کمبود پنبه، زنگ خطر جدی برای واحدهای ریسندگی کشور

صدای صنعت -عضو انجمن صنایع نساجی ایران نیاز کارخانه های نساجی به الیاف پنبه و نخ پنبه را بیش از 170 هزار تن در سال اعلام کرد و گفت: با توجه به تولید داخلی سالیانه این نهاده به میزان 45 هزار تن و موانع پیش روی واردات، صنایع نخ و نساجی ایران با مشکل جدی «کمبود الیاف پنبه» روبرویند.

«امید یراقی» امروز (چهارشنبه)  درباره کاهش کشت پنبه در داخل کشور و فقدان دسترسی واحدهای ریسندگی به پنبه های ایران افزود: این معضل همه واحدهای ریسندگی پنبه ای را در تنگنا قرار داد؛ بویژه واحدهایی که از قبل، پنبه های مورد نیاز را به طور کامل تهیه نکرده بودند.
یراقی گفت: در چند سال گذشته تنها منبع تهیه و تامین پنبه مورد نیاز واحدهای ریسندگی غیر از منابع داخلی، کشور ازبکستان بوده است.
وی ادامه داد: این وابستگی باعث شد پس از افزایش مصرف واحدهای صنعتی ازبکستان، زنگ خطر کمبود پنبه در بازار برای صنعتگران ایرانی به صدا درآید.
یراقی که ریاست اتاق بازرگانی ایران و آلمان را به عهده دارد، افزود: پنبه، به سرمایه در گردش بسیار بالایی نیازمند است که به دلیل همکاری نکردن بانک ها در زمینه ارایه سرمایه در گردش کافی به واحدهای تولیدی، این واحدها مجبور می شوند پنبه کمتری بخرند تا ادامه فعالیتشان مقرون به صرفه و توجیه پذیر باشد.
به گفته وی، این شرایط شوک شدیدی به بازار وارد کرد به گونه ای که قیمت پنبه خارجی در کشور به اندازه ای گران شد که خرید آن برای واحدهای ریسندگی توجیه ندارد.
عضو انجمن صنایع نساجی ایران اضافه کرد: واحدهای ریسندگی کشور به دلیل استفاده از پنبه های مرغوب وارداتی از ازبکستان می توانند با نخ های وارداتی هندی رقابت کنند اما با توجه به محدودیت ایجاد شده و همچنین پایین بودن کیفیت پنبه های تولید داخل، تا زمانی که واردات الیاف پنبه ازبک به کشور از سر گرفته نشود ، شاهد افت کیفی منسوجات ایرانی و کاهش توان رقابت پذیری آنها با نخ های وارداتی خواهیم بود.

وی گفت: دولت برای بهبود این وضع مجوز واردات مقطعی واردات پنبه را پاکستان را صادر کرد اما کیفیت الیاف پنبه این کشور به مراتب پایین تر از پنبه ازبکستان است؛ همچنین به دلیل خشکسالی در پاکستان، کشت پنبه این کشور نیز به شدت افت کرده و به واردات نخ پنبه و الیاف پنبه روی آورده است.
یراقی یادآوری کرد واردات پنبه از برخی کشورها مانند آمریکا، ترکیه و مصر به دلیل وجود آفت های گیاهی مانند کرم سرخ ممنوع است اما هیچگاه درصد صدماتی که این آفت ها به پنبه وارد می کنند مشخص نمی شود.
وی ادامه داد: ترکیه به عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان منسوجات دنیا، پنبه های مرغوب و بسیار باکیفیتی از آمریکا وارد می کند؛ حجم تولید سالیانه پنبه در آمریکا یک میلیون تن است و پنبه آن یکی از تمیزترین پنبه های موجود در دنیا به شمار می آید.
به گفته وی، یکی از صنعتگران نساجی به صورت موردی پنبه آمریکا را از طریق ترکیه تهیه کرد اما در گمرک ایران به بهانه وجود آفت، با ترخیص آن موافقت نشد و کل محموله با زیان سنگین به فروشنده برگردانده شد.
عضو انجمن صنایع نساجی ایران اضافه کرد: به دنبال سیاستگذاری نادرست وزارت صنعت و وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه، صدمات جبران ناپذیری به صنعت نخ و نساجی وارد شده است و این روند فقط به افزایش واردات نخ منتهی می شود.
یراقی پیشنهاد کرد در کنار صدور مجوز واردات پنبه از ازبکستان، اجازه واردات از کشورهای پنبه خیز و دارای کیفیت بالا صادر شود تا رفع نیاز واحدهای نساجی به ماده اولیه به یک کشور محدود نشود.
به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی و آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران کل صادرات صنایع نساجی کشور با احتساب رنگ، ماشین آلات و فرش دستباف در سه ماه نخست امسال 65 میلیون و 213 هزار دلار بود که در همسنجی با مدت مشابه پارسال رشد 19 درصدی داشت.
همچنین صادرات محصولات صنایع نساجی بدون احتساب رنگ، ماشین آلات و فرش دستباف در سه ماه نخست امسال هفت میلیون و 142 هزار دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 14 درصد افزایش یافت.
بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در سه ماه نخست سال 1395 کل واردات نساجی کشور با احتساب ماشین آلات و رنگ با افت 14 درصدی یک میلیون و 348 هزار دلار بود.
در سه ماه نخست امسال، ارزش واردات انواع الیاف 9 میلیون و 760 هزار دلار بود که در مقایسه با واردات سایر محصولات نساجی در رتبه نخست قرار گرفت. در رتبه بعدی واردات پارچه به ارزش 9 میلیون و 740 هزار دلار قرار دارد.
واردات الیاف و پارچه نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتیب افت 24 درصدی و رشد 24 درصدی داشت.
واردات نخ به ارزش هشت میلیون و 570 هزار دلار پس از الیاف و پارچه بیشترین واردات را در میان محصولات نساجی داشت اما مقدار آن نسبت به سه ماهه نخست سال 1394 افت سه درصدی را تجربه کرد.

سایت ایران ­یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/zq6v

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *