دمیدن روح تازه در صنعت نساجی برای ورود به بازار جهانی

اهمیت صنعت نخ و نساجی در اقتصاد بر هیچ کس پوشیده نیست و در شرایطی که سیاست های کلی کشور بر محور اقتصاد مقاومتی و استفاده از توان داخلی شکل گرفته ، می توان با برنامه ریزی مدون در راستای تقویت تولید و توسعه صادرات  ، ارزآوری مناسبی از این صنعت داشت.

اما حال و روز فعلی این صنعت دیرینه کشور چندان مناسب نیست و تولیدکنندگان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند که رفع آن نیازمند ایجاد ساختارهای نوین و حمایت های دولت است.

حمید گرمابی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به این که ورود کالاهای قاچاق قدرت رقابت را از تولید کنندگان داخلی می گیرد، اظهار کرد: سرمایه گذاران در بخش های مختلف صنعت به دلیل پرداخت هزینه های سنگین مانند مالیات و هزینه های اولیه تولید و همچنین ورود کالاهای قاچاق دچار آسیب های جدی می شوند.

وی افزود: واردکنندگان کالاهای قاچاق، هزینه های گمرکی پرداخت نمی کنند و سود بیشتری از این طریق کسب می نمایند که به مرور زمان تولیدکنندگان داخلی نیز به دلیل نبود ظرفیت رقابت در بازار داخلی و جهانی ،ترجیح می دهند سرمایه های خود را در بخشی که سوددهی بیشتری دارد استفاده کنند .

وی ادامه داد : متاسفانه صنعت نساجی ایران یکی از صنایعی است که به دلایل ذکر شده در سال های گذشته دچار آسیب های بسیارجدی شده و نیازمند بازبینی، ‌بازسازی و به روز رسانی خطوط تولید است؛‌ زیرا صنعت نخ و نساجی در چند دهه گذشته به دلیل عدم به روز رسانی،قابلیت رقابت در بازار جهانی را از دست داده است.

گرمابی گفت :‌ ارائه تسهیلات بانکی کم بهره برای بازسازی با هدف ارتقای قدرت رقابت تولیدکنندگان در بازار جهانی و داخلی زمینه ساز رشد قابل توجه این صنعت می شود که خود عاملی برای خروج از رکود ،اشتغالزایی و ارتقای سطح معیشت مردم است .

***رکود بازار گریبانگیر صنعت نساجی

محمد مروج حسینی، رئیس هیات مدیره انجمن نساجی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: رکود حاکم بر بازار داخلی کشور، ضربات مهلکی را به جان تولیدکنندگان صنعت نساجی وارد آورده است و ادامه این روند می تواند آژیر خطر تعطیلی را برای واحدهای تولیدی به صدا در آورد.

وی در ادامه بیان کرد: ارائه تسهیلات  به منظور افزایش ظرفیت واحدهای راکد و نیمه فعال می تواند جان تازه ای به این بخش از صنعت کشور ببخشد اما در صورتیکه مشکلات مربوط به کاهش تقاضا در سطح بازار داخلی حل نشود، نمی توانیم امید زیادی به نجات حوزه نساجی کشور داشته باشیم.

مروج حسینی اذعان داشت: اصلی ترین دلیل افت تقاضا در سطح بازار داخلی، پایین آمدن قدرت خرید مردم و در درجه چندم بودن نیاز به پوشاک در سبد خانوار است.

وی افزود: همچنین یکی از عوامل آسیب زننده به پیکر نخ و نساجی، فرهنگ اشتباه در مصرف تولیدات خارجی است و متاسفانه این تصور غلط در اذهان مردم شکل گرفته که کیفیت اجناس خارجی بالاتر از ایرانی است در حالی که در برخی از موارد تولیدات داخلی کیفیت بهتری نسبت به مشابه خارجی خود دارند.

رئیس هیات مدیره انجمن نساجی و نخ ایران ادامه داد: تولید کنندگان نساجی باید با به روز کردن تکنولوژی دستگاه های تولیدی خود و افزایش کیفیت محصولاتشان، نگاه صادراتی به بازارهای منطقه ای و فرا منطقه ای داشته باشند و تنها وابسته به بازار داخلی نشوند هر چند که عمده مصرف ما در هر صورت بازار بزرگ ایران خواهد بود.

مروج حسینی در پایان از دولت خواست که با تحریک بازار به سمت افزایش مصرف منسوجات داخلی ، به تولید کنندگان و فعالان صنعت نخ و نساجی یاری برساند وبا بازاریابی و بازارسازی داخلی گام های موثری در جهت رونق هر چه بیشتر این صنعت قدیمی در کشور بردارد.

سایت ایران ­یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/0hu4

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *