مصرف سرانه پوشاک در ایران بیش از چین است

مصرف سرانه پوشاک در ایران بیش از چین است
دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران گفت: مصرف سرانه پوشاک ما بیش از کشورهایی مانند چین و حدود یک چهارم کشورهای  اروپایی است.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، محمدمهدی رئیس زاده روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه سومین دوره مسابقات ملی دانشجویی طراحی مهندسی و هنری پارچه و پوشاک در دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: البته در سال های اخیر بیش از 60 درصد بازار داخل با بیش از 10 میلیارد دلار تحت نفوذ واردات بود.
وی با بیان این که میزان واردات پوشاک به ایران یک و نیم برابر متوسط جهانی است، افزود: با رشد واردات قاچاق پوشاک در دهه 80 و رسیدن آن به رقم شش میلیارد دلار، حدوم نیم تا یک میلیون شغل در کشورمان از بین رفت.
دبیرکل انجمن صنایع نخ و نساجی ایران، پوشاک وارداتی به کشور را اغلب از نوع نامرغوب دانست و گفت: در زمان حاضر ما در بخش پوشاک تولیدکنندگانی داریم که حتی در شرایط تحریم نیز محصولات خود را از طریق ترکیه به اروپا صادر می کردند و صادرات موفقی داشتند.
وی افزود: طبق آخرین آمار بخش عمده فروشی، بازار تهران 53 درصد از توزیع پوشاک کشور را بر عهده دارد که از این رقم 44 درصد قاچاق و 9 درصد نیز همراه با مسافر وارد می شود.

رئیس زاده، حاشیه سود بالا برای فروشندگان پوشاک قاچاق را مهمترین دلیل برای کسب رتبه نخست ایران در قاچاق منسوجات و پوشاک با برندهای جعلی دانست و افزود: 75درصد از کل کشفیات پوشاک قاچاق در کشور ما متعلق به چین و 9 درصد متعلق به امارات است که این کشورها در صدر کشورهای صادرکننده پوشاک با برند جعلی هستند.
دبیرکل انجمن صنایع نخ و نساجی ایران، اصلاح نظام توزیع، عزم ملی و اقدامات فرهنگی به منظور حمایت از تولید داخلی را در زمره مهمترین راهکارها برای مقابله با شرایط موجود دانست و گفت: با وجود کمبودهای کشور در بخش منسوجات، ما می توانیم حداقل 60 درصد از نیاز کشور را در داخل تأمین کنیم.

وی با ابراز خرسندی از قرار گرفتن صنعت نساجی در سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در گذشته و با غفلت از این صنعت مهم، در رأس هرم صنایع کشور، پتروشیمی، صنعت نفت و گاز و فولاد قرار گرفته بود.

رئیس زاده ادامه داد: طبق آمار گمرک، واردات رسمی نساجی و پوشاک ما در 10 سال گذشته 23.7 دهم میلیارد دلار و آمار قاچاق نساجی و پوشاک در همین مدت 25 میلیارد دلار بوده است که از این لحاظ کل واردات پوشاک و نخ و نساجی ما به حدود 60 میلیارد دلار رسید.

به گفته دبیرکل انجمن صنایع نخ نساجی ایران، این رقم تنها در سال 90 معادل 10 میلیارد دلار بوده است.
رئیس زاده با اشاره به مزیت اقتصادی صنعت نساجی و میزان بسیار کم سرمایه لازم برای ایجاد اشتغال در این صنعت اضافه کرد: زنجیره عرضه تولیدات نخ و نساجی ما از کشاورزی و یا از چاه های نفت و تولید محصولات پتروشیمی آغاز می شود.
وی افزود: این صنعت هم اینک زمینه ایجاد بیش از یک میلیون شغل را در بازار داخلی دارد و در بازار نساجی، نخ و پوشاک و کفش ما با حجم حدود 20 میلیارد دلار که یک و دو دهم کل بازار جهان است، مهمترین بازار منطقه خاورمیانه را در اختیار دارد.
سومین دوره مسابقات ملی دانشجویی طراحی مهندسی و هنری پارچه و پوشاک روز سه شنبه در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد.
این مسابقات در سه بخش شامل بخش طراحی پارچه، رنگ همانندی، برش و دوخت، بخش بُرش و دوخت و بخش طراحی پارچه(چاپ و بافت) تا چهارشنبه 28 بهمن به میزبانی دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می شود.
این جشنواره با هدف احیای فرهنگ و سنت اسلامی- ایرانی در زمینه طراحی پارچه و پوشاک، آشنایی متخصصان نساجی با قابلیت دانشجویان در زمینه طراحی پارچه و پوشاک و آشنایی دانشجویان با نیاز صنایع در زمینه های طراحی پارچه و پوشاک برگزار می شود.
61 تیم پس از داوری اولیه توسط داوران از دانشگاه های سراسر کشور به این رقابت ها راه یافته اند.
دستیابی به ایده های نو در زمینه طراحی پارچه و پوشاک و استفاده از توانایی بالقوه متخصصان جوان، ایجاد انگیزه و تقویت روحیه کار گروهی، افزایش مهارت و خلاقیت دانشجویان، ارتقاء سطح کیفی طراحی پارچه و لباس از طریق نگرش علمی به صنعت پوشاک و افزایش ارزش افزوده محصولات با ارتقاء بخش طراحی در صنایع نساجی، از دیگر اهداف برگزاری این مسابقات اعلام شده است.

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/5d9j

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *