تحلیل بازار پنبه در ترکیه

 

پیش بینی ها نشان میدهد مصرف پنبه در ترکیه در سال 2021/22 به رکورد 8.5 میلیون عدل برسد و انتظار می‌رود میزان مصرف پنبه بیش از 10 درصد رشد کند که این مقدار بسیار بالاتر از پیش‌بینی 3 درصدی صئرت گرفته برای رشد مصرف جهانی است. بنابراین به نظر میرسد ترکیه بخش بزرگی از مصرف جهانی پنبه را به خود اختصاص دهد.

مزیت‌های لجستیکی، تغییر در استراتژی‌های منابع خرده‌فروشان جهانی، و دسترسی بدون عوارض گمرکی به اتحادیه اروپا (EU) از دلایل بهبود صادرات منسوجات و محصولات پنبه ای از این کشور است. با وجود مشکلات جهانی حمل و نقل دریایی، ترکیه نسبت به سایر صادرکنندگان محصولات پنبه و منسوجات موقعیت ایده آل تری دارد. ترکیه به بازارهای اروپا و خاورمیانه نزدیک است و همانطور که می دانیم اتحادیه اروپا دومین واردکننده بزرگ محصولات پنبه ای در جهان است. موقعیت جغرافیایی بسیار خوب ترکیه باعث شده است صادرکنندگان منسوجات در این کشور نه تنها از طریق دریا بلکه به روش حمل و نقل زمینی و ریلی نیز امکان جابجایی کالا را داشته باشند. به علاوه بیشتر منسوجات و محصولات پوشاک این کشور را می توان بدون عوارض گمرکی به اتحادیه اروپا و کشورهای انجمن تجارت آزاد اروپا صادر کرد.

از این گذشته، خرده فروشان اتحادیه اروپا و ایالات متحده با هدف کاهش وابستگی خود به تولیدکنندگان آسیایی و به ویژه چین، به طور فعال و گسترده ای در حال تغییر ساختار زنجیره تامین خود هستند.

ایالات متحده ی آمریکا بزرگترین کشور واردکننده ی محصولات پنبه ای در جهان است. همانطور که در مقالات پیشین اشاره شد، ایالات متحده به شدت با قوانین کار اجباری در سین جیانگ چین مخالف است و بنابراین خرید منسوجات پنبه ای خود را از کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا مثل ویتنام، بنگلادش و کامبوج که از این نوع پنبه در محصولات خود استفاده میکنند محدود کرده است. و این مزیت بزرگی برای ترکیه محسوب میشود چراکه در تولید منسوجات پنبه ای خود از پنبه ی سین جیانگ استفاده نمیکند.

گزارشات نشان میدهد صادرات محصولات پنبه ای و دیگر محصولات نساجی ترکیه با وجود نگرانی‌های اقتصادی فراوان پیرامون نوسانات نرخ ارز، افزایش هزینه های انرژی، قطعی برق، بیش از دو برابر شدن قیمت پنبه (به ارز محلی) و کمتر شدن فعالیت های توریستی که یکی از عوامل مهم در رشد اقتصادی داخلی ترکیه است، در حال رونق گرفتن است.

اگرچه سقوط لیر باعث گران‌تر شدن هزینه ی واردات الیاف پنبه و سایر اقلام وابسته شده است، اما این کاهش ارزش ارز باعث شده است خرید منسوجات و دیگر محصولات نساجی برای خریداران خارجی مقرون به صرفه‌تر شود. علیرغم این بادهای مخالف اقتصادی، صادرات با قیمت پایین تر همچنان ادامه دارد.

بنابراین با توجه به اینکه خرده فروشان جهانی به دنبال منابع تامین کننده ی جایگزین در خارج از آسیا هستند و از سوی دیگر ترکیه مزایای لجستیکی فراوانی دارد، به نظر میرسد میزان مصرف پنبه در این کشور در 2021/22 و بعد از آن با افزایش همراه باشد.

نمودارهای زیر به ترتیب سیر صعودی صادرات محصولات پنبه ای ترکیه و صادرات منسوجات پنبه ای این کشور از 18/2017 تا 22/2021 را نشان میدهد:

صنعت پنبه ترکیه

 

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/ftfr

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *