه در کشور فعالیت می کنند، اظهار کرد: در حال حاضر ارز به هر نرخی که باشد، فعالان این صنعت ناچار هستند که این ماده اولیه را تامین کنند. در غیر این صورت صنایع ریسندگی باید با یک سوم ظرفیت خود فعالیت کنند.

وی به دومین ماده اولیه مورد نیاز صنعت نساجی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ظرفیت های نصب شده برای تولید الیاف پلی استر کافی است و حتی ما می توانیم مازاد بر نیاز برای صادرات نیز تولید کنیم. اما به هر حال هزینه تولید گران تمام می شود و تابعی از نرخ ارز است.

دبیر سابق انجمن صنایع نساجی به مورد سوم یعنی پلی پروپیلن اشاره کرد و افزود: این ماده اولیه برای تولید فرش ماشینی، موکت، کفپوش ها و .. کاربرد دارد و وابسته به نفت و مشتقات نفتی است. بنابراین 100 درصد از نیاز ما به طور کامل از داخل کشور تامین می شود.

گرانی نخ و پنبه

حائری بیان کرد: مورد چهارم ویسکوز است که سالانه 25 تا 30 هزار تن در کشور استفاده دارد و 100 درصد وارداتی است اما وجود آن چنان حیاتی هم نیست . چرا که می توان از پنبه و پلی استر به عنوان جایگزین آن استفاده کرد.

به گفته این کارشناس صنعت نساجی، مورد بعدی  آکریلیک است که در تولید لباس های پشمی یا فاستونی و بعضا فرش ماشینی کاربرد دارد. اما با اینکه در گذشته سالی 25 هزار تن تولید در داخل کشور وجود داشت، در حال حاضر میزان آن به صفر رسیده که به نظر می رسد ناشی از تحریم ها است. چراکه گفته می شود می‌توان با استفاده از الیاف اکریلیک، اورانیوم موجود در آب دریا را استخراج کرد و در تامین سوخت رآکتورهای هسته‌ای به کار برد.

وی ادامه داد: با این حال اگرچه آکریلیک نیز باید به طور کامل از خارج وارد شود اما می توان برای آن جایگزین پیدا کرد. اما نیاز به واردات پنبه جدی است و تولیدکنندگان در این خصوص ناچار هستند که خودشان را با شرایط متغیر ارزی وفق دهند.

حائری افزود: قیمت نخ و پنبه که در صنایع نساجی به شدت کاربرد دارد با افزایش قیمت چندبرابری روبرو شده است.

قاچاق توجیه خود را از دست داد

دبیر سابق انجمن صنایع نساجی همچنین به ممنوعیت واردات پوشاک اشاره کرد و گفت: با ممنوعیت واردات پوشاک و همینطور افزایش نرخ ارز که در سال گذشته اتفاق افتاد، قاچاق توجیه خود را از دست داد و فرصت مناسبی فراهم شد تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند با افزایش کیفیت کالاهای خود، توجه مصرف کنندگان را به سمت خود جلب کنند.

به گفته وی، محدودیت واردات باعث شد تا قاچاق تا حدی کاهش پیدا کند و  صنایع داخلی با جایگزین کردن کالاهای خود خلا بازار را پر کنند.

حائری اظهار کرد: افزایش سه برابری نرخ ارز صادرات برخی کالاها را نیز به صرفه کرد به طوری که در حال حاضر فرصت مناسبی برای صنایع نساجی است تا بتوانند سهم خودشان را در بازارهای داخلی و خارجی  افزایش دهند. اگرچه نرخ واردات مواد اولیه نیز با نوسان نرخ ارز افزایش پیدا کرده است.

اظهارنظرهای عجیب

این کارشناس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بازسازی و نوسازی خطوط تولید و پیگیری تامین سرمایه درگردش مورد نیاز واحدهای تولیدی که سال گذشته از سوی مسوولان وزارت صنعت وعده داده شده بود، عملیاتی شد یا خیر، گفت: در حال حاضر همه تولیدکنندگان با کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می کنند. این در حالی است که آمارها از رشد منفی اقتصادی که حاکی از کاهش تولید ناخالص داخلی است حکایت می کنند اما وزیر صنعت در اظهارنظرهای خود از برگشت چند هزار واحد تولیدی به چرخه اقتصادی خبر می دهد که قابل تامل است.

به گفته وی، با برگشت برخی واحدهای به چرخه تولید قاعدتا باید رشد اقتصادی نیز مثبت شود اما برآوردهای اولیه نه تنها حاکی از رشد منفی اقتصادی است بلکه حتی پیش بینی ها از رشد منفی تری خبر می دهند. از این رو مسوولان باید در رابطه با چنین تناقض هایی پاسخگو باشند.

دولت ارز 4200 تومانی نمی دهد

دبیر سابق انجمن صنایع نساجی در واکنش به این موضوع که به نظر می رسد برخی واحدهای تولیدی منتظر دخالت دولت در تامین مواد اولیه هستند تا فعالیت خود را در سال جاری به طور جدی آغاز کنند، گفت: هیچ گاه دولت واردکننده مواد اوله صنعت نساجی نبوده و در حال حاضر 90 تا 95 درصد صنایع نساجی در اختیار بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه واحدهای دولتی در صنایع نساجی به صورت انگشت شمار باقی مانده اند، افزود:  دولت در 20 سال اخیر هیچ سرمایه گذاری ای در صنعت نساجی انجام نداده است.

حائری اظهار کرد: بنا بر آنچه گفته شد، مواد اولیه همچون پنبه که نیاز صنایع داخلی است باید وارد شود و فعالان بازار به خوبی می دانند که دولتارز 4200 تومانی به صنایع نساجی نمی دهد. بنابراین در حال حاضر اگر کارخانه ای نیاز به مواد اولیه دارد، خرید این کالاها با دلار کمتر از 12 هزار تومان ممکن نیست و باید با ارزهای دیگر تامین شود.

منبع: سایت جهان نیوز

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/ffc9

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *