تاثیرات برجام در توسعه صنعت نساجی و نخ ایران

تاثیرات برجام بر صنعت نخ و نساجی

اثرات برجام در توسعه صنعت نساجی کشور
مهندس عباس سرشارزاده – عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی نساجی و نخ دانشگاه صنعتی امیرکبیر و فعال صنعت نساجی – اعلام کرد: با لغو تحریم ها به شرایط دولت های هفتم و هشتم باز خواهیم گشت و قرار نیست اتفاق ویژه تری رخ دهد.
وی ضمن اعلام مطلب فوق تصریح کرد: در پایان دوره دولت هفتم، تولید صنایع نخ و نساجی کشور 940 میلیون متر مربع بود در صورتی که این رقم در دولت هشتم به 780 میلیون متر مربع کاهش یافت اما در دوران تحریم، میزان تولیدات نخ و نساجی به بیش از یک میلیارد متر مربع رسید به عبارت بهتر تحریم به نفع صنایع نساجی بود و موفق به افزایش حجم تولیدات نخ  نساجی شدیم.

این استاد دانشگاه و فعال صنعتی افزود: در حال حاضر که صحبت از لغو تحریم ها به میان آمده است و فضای اقتصادی آن بر صنعت نساجی سایه انداخته، تولید کشور به 850 میلون متر مربع کاهش یافت و کاملاً مشخص است که این کاهش به دلیل توقف خرید بازار از صنایع نساجی است و تولیدکنندگان به پایین آوردن حجم تولید روی آورده اند.

به گفته مهندس عباس سرشارزاده، مشکل اینجاست که با لغو تحریم ها، آزادسازی سیستم بانکی و آغاز فعالیت شعب بانک های ایرانی در خارج از کشور، ارتباطات مالی این بانک ها کاملاً به نفع واردات عمل خواهد کرد.

وی با اشاره به این مطلب که شرایط فعلی ما شباهت بسیاری به دوران دولت هشتم دارد، گفت: در این دوران نیز قیمت نفت کاهش یافته بود، سیاست گذاری های مربوط به حفظ نرخ تورم موجب کمبود نقدینگی شده بود، بهره های بانکی افزایش صعودی داشت و قیمت تمام شده محصولات روند صعودی خود را طی می کرد.

مهندس سرشارزاده اذعان داشت: طبعاً پس از آزادسازی سیستم بانکی، دولت به دلیل قیمت ارزان نفت، به معاملاتی روی خواهد آورد که بتواند پول را به شبکه مالی کشور تزریق نماید، در این میان معاملات یوزانس از سر گرفته خواهند شد

به گفته وی، تولیدکننده داخلی با نرخ بهره های ریالی درگیر است اما واردکننده طبق نرخ بهره های جهانی عمل می کند و معمولاً تجار ایرانی به آسانی می توانند دفاتر خارج از کشور تأسیس کنند که در این صورت برای خود پرفورما صادر می نمایند و در شعب بانک های داخلی، به افتتاح حساب می پردازند به این ترتیب برای فعالیت در دفاتر خارج از کشور خود، اعتبار یوزانس را باز می کنند؛ سپس این اعتبارات را به شعب بانک های ایرانی در خارج از کشور می فروشند، پول نقد را برای طرف خارجی خود ارسال می کنند و کالا را از خارج کشور به ایران می آورند در داخل کشور به دلیل کمبود نقدینگی، نرخ بهره در بازار حدود 40 درصد در سال است و اگر بخواهید کالایی را در بازار داخلی بفروشید می توانید با 40 درصد انتظار سود، این اقدام را انجام دهید.

عضو انجمن صنایع نساجی ایران تصریح کرد: بازرگانان و واردکنندگان، بهره بانکی را با نرخ لایبور وارد کرده اند و می توانند از اعتبارات بانک های داخلی نیز استفاده و کالاهای خارجی را به مدت یک ساله با بهره پایین خریداری کنند اما تولیدکنندگان داخلی با تفاوت بهره داخلی با بهره ای که از طریق معاملات یوزانس وارد سیستم بانکی شده، مواجه خواهند شد.

وی اذعان داشت: این مطلب از سوی مسئولین اعلام می شود که ممکن است معاملات یوزانس به تولیدکنندگان داخلی نیز تعلق بگیرد اما اولاً تولیدکننده داخلی، یوزانس را برای مواد اولیه خواهد داشت و از سوی دیگر تولیدکنندگان مانند تجار به دنبال راه اندازی دفاتر خارج از کشور و … نیستند.

مهندس سرشار زاده در پاسخ به این سوال که آیا رفع تحریم ها، تهدیدی برای صنایع کشور است یا بارقه امیدی در دل تولیدکنندگان داخلی، اذعان داشت: صنعت نساجی از نظر دسترسی به مواد اولیه با مشکل خاصی به دلیل تحریم مواجه نیست زیرا عمدتاً از کشورهای آسیایی مانند هند، ازبکستان و کره جنوبی تأمین می شود. مطلب دیگر این که تولید رنگ و مواد شیمیایی نساجی در اروپا به دلیل مسائل زیست محیطی، ده سالی است که به کشورهای آسیایی منتقل شده و عملاً هیچ کمپانی شاخصی در زمینه فروش رنگ و مواد شیمیایی نساجی وجود ندارد که در صورت لغو تحریم ها، تولیدکنندگان نخ و نساجی از این کشورها، مواد اولیه وارد کنند.

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/a788

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *