ماسک صورت با قابلیت تشخیص ابتلا به کرونا

در مقاله ی منتشر شده در 28 ژوئن 2021 در مجله ی Nature Biotechnology (DOI: 10.1038/s41587-021-00950-3)، محققان دانشگاه های MIT و هاروارد طی تحقیقی موفق به ساخت نوعی ماسک صورت شده اند که می تواند ابتلا شخص به کوید 19 را طی 90 دقیقه تشخیص دهد. این ماسک در حقیقت مجهز به سنسوری است که علاوه بر شناسایی ویروس کرونا قابلیت شناسایی دیگر ویروس ها را نیز دارد.

این سنسورها با تکنولوژی سلول های فریز درای شده (freeze-dried cellular technology) که این تیم تحقیقاتی پیش از این برای تشخیص ویروس های ابولا و زیکا استفاده کرده بودند، تهیه شده است. نکته جالب توجه در این تکنولوژی این است که این سنسورها علاوه بر ماسک قابلیت استفاده در لباس ها را نیز دارند و بنابراین برای محافظت از افرادی مانند پزشکان و پرستاران که دائما در معرض ویروس ها و عوامل بیماری زای دیگر قرار دارند بسیار مفید است. این ماسک ها به گونه ای طراحی شده اند که سنسورها در بخش داخلی ماسک قراردارد و بنابراین هنگام استفاده ی شخص و با تنفس وی فعال شده و برای حفظ حریم خصوصی فرد، نتایج تنها در قس مت داخلی آن نمایش داده می شوند.

اساس تهیه ی این نوع ماسک بر مبنای تحقیقات Collins در سال 2014 است. تحقیقات وی نشان داد پروتیئن ها و نوکلئیک اسیدهای مورد نیاز برای تهیه شبکه های ژنی مصنوعی که در برابر مولکول های هدف خاص واکنش نشان می دهند می توانند در کاغذ جایگیری شوند و بنابراین وی از این ویژگی برای تولید کاغذهای تشخیص بیماری ابولا و زیکا استفاده کرد. در این تکنولوژی خاص نمونه freeze-dry شده و بنابراین تا زمانی که مجددا آب جذب کند ماه ها پایدار باقی می ماند. به محض جذب آب، سلول ها با مولکول های هدف که  می تواند RNA، DNA یا مولکول های دیگر باشد واکنش داده و سیگنالی مانند تغییر رنگ ایجاد میکنند.

محققان برای این پژوهش الیاف مختلف شامل پنبه، پلی استر، پشم و ابریشم را مورد بررسی قرار دادند تا مناسبترین لیف را که هم از نظر راحتی پوشش و هم از نظر سازگاری با سنسورها تطابق دارد انتخاب کنند و سرانجام ترکیبی از پلی استر با سایر الیاف مصنوعی به عنوان مناسبترین حالت  انتخاب شد.

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/nrky

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *