تولید دریچه قلب مصنوعی منسوج

تولید دریچه قلب مصنوعی منسوج

سالانه بیش از 17 میلیون نفر در جهان در اثر بیماری های قلبی عروقی جان خود را از دست می دهند. یکی از بیماری های رایج قلبی، مربوط به دریچه قلب است.

قلب انسان دارای چهار حفره است که دو حفره در سمت راست (دهلیز و بطن راست) و دو حفره هم در سمت چپ (دهلیز و بطن چپ) قرار گرفته‌اند. بین این حفره‌ها، دریچه‌های قلب وجود دارد. در واقع این دریچه‌ها هستند که جریان خون را در مسیر درست در داخل قلب و از قلب به سمت اندام‌های بدن هدایت می‌کنند.

زمانی که یکی از دریچه های قلب آسیب می بیند و امکان ادامه کارکرد آن با درمان دارویی یا ترمیم به وسیله بالون یا جراحی مقدور نباشد، به ناچار لازم است با عمل جراحی ترمیم شود و با دریچه مصنوعی جایگزین شود. مشکلاتی که باعث میشود دریچه قلب به درستی عمل نکند عبارتست از تنگی دریچه و گشاد شدن دریچه(رگورژیتاسیون).

تعویض دریچه های قلب به صورت کلی با روش عمل جراحی قلب باز صورت می گیرد. دریچه های قلب مصنوعی از جنس فلز یا اجزای حیوانات میتواند باشد. امروزه در صورتیکه بیماران نیاز به تعویض دریچه قلب داشته باشند، معمولا دریچه های قلب مصنوعی مکانیکی یا بیولوژیکی جایگزین آن میشود.

با این حال، یکی از معایب روش های مکانیکی این است که آنها به درمان ضد انعقاد مادام العمر نیاز دارند. از طرف دیگر، دریچه های قلب بیولوژیکی طول عمر بسیار کمتری دارند و ساخت آنها پیچیده است.

به دلیل معایبی که دریچه های قلبی فلزی و بیولوژیکی ایجاد میکند، دانشمندان در پی تولید و جایگزین کردن موادی هستند که بتوانند جایگزین این دریچه ها کنند. یکی از این موارد بافت منسوجات یکپارچه و بدون درز است که علاوه استحکام و ماندگاری بالا، نیاز به درمان های مکمل مادام العمر ندارد. به علاوه به راحتی با بدن انسان مطابقت پیدا میکند و انعطاف پذیری بالایی دارد.

یکی از این دریچه ها اخیراَ توسط دانشمندان بخش ITM (انستیتو ماشین آلات نساجی و فناوری مواد با کارآیی بالا) دانشگاه درسدن تولسد شد است.  این محققان با استفاده از تکنیک بافندگی ژاکارد، منسوجاتی به شکل لوله بافتند که دریچه ها بدون وجود درز و یکپارچه درون این لوله ها تعبیه شده است. این اولین دریچه قلب است که بدون درز بافته شده و عملکرد دریچه قلب را شبیه سازی میکند. آزمایشات اولیه انجام شده، عملکرد امیدوار کننده ای را نشان داده است.

دیلبار آیبیبو (Dilbar Aibibu)، رئیس گروه تحقیقاتی منسوجات زیستی و پزشکی در ITM می گوید: «این اولین دریچه قلب بافته شده است که نیازی به درز یا سایر روش های پیوندی ندارد. به دلیل هندسه و عملکرد پیچیده دریچه های قلب، امکان بافت آنها بدون نیاز به فرآیندهای اضافی وجود نداشت. به خصوص برای کودکانی که دارای نقص دریچه قلب هستند بسیار مناسب است، زیرا علاوه بر کاهش نیاز به جراحی های مکرر، به همراه قلب رشد می کند. تولید کنندگان بزرگ تجهیزات پزشکی در سراسر دنیا با غرفه ما در نمایشگاه Techtextil تماس گرفتند تا بیشتر با آخرین پیشرفت هایمان در زمینه جدیدترین ایمپلنت ها و تحقیقات صورت گرفته در خصوص منسوجات پزشکی آشنا شوند».ITM همچنان با تولید کنندگان محصولات پزشکی و جراحان مرکز قلب و عروق (Cardiovascular Centre)و دانشگاه وورتسبورگ (University of Würzburg) که در این پروژه مشارکت داشته اند، همکاری خواهد کرد.

این اختراع در نمایشگاه نساجی Techtextil 2022 که در فرانکفورت از 21 تا 24 ژوئن برگزار شد، جایزه نوآوری محصول جدید را از آن خود کرد.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/9ksa

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *