تولید پارچه هوشمند برای اندازه گیری میزان حرکت کاربر

تولید پارچه هوشمند

محققان مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) پارچه ای متناسب با فرم را اختراع کرده اند که می تواند میزان، نوع حرکت و حتی وضعیت بدن فرد را تشخیص دهد. این پارچه ها که با استفاده از دستگاه بافندگی حلقوی دیجیتال بافته شده است، در زمینه مصارف پزشکی و مراقبتی مورد استفاده قرار میگیرد. به دلیل تکنیک بافت آسان این نوع منسوجات هوشمند امکان تولید سریع نمونه های پارچه در مقیاس بزرگ وجود دارد.

برای بافت این نوع از پارچه ها از نوع خاصی از نخ پلاستیکی استفاده شده است که به صورت یکپارچه بافته شده و با استفاده از کمی گرما ذوب میشود. به این فرآیند به اصطلاح ترموفرمینگ گفته میشود.

دانشمندان با انجام این کار مبتوانند دقت حسگرهای فشاری که درون ساختار چندلایه منسوج تعبیه شده است را افزایش دهند. به این پارچه ها 3DKnITS  گفته میشود.

MIT در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که از طریق این تکنیک توانسته است یک کفش و تشک هوشمند تولید کند. برای تفسیر و آنالیز داده های به دست آمده از سنسورها  از یک سیستم نرم افزاری استفده میشود.

فرآیند بافندگی حلقوی دیجیتالی این امکان را ایجاد میکند به راحتی الگوهای مورد نظر خود را طراحی و حسگرها را درون ساختار سه بعدی یکپارچه تولید شده  تعبیه کنید. علاوه بر این طراحی و تولید این پارچه ها به مدت زمان کمی نیاز دارد و پورسه تولید راحت است.

سیستم تشخیص ماشین قادر هست که  حرکات یوگای انجام شده توسط فردی را که روی تشک پارچه ای هوشمند ایستاده بود را با دقت 99 درصد پیش بینی کند. به گفته MIT، محققان همچنین از یک ماشین گردبافت برای تولید یک کفش نساجی هوشمند با 96 نقطه حسگر استفاده کردند. این حسگرها در سراسر پارچه پخش شده است. سپس از این کفش برای اندازه‌گیری فشار وارد شده به قسمت‌های مختلف پا هنگام لگد زدن به توپ فوتبال استفاده می‌شد.

دقت و کیفیت بسیار زیاد این نوع پارچه ها موجب شده است که از آنها برای استفاده در پروتزهای درمانی نیز استفاده شود.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/x6el

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *